05.04.2019 | Klima, miljø og energi
Nordjysk tømrervirksomhed bliver cirkulær
Indhold fra partner Hvad er dette?
Hos tømrervirksomheden Golding Byg i Pandrup har direktør Jens Chr. Golding en drøm om at udvikle forretningen i en mere bæredygtig retning. Virksomheden er på blot ti år vokset fra 5 til 34 ansatte og med mange nye ordrer kommer også større udfordringer i form af affald og materialer i overskud. Med hjælp fra Green Moves er Golding Byg derfor gået i gang med at udvikle en ny forretningsmodel med udgangspunkt i Cirkulær Økonomi.
Det er planen at affaldet og de mange overskydende materialer skal have nyt liv med den cirkulære forretningsmodel, det skal genbruges så andre kan få glæde af det.
På pladsen foran værkstedet i Pandrup står en container fyldt til randen med affald fra Golding Bygs mange byggepladser rundt omkring i området. Flamingostykker, dampspærrer og afskårne lister blander sig med plastikemballage og isolering. “Den skærer mig i øjnene hver eneste dag” fortæller direktør Jens Chr. Golding, da han tager i mod Astrid Carl og Jan Vestergaard Jørgensen fra konsulentfirmaet Green Moves, til det første møde. Han har en drøm om at blive mere grøn og bæredygtig og samarbejdet med Green Moves skal sætte skub i planerne. På græsplænen bag bygningen ligger rester af byggematerialer og venter på at blive anvendt. Men det er en udfordring, for der er ikke nok af hvert materiale til at bruge det i et nyt byggeri. En enkelt palle med tagsten eller ti troldtekt plader rækker ikke langt, når man bygger sommerhuse i Jammerbugt.
Derfor har Jens Chr. gennem et SMV projekt hos Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark indgået et samarbejde med Green Moves om at udvikle en cirkulær forretningsmodel. Ved hjælp af principperne om genanvendelse og genbrug af ressourcer, kan Green Moves udvikle en model, der tager hånd om udfordringerne med affald og ekstra materialer. Jan Vestergaard Jørgensen fra Green Moves har, med en baggrund som både tømrer og civilingeniør, et indgående kendskab til arbejdet i byggebranchen. I den cirkulære forretningsmodel kan han derfor tage hensyn til logistik og arbejdsgange på byggepladsen, så det bliver så nemt for de ansatte som muligt at implementere de nye idéer.
Med cirkulær økonomi som grundprincip håber Jens Chr. at kunne sætte skub i en større bæredygtig udvikling for virksomheden. Han er samtidigt ikke i tvivl om at det vil have en positiv effekt på både den sociale, miljømæssige og økonomiske bundlinje. Og der er store muligheder for cirkulær økonomi indenfor byggebranchen fortæller Jan Vestergaard Jørgensen fra Green Moves:
“Bygge- og anlægsbranchen står for mere end en tredjedel af alt affald i Danmark, hvilket medfører et stort miljømæssigt aftryk, men også et stort tab af værdi når materialerne af forskellige grunde ikke udnyttes bedre. Derfor er der store samfundsmæssige potentialer ved ressourceoptimering i byggebranchen. I Jammerbugt kommune er der for eksempel gode muligheder for at deres socialøkonomiske virksomheder kan få værdi ud af de overskudsmaterialer som Golding Byg ellers har brugt tid og penge på at afskaffe eller opmagasinere. Herved kan der skabes win-wins og positive resultater på alle tre bundlinjer for både Golding Byg og lokalsamfundet”
Efter det første møde mellem Golding Byg og Green Moves er rammerne sat for et samarbejde der blandt andet indebærer screeningsbesøg på byggepladserne, en oversigt over mulighederne for at lave cirkulære forretningsløsninger og en anbefaling til hvordan de skal omsættes til praksis.
Når planerne er implementeret kan Jens Chr. Og de ansatte nyde udsigten fra værkstedet uden affaldscontainer og bunker af materialer, og i stedet glæde sig over at ressourcerne bliver genanvendt og bevarer deres værdi i nye projekter.
Denne artikel er en del af temaet I fokus: cirkulær økonomi i 2019
Klima, miljø og energi

Sådan udarbejder du en klimastrategi
Hvor skal I starte, og hvad skal I have fokus på, hvis I vil implementere en klimastrategi i jeres virksomhed? Her kommer nogle gode råd.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Er du i tvivl om der er forretning i at være bæredygtig?
Er en strategi baseret på bæredygtighed en garanti for et større salg? Bæredygtighed er kommet for at blive. Hvis du er i tvivl, om din virksomhed vil få noget ud af at fokusere mere på bæredygtighed, så er du ikke i tvivl når du har læst med her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Bæredygtighed skal ikke være en strategi i sig selv, for strategien skal hvile på bæredygtighed
Det er ikke nok at have en bæredygtighedsstrategi i sig selv. Kun ved at fundere den overordnede strategi på bæredygtighed kan I fremtidssikre forretningen.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Bæredygtighedsstrategier skal føre jer tættere på de nye markeder
Markederne ændrer sig. Kunderne kræver bæredygtige virksomheder. Derfor er det vigtigere end nogensinde at kunne aflæse markedet og lægge en strategi, der baserer sig på bæredygtighed.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Bliver du også mødt af krav om CO2-dokumentation?
Kravet til dokumentation om, at dine løsninger er grønne, stiller nye krav til leverandører, som skal kunne dokumentere deres CO2-udledning. Det er faktisk nødvendigt, hvis I vil være konkurrencedygtige.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Bæredygtighed er et krav til bestyrelser
Bæredygtighed er rykket ind i bestyrelseslokalerne, og det er kommet for at blive. For at sikre den langsigtede strategi oplever flere og flere nødvendigheden af, at det enkelte bestyrelsesmedlem ejer kompetencer inden for bæredygtighed.
Indhold fra partner