Ny analyse – Den Bæredygtige Forbruger, nu og i fremtiden!
Forstå forbrugerne – skab vækst og bidrag til den bæredygtige udvikling. Vinduet står helt åbent – så grib mulighederne nu!
Lad os slå det fast! Der er masser af muligheder for både producenter og butikker for at skabe vækst og bæredygtig udvikling samtidigt.
I vores nyeste kvantitative analyse Den Bæredygtige Forbruger – nu og i fremtiden (i partnerskab med A&B Analyse), står det klart, at forbrugerne efterspørger nye produkter og services, som kan hjælpe dem med at blive mere bæredygtige i deres hverdag. I dag svarer 61% at bæredygtighed er vigtigt for dem i deres dagligdag men kun 5% ser sig selv som en ”meget bæredygtig” forbruger i dag. Men mange vil gerne være det i fremtiden.
Det er svært at spå om fremtiden – men…
Når vi dykker ned i analysen Den bæredygtige forbruger, får vi først og fremmest et billede af, hvor forbrugerne er i dag – men vi har også spurgt ind til forskellige indsatsområder – som de kan vælge at fokusere på i fremtiden. Og det kan give os nogle indikationer – lad os kalde det strategiske ledetråde og inspiration til nytænkning.
- Emballager – går fra at være den vigtigste informationskilde (marketingplatform) til at være praktisk indpakning, som kan bruges igen og igen. I dag svarer 2/3 af forbrugerne, at de først og fremmest kigger på emballagen – men når vi ser på de yngre grupper og også medregner stigningen i onlinesalget, så vurderer vi, at digitale platforme vil udfylde rollen som ”informationskilde” i fremtiden – og emballagen får en sekundær rolle. I analysen kan man også se mere om forbrugernes ønsker til bæredygtige materialer og villighed til at betale mere for bæredygtige emballager.
- Tøj – forbrugerne svarer i analysen, at bæredygtighed er vigtigt i denne kategori, men når de skal købe ind og er i købssituationen, så tænker de ikke over bæredygtighed. Vi ser, at de andre kategorier som f.eks. fødevarer falder helt anderledes ud, således at man i denne kategori tænker over bæredygtighed i selve indkøbssituationen også.
- De butikker, som forstår at gøre det nemt for forbrugerne at tage et bæredygtigt valg, kan gøre en forskel på den korte bane - og vil vinde på den lange bane. Men det er ikke nok at skrive ”bæredygtigt” som Zalando gør - et ellers fint initiativ! – det er stadig meget forvirrende for forbrugerne, hvad det står for og også meget uigennemskueligt.
Knap 50% svarer, at de ønsker at butikkerne hjælper dem i større grad med at foretage et bæredygtigt valg. Analysen bekræfter også, at forbrugerne gerne betaler mere for produkter med miljømærkning. Men det skal være nemt og let forståeligt (intuitivt).
- Elektronik – en produktkategori som forbrugere ikke vurderer som særlig vigtig ift. bæredygtighed, MEN man vil gerne betale mere for bæredygtig elektronik – hvis det var miljøcertificeret. Og det er jo interessant! Vi tror på, at der er et marked for nye miljøcertificerede produkter som PC’ere – målrettet den ”bæredygtige forbruger”. Fairphone i Holland har satset på en bæredygtig produktion af mobiltelefoner, men vinduet er åbent også for PC’ere og andre elektroniske forbrugsgoder.
- At leje i stedet for at eje. Ved første kig, ser det ikke umiddelbart ud til, at forbrugerne finder det interessant i fremtiden at skulle købe f.eks. tøj på abonnement eller leje. Men går vi lidt dybere ned i tallene, så viser der sig alligevel et billede af en mindre gruppe yngre forbrugere (18-34 år) for hvem f.eks. mærke betyder meget, og hvor det at leje i stedet for at eje, kan være interessant - både for dem og som en cirkulær forretningsmodel for de fremsynede og modige virksomheder. Også reparationer og genbrug ses som oplagte indsatsområder for forbrugerne.
Dette var kun nogle glimt – der er 130 sider i analysen Den Bæredygtige Forbruger – et indblik i nuet og ønsker til fremtiden. Generelt omkring bæredygtighed og verdensmål men også specifikt på butikker og produktkategorier som: tøj, ting til hjemmet, legetøj, fødevarer, pleje- og rengøringsprodukter, elektronik og desuden omkring emballager.
Om analysen og en samarbejdet
Indsigt i markedet er en forudsætning for at kunne udvikle sin forretning i en positiv retning, hvorfor Anette Priess Gade hos Circular by Innovation Lab sammen med Claus Bo Hansen fra analysebureauet A&B har udviklen analysen “Den bæredygtige forbruger” i et partnerskab #verdensmål17.
Gennem kvantitative undersøgelser med +2000 respondenter har vi fået dyb indsigt i forbrugernes adfærd og holdninger til bæredygtighed – deres indkøb, forbrug og afskaffelse af forbrugerprodukter #verdensmål12. Vi har desuden spurgt ind til deres forventninger til fremtiden, og hvordan både producenter og butikker kan hjælpe dem. Hele analysen indeholder mere end 130 sider med ny viden og indsigter, som du kan bruge til produkt- og forretningsudvikling, marketing, brugerforståelse og meget mere. Det hele kan købes til kr. 4.995,00 ekskl. moms.
Står du lige nu med en idé til – eller et færdigt – bæredygtigt produkt, som du skal have ud til den rigtige målgruppe? Står du midt i en bæredygtig omstilling – eller vil du overbevise din leder om, at en bæredygtig omstilling betaler sig? Eller vil du begynde at markedsføre dit produkt mere specifikt til en bæredygtighedsfokuseret målgruppe? Så er analysen om Den bæredygtige forbruger din mulighed for at blive opdateret på dine fremtidige forbrugeres købsvaner og holdninger til bæredygtighed.
Bestil den her hos Circular by Innovation Lab eller A&B Analyse
Kontakt os her.