NGO’er og erhvervslivet har brug for hinanden i klimakampen
Ved årets Grasp Festival blev vigtigheden af partnerskaber mellem civilorganisationer og erhvervslivet sat under lup. NGO’er og topfolk fra Ørsted og Coop mener, at der ikke er en vej udenom, hvis de bedste, bæredygtige løsninger skal indfries.
Erhvervslivet og civilsamfundsorganisationerne bliver nødt til at skifte gear og samarbejde på nye måder, hvis kreative, bæredygtige løsninger for alvor skal skabes og ændre samfundet.
Sådan lyder det fra virksomheder som Ørsted og Coop såvel som NGO’en Amnesty International ved dette års Grasp Festival i sidste uge.
Det skriver mediet Global Nyt.
Læs også: NGO's nye partnermodel rammer alles behov bedre
Tidligere har der hersket en berøringsangst mellem de to sektorer – man ”får snavs på fingrene”, lyder det fra Vibeke Klaring, generalsekretær hos Amnesty International, i omtalen om, hvordan man hidtil har set på partnerskaber af denne type.
Men det skal altså ændres nu. Ved paneldebatten fortæller Filip Engel, vicepræsident for Bæredygtighed, Public Affairs, Branding og Marketing i Ørsted, blandt andet, at værdien for virksomheden i partnerskaber med NGO’er består i at skabe de rigtige løsninger.
Jonas Engberg, der er klimachef i Coop, stemmer i og mener, at virksomheder har brug for civilsamfundet for at hjælpe med code of conduct.
Læs også: Hummel indgår samarbejde med Amnesty International
”Der er stor forandringskraft i vores værdier i virksomheder. Flere millioner mennesker arbejder indirekte for eller sammen med os i Coop kloden rundt. Den forandringskraft, vi kan have sammen med civilorganisationer, er en måde at forandre verden på. Vi ved meget om menneskerettigheder – men Amnesty ved mere”, siger han under paneldebatten ifølge Global Nyt.
Selv giver Vibeke Klarup fra Amnesty selv samarbejdet mellem NGO’en og Hummel. Hun fortæller, at man håber, at sportsvirksomheden fremover bliver mere bevidste om sin produktion af tøj, og at det kan inspirere andre i industrien.
- HCL