Ny medarbejder-kampagne nudger til klimavenlig adfærd
Kampagner som ”Vi Cykler til Arbejde” og ”Tæl Skridt” har i årenes løb motiveret mange tusinde deltagere til en sundere hverdag og præget fællesskabet på de danske arbejdspladser. Nu har en ny kampagne set dagens lys. Den hedder Klimakampen og nudger medarbejderne til klimavenlige handlinger.
Måske har du selv hoppet på jernhesten en regnvåd mandag for at hjælpe dit hold i ”Vi Cykler til Arbejde”. Eller måske kender du det med lige at skulle ud og gå de sidste 2000 skridt for at slå Henrik fra regnskab i ”Tæl Skridt”. Ideen om at nudge til adfærdsændringer gennem konkurrence på arbejdspladsen er ikke ny. Dette er nu overført til klima, hvor behovet for handling bliver større år for år.
Flere skal med i kampen for klimaet
Det er ikke gået manges næser forbi, at vores livsstil har et enormt klimaaftryk. Det kræver ambitiøs politisk handling at skabe rammerne til at ændre dette. Men indtil da, er der heldigvis stadig meget vi hver især kan gøre. Der er mange lavthængende frugter. Tiltag der har stor effekt, uden at koste på livskvalitet eller pengepungen.
Målet med Klimakampen er at invitere alle med i kampen for klimaet: Give redskaberne til at rykke der, hvor det batter mest. Give en oplevelse af, at alle selv kan gøre en forskel, og vise at det betyder noget, når vi er mange der gør en indsats.
Og når folk føler de er med i klimakampen, vil de også lettere kunne acceptere politiske tiltag på området.
En kampagne for medarbejdere
Klimakampen er en 4 ugers kampagne, der nudger til klimavenlig adfærd. På hold med kollegaer dyster deltagerne i at udføre klimavenlige handlinger i dagligdagen.
Når en deltager har undgået oksekød eller repareret noget i stedet for at smide ud og købe nyt, registreres det Klimakampens app. Det giver point i konkurrencen mod de andre hold fra arbejdspladsen. I app´en ser man effekten af sin indsats og motiveres af fællesskabet og konkurrencen.
En sjov konkurrence i en lækker app
Klimakampen har taget det bedste fra de eksisterende kampagner og sat sit eget præg på formatet. Der er skruet op for gamification og det skaber ekstra spænding i konkurrencen. Der er streaks og highscores, og du kan følge livescoren i den ugentlige kamp mod det andet hold.
Der er samtidig fokus på at skal være supernemt at deltage. Hele kampagnen foregår i Klimakampens lækre og brugeroptimerede app. Det må nemlig gerne føles lækkert at registrere point. Deltagerne kan selv oprette hold og invitere hinanden. Og notifikationer hjælper alle til at huske at taste point ind.
Næste kampagne starter snart
I kan stadig nå at deltage i Klimakampen. Næste kampagne kører i marts 2024.
Tilmeld jer nu på https://www.klimakampen.nu
Udover klimagevinsten og oplevelsen for medarbejderen, er kampagnen også en mulighed for arbejdspladsen til at bringe deres klimaambitioner ned i øjenhøjde med de ansatte. Ned til noget konkret, som de kan mærke i deres dagligdag.
Det styrker samtidig troværdigheden omkring arbejdspladsens klimamål udadtil, når den kan vise, at alle medarbejderne er villige til selv at gøre en indsats.