Nordiske forbrugere værdsætter Svanemærket

Mere end 7 ud af 10 nordiske forbrugere er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet – og her spiller mærkningsordninger en vigtig rolle, når de vælger produkter. Især Svanemærket, som i dag fylder 30 år, står stærkt.

Svanemærket fylder 30 år - og er mere aktuelt end nogensinde.

Hele 75 % af de nordiske forbrugere er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet. Og næsten lige så mange er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet. Det viser en ny forbrugerundersøgelse, som IPSOS har gennemført for Nordisk Miljømærking.

Mange af de valg, vi træffer, sker i dagligdagen, når vi vælger mellem produkter. Her spiller mærkningsordninger en vigtig rolle. Ifølge undersøgelsen mener 63 % af de nordiske forbrugere, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter.

- Undersøgelsen viser, at mærkningsordninger er vigtige navigationsværktøjer for forbrugerne i hverdagen. For hele 77 % af de nordiske forbrugere er det dog afgørende, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig, fortæller Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Svanemærket, som er Nordens officielle miljømærke, er et af de miljømærker, som forbrugerne med fordel kan gå efter. Svanemærkede produkter er nemlig certificeret af en uafhængig tredjepart.

Svanemærket, som i dag fylder 30 år, er tilsyneladende også et af forbrugernes foretrukne mærker: Hele 93 % af den nordiske befolkning kender Svanemærket, og 76 % svarer, at de har tillid til, at svanemærkede produkter er gode miljøvalg.

Svanemærket blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989. Det skete efter, at verden havde været vidne til flere store hændelser med alvorlige miljøkonsekvenser, bl.a. atomulykken i Tjernobyl og hullet i ozonlaget, og to år efter, at ”FN’s Verdenskommisson for miljø og udvikling” havde fremlagt den såkaldte ”Brundtlandrapport”.

Et vigtigt budskab fra kommissionen var, at ansvaret for et bedre miljø og mere bæredygtighed ikke bare lå på et overordnet niveau, men at hver enkelt også har både rettigheder og forpligtelser, når det gælder miljø. Derfor tog Nordisk Ministerråd initiativ til et officielt nordisk miljømærke, som skulle give forbrugerne troværdig miljøinformation om produkter.

- Selvom Svanemærket fylder 30 år, er det mere aktuelt end nogensinde, da vi i dag står over for nye udfordringer om bl.a. at stoppe tab af biodiversitet, spare på jordens ressourcer og bremse klimaforandringer. Her er Svanemærket et godt pejlemærke på indkøbsturen, hvis man gerne vil være med til at gøre en forskel, siger Charlotte Rajsager.

Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Svanemærket findes i dag på mere end 200 forskellige produkttyper inden for 60 forskellige produktgrupper.

FAKTA OM NORDISKE FORBRUGERE

  • 93 % kender Svanemærket
  • 75 % er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet
  • 71 % er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet
  • 63 % mener, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter
  • 74 % mener, at Svanemærket gør det lettere at træffe valg, der er gode for miljøet
  • 76 % har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, hvis det er svanemærket
  • 77 % mener, at det har afgørende betydning, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig i forhold til de produkter, de certificerer.

Kilde: IPSOS 2019 (maj) for Nordisk Miljømærkning

FAKTA OM SVANEMÆRKET I DANMARK

  • 95 % af danskerne kender Svanemærket*
  • 63 % af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer**
  • Svanemærket findes på mere end 60 forskellige produktgrupper.
  • Udbuddet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på mere end 16.000.
  • Udvalget af svanemærkede produkter er bredt – danskerne kan bl.a. se efter mærket på plejeprodukter og makeup, tekstiler og jeans, legetøj, inde- og udemøbler, byggematerialer og boliger, husholdningsprodukter, mad- og bagepapir, rengøring, hoteller og bilvaskehaller.

* YouGov, januar 2019 (Miljømærkning Danmark), **Ser af og til, ofte eller altid efter Svanemærket, når de vælger varer, YouGov, januar 2019

5 FACTS OM SVANEMÆRKETS KRAV

Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Fælles for alle produkter gælder dog:

1. Forskellige krav til forskellige produkter

På den måde bliver det muligt at identificere, hvor de største miljøudfordringer er for den enkelte produkttype – og stille krav, der mindsker det samlede aftryk på miljø og klima.

2. Altid skrappe miljøkrav

Kravene sikrer bl.a., at vi sparer på jordens ressourcer, værner om biodiversiteten og mindsker vores klimaaftryk. Samtidig sikrer kravene effektive produkter og produkter med lang levetid.

3. Altid skrappe krav til kemikalier

Det gavner både miljøet, forbrugernes sundhed og de mennesker, der fremstiller produkterne. Kemikaliekravene fremmer også muligheden for recirkulering.

4. Tidsbegrænsede certificeringer

Kravene til svanemærkede produkter bliver løbende strammet. Det sikrer, at kravene bliver stillet ud fra den nyeste viden og udviklingen i markedet. Og at Svanemærket er med til at sikre en bæredygtig udvikling. 

5. Samfundstilpassede krav

Svanemærket stiller krav, som gør en forskel for miljøet her og nu – og tilpasser derfor sine krav til, hvad der er muligt at realisere i vores samfund i dag. Bl.a. ift. affaldssystemer og muligheder for genbrug og recirkulering.

18.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Ny kortlægning: Svanemærket kan være et redskab for rengøringsvirksomheder i CSRD-rapportering

15.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen

04.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nordjylland i grønt gear: Bliv klædt på til grønnere indkøb

04.10.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Kæmpe stigning i antallet af svanemærkede produkter – men forbrugerne ønsker endnu flere

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation