Mode- og tekstilbranchens direktør: Endnu større krav om samfundsansvar

På Dansk Mode & Textils generalforsamling talte foreningens adm. direktør Thomas Klausen om fremtidens udfordringer og muligheder for branchen. CSR var et af de helt store emner i hans præsentation.

Mode- og tekstilbranchen påvirkes af en række eksterne faktorer, og dem er branchen nødt til at forholde sig til. Nogenlunde sådan kan man opsummere Thomas Klausens indlæg om fremtidens udfordringer, som han afholdt på Dansk Mode & Textils årlige generalforsamling den 23. april.

Men branchedirektøren tillader sig at være fortrøstningsfuld på branchens vegne, selvom de eksterne faktorer, kan få stor betydning for branchen

- Vi har gennem tiden set, hvor dygtig mode- og tekstilbranchen har været til at tilpasse sig nye forretningsscenarier. Tænk bare på hele outsourcing-bølgen. Derfor tror jeg også, at branchen er klar til at omfavne og drage nytte af de nye muligheder, fremtiden byder på.

Virksomhederne påvirkes markant af digitalisering
Den første ting, som Thomas Klausen havde på programmet var e-handlens fortsat stigende betydning. Tendensen har været fremherskende i en årrække, og udviklingen sker med hastige skridt. Tingene smelter sammen, så Thomas Klausen omtalte det flere gange som en overordnet digital revolution, der  ikke bare omhandler e-handel.

- Det kan ikke siges ofte nok. Tænker du ikke Information and Communication Technology  ind i din strategi, får din virksomhed det mere end almindeligt svært, sagde han.

Thomas Klausen fremdrog en række tal fra den seneste forskning og analyse på området. Han pointerede, at især modebranchen har momentum, når det kommer til netsalg. Hele 61 % af forbrugerne har købt tøj på nettet i løbet af de seneste seks måneder, og 48 % vil i fremtiden bruge de fysiske butikker som et udvidet showroom. Det kan ikke undgå at få konsekvenser.

- Mere end 700 tøjbutikker er lukket i Danmark siden 2008. Det ændrer hverdagen for de detailhandlende, men engrosleddet bliver også nødt til at overveje, hvordan de kommer ud til de private forbrugere.Det kræver overvejelse og større strategiske beslutninger i virksomheden, og man bør overveje sin tilgang til nethandel meget nøje, lød det fra den adm. direktør.

Ud over nethandlen talte Thomas Klausen også om den stigende digitalisering af virksomhedernes hverdag. Digitale teknologier, som gør at elektroniske devices i langt højere grad begynder at interagere med hinanden, og en langt højere grad af kunstig intelligens, kommer til at påvirke alle dele af erhvervslivet.  Det giver enorme muligheder, men de kan være vanskelige at overskue

- Jeg har ikke svaret på, hvordan I kan udnytte de digitale muligheder i jeres forretning. Men det er vigtigt, at I overvejer, hvordan teknologien kan understøtte jeres forretning i stedet for at falde på halen over de mange teknologiske muligheder, sagde Thomas Klausen.

Branchen sætter aftryk ude i verden
Derudover fokuserede Thomas Klausen også på, at branchens fremtidige vækst meget vel kan hentes markant længere væk fra Danmark, end vi er vant til.

- Den globale middelklasse bliver mere end 2,5 gange større i løbet af 20 år. Men det er primært i Asien samt Central- og Sydamerika, vi ser den udvikling. Markedet bliver ikke markant større i Europa og Nordamerika, og det stiller helt nye krav til virksomhederne, hvis man vil satse på de nye vækstmarkeder.

Også på CSR-området pointerede Thomas Klausen, at branchen kommer til at undergå en stor forvandling.

- Virksomhederne skal i endnu højere grad påtage sig deres samfundsansvar, og derfor vil DM&T også gøre endnu mere for at opbygge virksomhedernes kapacitet på området fremover. CSR bliver i langt højere grad integreret i virksomhederne i fremtiden.

Thomas Klausen sluttede af med reflektere over branchens fremtidige behov for viden og kompetencer.

- Branchen skal være endnu mere professionel og fremsynet i fremtiden. Der står DM&T naturligvis klar til at hjælpe, men jeg tror også, at vi kommer til at se, at efterspørgslen efter mere veluddannet og akademisk arbejdskraft vil stige i branchen, sagde han, og nævnte den stigende globalisering , internationale handelsaftaler, nye markeder, nye produktgrupper og komplekse internationale megatrends som de vigtigste bevæggrunde for den holdning.

- Og så skal vi holde fast i branchens evne til at omstille sig, således at vi kan udnytte de muligheder, der opstår i fremtiden. Det er jeg heldigvis mere end overbevist om, at branchen både vil og kan, sluttede Thomas Klausen. 

10.08.2022Dansk Mode & Textil

Sponseret

Brancheorganisation vil have danske mode- og tekstilvirksomheder med i nyt cirkulært initiativ

17.05.2022Dansk Mode & Textil

Sponseret

Nyt redskab hjælper mode- og tekstilbranchen med at styrke menneskerettigheder internationalt

15.04.2021Dansk Mode & Textil

Sponseret

Modebrands går efter FSC-certificering

23.10.2020Dansk Mode & Textil

Sponseret

DM&T kæmper også mod tøjspild men opfordrer samtidig til mere transparens og reelt samarbejde

24.08.2020Dansk Mode & Textil

Sponseret

Covid-19 har rusket op i branchens strategiske selvforståelse

22.04.2020Dansk Mode & Textil

Sponseret

Coronakrisen kan blive katalysator for modebranchens bæredygtige omstilling