04.10.2022 | Strategi & ledelse
Ny kampagne: Den grønne omstilling kan også være gul
Indhold fra partner Hvad er dette?
Når Fairtrade-mærket Danmark i denne uge blænder op for en ny digital kampagne, er det for at sætte fokus på de grønne tiltag, som mærkningsordningen er med til at løfte hos verdens småproducenter, som dyrker vores kakao, roser, bananer, kaffe og vanilje.
For selvom Fairtrade-mærket er mest kendt for fair løn og arbejdsforhold, fylder miljøkrav og klimatilpasning en tredjedel af de standarder, som producenterne skal leve op til, før det lille blå-grønne Fairtrade-mærke kan komme på de varer, vi køber i supermarkederne. Det mener Fairtrade-mærket Danmarks direktør, Camilla Erika Lerberg, er væsentlig viden for den bevidste forbruger.
”70 procent af verdens fødevareproduktion kommer fra små familielandbrug, og hvis vi virkelig vil den grønne omstilling, bliver vi nødt til at løfte vores sociale ansvar over for dem først. Vi skal betale en fair pris for vores råvarer og dermed sikre producenterne et økonomisk overskud, som giver dem mulighed for at leve et liv, hvor de kan få mad på bordet og sende deres børn i skole. Det giver overskud til at tænke på klimaet, så endnu flere af verdens producenter kan være med til at løfte den grønne omstilling,” siger Camilla Erika Lerberg.
Fairtrade repræsenterer knap to millioner bønder og arbejdere på verdensplan og uddanner de lokale producenter i blandt andet klimatilpasning og miljøbeskyttelse og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder, så produktionen kan leve op til Fairtrade-mærkets miljøkrav og bidrage til en effektiv klimatilpasning.
En hjælpende hånd i forbrugernes hverdag
Fairtrade-mærkets kampagne skal være med til at nuancere forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærket og vise sammenhængen mellem fair handel og klimahensyn. Det ansvarlige valg skal gøres tydeligt, tilgængeligt og mere hverdagsnært for den danske forbruger.
”Vi ønsker, at Fairtrade-mærket fungerer som en vejviser for forbrugerne. At det er en guide, der hjælper dem med at tage et aktivt og mere ansvarligt valg i dagligdagen – nemt, hurtigt og ikke nødvendigvis dyrt. Det er vigtigt for os at gøre forbrugerne opmærksomme på, at de både er med til at sikre en ordentlig pris for råvarerne, en ordentlig løn til arbejderne og samtidig tager hensyn til miljøet og klimaet, når de vælger Fairtrade-mærkede varer,” siger Camilla Erika Lerberg.
Konsekvenserne af klimaforandringerne er allerede hverdag for verdens råvareproducenter. De oplever en uforudsigelig hverdag, hvor årstider udviskes, vejret bliver mere ekstremt og afgrøder er truet af oversvømmelser, tørke og hedebølger.
”Klimakrisen kan ikke alene kan løses gennem CO2-reduktion. Vi skal tænke verdens lokale producenter ind i klimaligningen. De kan ikke fortsætte som de ’plejer’, for de lever allerede i dag i en ny virkelighed. Det er nødvendigt for verdens bønder at omstille deres landbrug, hvis det skal overleve som erhverv, og vi som forbrugere fortsat vil kunne købe varer som kaffe, bananer og chokolade. Det kræver et aktivt valg på begge sider af supermarkedets hylder,” siger Fairtrade-direktøren.
Kampagnen ’Grøn omstilling kan også være…’ løber fra denne uge og oktober ud.
Sådan støtter Fairtrade-mærket klimakampen:
Undervisning: Fairtrade fremmer grøn omstilling gennem blandt andet klimaakademier og underviser i nye dyrkningsmetoder og -teknikker, som er tilpasset klimaforandringerne.
Miljøkrav: Fairtrade-certificerede producenter skal leve op til en lang række miljøkrav, som blandt andet sikrer effektivt vandforbrug, minimerer CO2- udledning og vandspild, nedsætter brug pesticider og optimerer energiforbrug. Miljøkrav fylder en tredjedel af Fairtrades standarder.
Fair pris: Fairtrade arbejder for at sikre de lokale producenter en bedre pris for deres råvarer og bedre løn og arbejdsforhold til arbejderne, så de får mulighed for at leve et liv med mere overskud. Fairtrade arbejder blandt andet som den eneste mærkningsordning i verden med faste minimumspriser og Premium-tillæg.
Læs mere om Fairtrade-mærkets krav og arbejde for klima og miljø.
Klima, miljø og energi

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig
Danske forbrugere er stadig med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine's Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar
I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.
Indhold fra partner
Kommunikation

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort: At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde
Fairtrades nye risikokort sætter fokus på de største risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de områder, Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan risikovurdering og samarbejde med lokale producenter er afgørende i ansvarlige forsyningskæder.
Indhold fra partner