Ny asfalt giver markante CO2-besparelser
Der er megen CO2 at spare ved at optimere vejbelægningen, så bilerne ruller lettere. Det viser ny dansk forskning.
Hvis bilerne triller lettere på vejbanen, bruger de mindre benzin og dermed kan C02-forbruget reduceres markant.
Det er ifølge Berlingske tankegangen bag et nyt dansk forskningsprojekt, som arbejder med at ændre mikset i vejbelægningens slidlag og dermed reducere rullemodstanden. Projektet hedder COOEE og har allerede eksperimenteret med vejbelægningen på et stykke landevej mellem Stensved og Langebæk.
Resultatet er, at bilerne på strækningen bruger 3,3 procent mindre brændstof. Hvis den samlede vejtrafik i Danmark sparede den mængde brændstof, kunne vi hvert år spare 45.000 ton CO2, viser beregninger.
Adfærdsændring ikke nødvendig
Det er selvfølgelig ikke det eneste, vi skal gøre for at bringe CO2-udledningen ned. Men Vejdirektoratet vil gerne yde sit bidrag med de smarte veje, som har den fordel, at de giver en effekt på hele vejtrafikken, uden at den enkelte billist eller vognmand skal investere eller ændre adfærd, siger Bjarne Schmidt, der er chefkonsulent ved Vejdirektoratet og COOEE-projektleder, til Berlingske.
Projektet støttes med 14 millioner af Det Strategiske Forskningsråd. COOEE har deltagelse af Vejdirektoratet, Grundforskningscenter Glas og Tid ved Roskilde Universitet, DTU og NCC.
COOEE star for CO2 emission reduction by exploitation of rolling resistance modelling of pavements.
KH/LA