31.08.2016  |  Klima, miljø og energi

To miljøvenlige elbusser triller nu rundt i København

Startskuddet har lydt for fremtidens elektriske københavner-busser. To splinternye elbusser er sat i drift på en af Københavns travleste busruter, og håbet er, at flere af de miljøvenlige busser vil blive indsat i den nærmeste fremtid.

København har taget et afgørende skridt mod en grønnere fremtid med offentlig transport, der hverken støjer eller forurener.

Mandag den 29. august trillede en af to elektriske busser nemlig ud fra Linje 3A’s endestation ved Valbyparken med kurs mod Nordhavn på Østerbro, skriver Dansk Energi.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Renault på vej med 450 elbiler i København

De to busser har ingen udstødning, de er tæt på støjfrie og kører udelukkende på certificeret, vedvarende energi produceret af danske havvindmøller. De bliver desuden opladt på tre minutter ved endestationerne gennem en arm, som sidder på taget af bussen, og som går videre op i en ladestander.

Toårig prøveperiode
De nye, miljøvenlige busser indgår i en toårig prøveperiode, hvor formålet er at indsamle erfaringer.

Københavns overborgmester Frank Jensen har i den forbindelse stillet sig i spidsen for en omlægning af bustrafikken i København. Hans håb er, at alle københavner-busser bliver udskiftet med elbusser inden for de næste 10-15 år.

”Elbusserne ser ud til at være langt det bedste alternativ til dieseldrevet kollektiv trafik – de hverken larmer, sviner eller udleder CO2. En omlægning til 100 procent elbusser betyder renere luft og mindre støj, og bringer København et vigtigt skridt nærmere målet om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025”, siger Frank Jensen.

Elafgifter er den største udfordring
Hvis samtlige busser i hovedstaden kørte på ren elektricitet, ville det spare miljøet for 25.000 ton CO2 om året, hvilket svarer til omkring tre procent af byens samlede udledning.

En ting, der dog står i vejen for elbusserne, er de danske elafgifter, som er langt højere for elbusser end for S-tog og letbaner.

Læs også: Forbedret klima og mindre støj til Københavnerne

”Det er helt sort, at afgifterne på elbusser er 200 gange højere end på S-tog og letbaner. Derfor har jeg også taget fat i regeringen og bedt dem kigge på elafgifterne – så det ikke er regningen fra staten, der spænder ben for, at vi får en grønnere by”, udtaler Frank Jensen.

Projektet med elbusserne er finansieret af Københavns Kommune og Trafik- og Byggestyrelsen. Strømmen til de nye busser bliver leveret gratis af Energiselskabet E.ON.

- KLZ

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere