21.06.2013  |  Supply chain

Ni gode råd om leverandørstyring

Ulykken i Bangladesh, hvor en tekstilvirksomhed styrtede sammen, betyder langt mere fokus på leverandørstyring - også på det seneste møde i Green Network, hvor ni gode råd blev præsenteret.

"Ansvaret stopper ikke længere ved porten til fabrikken – din forretning og dit omdømme er uløselig forbundet til dine interessenters – også dine kunders".

Irene Quist Mortensen, CSR Consulting

Hvor langt rækker ansvaret i en lang og kompliceret leverandørkæde? Det emne var til debat, da Green Network mødtes for nylig.

Irene Quist Mortensen, der er indehaver af virksomheden CSR Consulting og tidligere CSR-manager i Grundfos, sagde i et debatoplæg, at især de små og mellemstore virksomheder mangler viden om og erfaring med produktions- og arbejdsvilkår under fremmede kulturelle, sociale og økonomiske vilkår.

Læs også: Tre virksomheder - tre forskellige CSR-udfordringer

Viden mangler internt i virksomhederne
Irene Quist Mortensen mener, at små og mellemstore virksomheder er mere famlende overfor at tackle korruptionsbekæmpelse, menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder og miljø i de lande, hvor internationalt anerkendte principper ikke respekteres.

Små- og mellemstore virksomheder har i følge Irene Quist Mortensen heller ikke samme mulighed for at stille krav til leverandører, som store virksomheder. Derudover mangler de systematik og dokumentation af deres CSR aktiviteter i forhold til at efterleve kundekrav om leverandørstyring.

Ansvaret stopper ikke ved fabriksporten
Ulykken med den sammenstyrtede fabrik i Bangladesh gjorde det tydeligt, at ansvaret rækker længere, end visse virksomheder tidligere har ment. Irene Quist Mortensen sagde på mødet:

"Ansvaret stopper ikke længere ved porten til fabrikken – din forretning og dit omdømme er uløselig forbundet til dine interessenters – også dine kunders. CSR handler om at tage et ansvar for at løse de problemer, din virksomhed skaber, og at tage et medansvar for at løse de problemer, der hænger sammen med virksomhedens operations og interesser".

9 råd fra Irene Quist Mortensen om leverandørstyring

  1. hold orden i eget hus – det er fundamentet
  2. vurder jeres risici i leverandørkæden
  3. udarbejd leverandørkrav – “supplier code of conduct”
  4. indfør regelmæssige leverandørbesøg
  5. lav klare aftaler og planer for opfølgning
  6. afklar hvornår og hvorvidt, du vil afbryde et leverandørsamarbejde
  7. dialog og partnerskab med leverandører: løbende forbedringer, involvering
  8. læn dig op ad branchens anbefalinger
  9. dokumenter jeres arbejde med CSR aktiviteter – udarbejd en CSR-rapport

Bestseller og leverandørstyring
Dagens anden oplægsholder var Anne Katrine Blirup fra tekstilkoncernen Bestseller, som fortalte om koncernens arbejde med leverandørstyring. Hun var enig med Irene Quist Mortensen i, at leverandørstyring er en kompliceret affære.

Overordnet handler ansvarlig leverandørstyring om at samarbejde med leverandører, om at sikre ordentlige sociale og miljømæssige forhold i leverandørkæden. Mange virksomheder oplever stigende krav til dokumentation af ansvar i leverandørkæden.

For Bestseller har arbejdet med samfundsansvar, herunder leverandørstyring, været en integreret del af virksomheden siden den første Code of Conduct blev introduceret i 2002 med fokus på menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø, etik og sundhed og sikkerhed.

Bestseller har egne auditerings-programmer i forhold til at vurdere om en given leverandør lever op til de krævede standarder, og virksomheden arbejder systematisk med dokumentation af CSR-arbejdet.

Men ét er en stor tekstilkoncern med 12.000 ansatte på verdensplan. Noget andet er de små og mellemstore virksomheder.

Mere fra Ulla

Ulla Bechsgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere