Nudging - hvad for noget? Og kan det hjælpe os alle til en mere bæredygtig adfærd på kontoret?
At opføre sig bæredygtigt på arbejdspladsen omfatter mange små skridt for medarbejderne. Her er en guide til nogle små puf - nudging - der viser, hvor nemt det er at lave små ændringer, som faktisk gør en stor forskel.
Et af de emner, der er kommet højt på dagsordenen hos politikere, i medierne og hos forbrugerne er ”bæredygtig udvikling”, og hvordan vi alle tager ansvar for at sikre en bæredygtig fremtid for næste generation. Det gentages igen og igen, og indtil videre viser rapporter om udviklingen i C02 udslip, at vi er nød til at prioritere bæredygtighed og initiativer, der kan bidrage positivt – endnu højere.
Det starter med ledelsen! Bæredygtighed skal være et indsatsområde for 2019 og skal tænkes ind strategisk. Men selv små skridt er også et skridt i den rigtige grønne retning.
Nudging – sådan kan vi ændre adfærd på kontoret i en mere bæredygtig retning
Når vi taler om at skabe positive forandringer ”ubevidst”, så bruges begrebet nudging ofte: ”det at kunne ændre eller påvirke menneskers adfærd i en forudbestemt retning gennem ændringer i det fysiske rum – uden belønning eller andet der kan motivere til den bestemte adfærdsændring”.
I forhold til bæredygtig adfærd giver det rigtig god mening at tænke, hvordan vi kan indrette det fysiske rum med et mål om at fremme en adfærd, der tager hensyn:
- Reducere affald
- Genbruge produkter og affald
- Indkøbe gode, sunde produkter (til kontoret)
Vi har her lavet en lille guide, eller vi kan kalde det ”tips” til kontoret, hvordan det er nemt at lave små ændringer, som faktisk gør en stor forskel – også for den mindre virksomhed. Og man kan jo starte i et rum eller område – og når man ser om det virker, kan man tage det næste rum og så videre.
Vi starter med MØDELOKALET!
Vi har her i eksemplet ovenfor brugt nudging til at få folk til at gøre det nemt at drikke vand fra hanen ved at stille vand karafler frem. Vælg nogle flotte og gør lidt ekstra ud af det, så det samtidig også bliver mere personligt for gæsten.
Et andet område, som gør en stor forskel – ”reklamegaver”. De billige engangskuglepenne kan nemt udskiftes. Medarbejderne kan med fordel få en lækker kvalitets kuglepen i velkomstgave med navn på ved ansættelse. I forhold til kunder og firmagaver kan man i stedet købe den bæredygtige Sprouts blyant, som har et plantefrø i bunden, som kan plantes ud, når den er brugt. Og ud med de små bolsjer og server i stedet for frugt eller en skærekage.
Vi ser, at alle disse små positive ændringer sætter en bevægelse i gang. Den nye adfærd tilegnes af flere og nye initiativer bliver sat i gang – helt af sig selv. Som en snebold der bliver sat i gang og vokser sig større og større – men på den gode måde.
Omstilling til en mere bæredygtig virksomhed er netop en proces, som gør medarbejdere motiverede og gladere for at komme på arbejde – fordi det giver rigtig god mening. Jeg hørte en interessant kommentar af Kasper Rørsted, CEO for Adidas den anden dag ved et foredrag på Århus Business School. Han fortalte, at da de på deres interne facebook postede, at det var slut med engangsplastflasker til vand, blev det årets nok mest ”likede” post.
Medarbejdere vil gerne bæredygtighed – men de fysiske rammerne skal være der, og ledelsen skal gå forrest. Små skridt er vigtige for at få igangsat processen – og når først den er sat i gang, så vil både ledelsen og medarbejderne opdage, at der ligger et helt nyt uudforsket hav af bæredygtige forretningsmuligheder.