04.10.2022 | Strategi & ledelse
Ny kampagne: Den grønne omstilling kan også være gul
Indhold fra partner Hvad er dette?
Når Fairtrade-mærket Danmark i denne uge blænder op for en ny digital kampagne, er det for at sætte fokus på de grønne tiltag, som mærkningsordningen er med til at løfte hos verdens småproducenter, som dyrker vores kakao, roser, bananer, kaffe og vanilje.
For selvom Fairtrade-mærket er mest kendt for fair løn og arbejdsforhold, fylder miljøkrav og klimatilpasning en tredjedel af de standarder, som producenterne skal leve op til, før det lille blå-grønne Fairtrade-mærke kan komme på de varer, vi køber i supermarkederne. Det mener Fairtrade-mærket Danmarks direktør, Camilla Erika Lerberg, er væsentlig viden for den bevidste forbruger.
”70 procent af verdens fødevareproduktion kommer fra små familielandbrug, og hvis vi virkelig vil den grønne omstilling, bliver vi nødt til at løfte vores sociale ansvar over for dem først. Vi skal betale en fair pris for vores råvarer og dermed sikre producenterne et økonomisk overskud, som giver dem mulighed for at leve et liv, hvor de kan få mad på bordet og sende deres børn i skole. Det giver overskud til at tænke på klimaet, så endnu flere af verdens producenter kan være med til at løfte den grønne omstilling,” siger Camilla Erika Lerberg.
Fairtrade repræsenterer knap to millioner bønder og arbejdere på verdensplan og uddanner de lokale producenter i blandt andet klimatilpasning og miljøbeskyttelse og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder, så produktionen kan leve op til Fairtrade-mærkets miljøkrav og bidrage til en effektiv klimatilpasning.
En hjælpende hånd i forbrugernes hverdag
Fairtrade-mærkets kampagne skal være med til at nuancere forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærket og vise sammenhængen mellem fair handel og klimahensyn. Det ansvarlige valg skal gøres tydeligt, tilgængeligt og mere hverdagsnært for den danske forbruger.
”Vi ønsker, at Fairtrade-mærket fungerer som en vejviser for forbrugerne. At det er en guide, der hjælper dem med at tage et aktivt og mere ansvarligt valg i dagligdagen – nemt, hurtigt og ikke nødvendigvis dyrt. Det er vigtigt for os at gøre forbrugerne opmærksomme på, at de både er med til at sikre en ordentlig pris for råvarerne, en ordentlig løn til arbejderne og samtidig tager hensyn til miljøet og klimaet, når de vælger Fairtrade-mærkede varer,” siger Camilla Erika Lerberg.
Konsekvenserne af klimaforandringerne er allerede hverdag for verdens råvareproducenter. De oplever en uforudsigelig hverdag, hvor årstider udviskes, vejret bliver mere ekstremt og afgrøder er truet af oversvømmelser, tørke og hedebølger.
”Klimakrisen kan ikke alene kan løses gennem CO2-reduktion. Vi skal tænke verdens lokale producenter ind i klimaligningen. De kan ikke fortsætte som de ’plejer’, for de lever allerede i dag i en ny virkelighed. Det er nødvendigt for verdens bønder at omstille deres landbrug, hvis det skal overleve som erhverv, og vi som forbrugere fortsat vil kunne købe varer som kaffe, bananer og chokolade. Det kræver et aktivt valg på begge sider af supermarkedets hylder,” siger Fairtrade-direktøren.
Kampagnen ’Grøn omstilling kan også være…’ løber fra denne uge og oktober ud.
Sådan støtter Fairtrade-mærket klimakampen:
Undervisning: Fairtrade fremmer grøn omstilling gennem blandt andet klimaakademier og underviser i nye dyrkningsmetoder og -teknikker, som er tilpasset klimaforandringerne.
Miljøkrav: Fairtrade-certificerede producenter skal leve op til en lang række miljøkrav, som blandt andet sikrer effektivt vandforbrug, minimerer CO2- udledning og vandspild, nedsætter brug pesticider og optimerer energiforbrug. Miljøkrav fylder en tredjedel af Fairtrades standarder.
Fair pris: Fairtrade arbejder for at sikre de lokale producenter en bedre pris for deres råvarer og bedre løn og arbejdsforhold til arbejderne, så de får mulighed for at leve et liv med mere overskud. Fairtrade arbejder blandt andet som den eneste mærkningsordning i verden med faste minimumspriser og Premium-tillæg.
Læs mere om Fairtrade-mærkets krav og arbejde for klima og miljø.
Supply chain

Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort: At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde
Fairtrades nye risikokort sætter fokus på de største risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de områder, Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan risikovurdering og samarbejde med lokale producenter er afgørende i ansvarlige forsyningskæder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Netto lancerer Fairtrade-roser i sortimentet
Netto har føjet Fairtrade-roser til sit blomstersortiment. Det betyder, at dagligvarekædens kunder nu kan købe roser, der tager hensyn til både miljøet og de mennesker, der har dyrket roserne.
Indhold fra partner
Supply chain

Hold fast, og lad os stå sammen
Nytårshilsen fra Fairtrade-mærket Danmarks direktør Camilla Erika Lerberg.
Indhold fra partner
Supply chain

Ny analyse: Danskerne kender og har tillid til Fairtrade-mærket, men kan ikke finde varerne i butikkerne
En ny analyse viser, at danskerne har stort kendskab til Fairtrade-mærket og forbinder det med høj grad af troværdighed. Men ifølge undersøgelsen har kunderne svært ved at finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne, og det ærgrer mærkets direktør.
Indhold fra partner
Supply chain

Globalt salg af Fairtrade-produkter steg i 2021
Salgstallene for Fairtrade-certificerede produkter var opmuntrende i 2021. Det gjaldt særligt for kakao- og blomsterproducenterne, som oplevede de største opsving med stigende salg på henholdsvis 37 og 21 procent.
Indhold fra partner
Supply chain

Ny rapport: Konstante kriser truer fremskridt for Fairtrade-bønder
Fairtrade-bønder har større økonomisk modstandskraft og er mere bæredygtige end ikke-certificerede. Det viser en ny rapport, som også peger på, at det er vigtigt at holde fast i den etiske handel i krisetider, hvis fremskridtene ikke skal gå tabt.
Indhold fra partner