Ny kampagne: Den grønne omstilling kan også være gul

Når Fairtrade-mærket Danmark i denne uge blænder op for en ny digital kampagne, er det for at sætte fokus på de grønne tiltag, som mærkningsordningen er med til at løfte hos verdens småproducenter, som dyrker vores kakao, roser, bananer, kaffe og vanilje.

For selvom Fairtrade-mærket er mest kendt for fair løn og arbejdsforhold, fylder miljøkrav og klimatilpasning en tredjedel af de standarder, som producenterne skal leve op til, før det lille blå-grønne Fairtrade-mærke kan komme på de varer, vi køber i supermarkederne. Det mener Fairtrade-mærket Danmarks direktør, Camilla Erika Lerberg, er væsentlig viden for den bevidste forbruger.

”70 procent af verdens fødevareproduktion kommer fra små familielandbrug, og hvis vi virkelig vil den grønne omstilling, bliver vi nødt til at løfte vores sociale ansvar over for dem først. Vi skal betale en fair pris for vores råvarer og dermed sikre producenterne et økonomisk overskud, som giver dem mulighed for at leve et liv, hvor de kan få mad på bordet og sende deres børn i skole. Det giver overskud til at tænke på klimaet, så endnu flere af verdens producenter kan være med til at løfte den grønne omstilling,” siger Camilla Erika Lerberg.

Fairtrade repræsenterer knap to millioner bønder og arbejdere på verdensplan og uddanner de lokale producenter i blandt andet klimatilpasning og miljøbeskyttelse og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder, så produktionen kan leve op til Fairtrade-mærkets miljøkrav og bidrage til en effektiv klimatilpasning.

En hjælpende hånd i forbrugernes hverdag
Fairtrade-mærkets kampagne skal være med til at nuancere forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærket og vise sammenhængen mellem fair handel og klimahensyn. Det ansvarlige valg skal gøres tydeligt, tilgængeligt og mere hverdagsnært for den danske forbruger.

”Vi ønsker, at Fairtrade-mærket fungerer som en vejviser for forbrugerne. At det er en guide, der hjælper dem med at tage et aktivt og mere ansvarligt valg i dagligdagen – nemt, hurtigt og ikke nødvendigvis dyrt. Det er vigtigt for os at gøre forbrugerne opmærksomme på, at de både er med til at sikre en ordentlig pris for råvarerne, en ordentlig løn til arbejderne og samtidig tager hensyn til miljøet og klimaet, når de vælger Fairtrade-mærkede varer,” siger Camilla Erika Lerberg.

Konsekvenserne af klimaforandringerne er allerede hverdag for verdens råvareproducenter. De oplever en uforudsigelig hverdag, hvor årstider udviskes, vejret bliver mere ekstremt og afgrøder er truet af oversvømmelser, tørke og hedebølger.

”Klimakrisen kan ikke alene kan løses gennem CO2-reduktion. Vi skal tænke verdens lokale producenter ind i klimaligningen. De kan ikke fortsætte som de ’plejer’, for de lever allerede i dag i en ny virkelighed. Det er nødvendigt for verdens bønder at omstille deres landbrug, hvis det skal overleve som erhverv, og vi som forbrugere fortsat vil kunne købe varer som kaffe, bananer og chokolade. Det kræver et aktivt valg på begge sider af supermarkedets hylder,” siger Fairtrade-direktøren.

Kampagnen ’Grøn omstilling kan også være…’ løber fra denne uge og oktober ud.

Sådan støtter Fairtrade-mærket klimakampen:
Undervisning:
Fairtrade fremmer grøn omstilling gennem blandt andet klimaakademier og underviser i nye dyrkningsmetoder og -teknikker, som er tilpasset klimaforandringerne.

Miljøkrav: Fairtrade-certificerede producenter skal leve op til en lang række miljøkrav, som blandt andet sikrer effektivt vandforbrug, minimerer CO2- udledning og vandspild, nedsætter brug pesticider og optimerer energiforbrug. Miljøkrav fylder en tredjedel af Fairtrades standarder.

Fair pris: Fairtrade arbejder for at sikre de lokale producenter en bedre pris for deres råvarer og bedre løn og arbejdsforhold til arbejderne, så de får mulighed for at leve et liv med mere overskud. Fairtrade arbejder blandt andet som den eneste mærkningsordning i verden med faste minimumspriser og Premium-tillæg.

Læs mere om Fairtrade-mærkets krav og arbejde for klima og miljø.

01.02.2024Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade og Lidl går sammen: Det behøver ikke at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

28.09.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø

05.07.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

09.06.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

01.03.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket

14.02.2023Fairtrade Mærket

Sponseret

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø