Miljø eller penge?

Alle taler om miljøet, men næsten ingen gør noget ved det, hvis det koster penge. Janko van der Baan, adm. direktør hos Scania Danmark, undrer sig over, at bæredygtighed inden for transport ikke vinder hurtigere frem i Danmark, end tilfældet er. Som han ser det, handler det alt for meget om økonomi, om et valg mellem miljø eller penge.

I Danmark har vi gode muligheder for at reducere udledningen af CO2, men vi griber dem ikke primært på grund af prisen. Og kendsgerningen er, at det ikke er ret meget dyrere at være grøn og satse på bæredygtig transport. Det har vi lavet beregninger på, pointerer Janko van der Baan og tilføjer: - Teknologien er klar. Vi har de grønne produkter, både lastbiler og busser. Og som samfund tænker vi meget på miljøet, vores børn, fremtiden. Hvorfor er der så stadigvæk så mange, som vælger at køre på diesel, blot fordi det er en smule billigere?

Politisk fokus på gas
Flere EU-lande har forholdsvist langt flere biler, der kører på gas, end vi har i Danmark. Kendetegnende for disse lande er, at der fra politisk hold er fokus på og støttes op om brugen af gas som brændstof. Og kun med en klar politisk udmelding kan vi komme det helt store dilemma og den helt store bremseklods for udbredelsen af gasdrevne biler herhjemme til livs, lyder det fra Janko van der Baan. - Det er endnu engang historien om hønen og ægget. Hvad kommer først? Investeringer i gastankstationer i hele landet eller investeringer i gasdrevne lastbiler og busser. Det ene forudsætter det andet. Og det er et dilemma, som kun kan løses politisk med en entydig satsning på grøn transport, siger han. 

Efterspørger bæredygtig transport 
Flere og flere virksomheder begynder at stille krav om reduktion af CO2-udledning og efterspørge bæredygtig transport af deres produkter. Det mærker man tydeligt hos Scania Danmark, der er i direkte dialog med en række store koncerner herom. Ikea, Coop, Arla m.fl. - Inden for de næste 10 år vil distribution i de større byer i stor udstrækning foregå ved hjælp af eldrevne biler med udgangspunkt i det lette segment. Det er der for mig ingen tvivl om, siger Janko van der Baan. 

Langt fremme med alternative brændstoffer 
I årtier har man hos Scania arbejdet hen imod at få en så "ren" dieselmotor som muligt, og man har nået et punkt, hvor gevinsten ved at komme videre er forsvindende lille. Derfor er fokus rettet mod alternative brændstoffer. - Vi er langt fremme med alternative brændstoffer som f.eks. biogas og biodiesel. Men også naturgas, etanol, hybrid og det helt store skridt i retning af bæredygtighed: El. Vi vil være førende inden for bæredygtig transport og tænker grønt i hele kæden fra produktion til medarbejdere, etik, kunder, leverandører og produkter, siger Janko van der Baan og fortsætter: - Den optimale lastbil, det optimale vedligeholdelsesprogram og den optimale kørsel. Lastbilen alene gør det ikke. Også chaufføren tager vi hånd om, idet vi som de eneste på markedet har en Driver Coaching-afdeling. Gennem træning kan chaufførens andel i brændstofbesparelsen bringes op på typisk 10 pct. Og tager man skridtet videre med konceptet Ecolution by Scania, spares der i gennemsnit 17,2 pct. brændstof. Det er positivt både for transportøren, for miljøet og vores børn.

05.10.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler

10.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel

07.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige

01.03.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)

20.01.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin

18.09.2020Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie