Ny rapport stiller skarpt på værdien af partnerskaber
Partnerskaber er afgørende for indfrielsen af store målsætninger som SDG’erne. I en ny rapport leverer Carve Consulting sammen med Krydsfeldt og Isobro en stribe anbefalinger til, hvordan man får værdi ud af samarbejdet fra start. Flere bundlinjer og en prøveperiode er blandt værktøjerne.
Hvis vi som samfund skal indfri nogle af de helt store målsætninger, vi sætter os, eksempelvis FN’s 17 Verdensmål (SDG’erne), så er partnerskaber uundværlige, ikke mindst mellem civilsamfundet og erhvervslivet, sådan som SDG17 da også handler om.
Læs også: Arla og Grundfos i partnerskaber, der får penge fra P4G
Deltagerne i undersøgelsen
- Birgitte Strand, senior projektleder for partnerskaber, Kræftens Bekæmpelse
- Bolette Christensen, fhv. CEO, BØRNEfonden
- Camilla Erika Lerberg, fhv. chef for kommercielle partnerskaber og CSR, Red Barnet
- Claes Amundsen, fhv. bl.a. fundraising- og kommunikationschef, Røde Kors
- Espen Højlund, CEO, Advice
- Jytte Svendsen, fhv. CEO, Børnehjælpsdagen
- Mads Øvlisen, fhv. CEO, Novo Nordisk
- Mette Hattens, kampagneansvarlig, Hjerteforeningen
- Mikkel Klausen, CSR-chef, LB Forsikring
- Ole Madsen, kommunikationschef, Spar Nord
- Rya Lene Terney, afdelingschef, CSR & jobudvikling, ISS
- Sara Krüger Falk, Executive Director, UN Global Compact Network Danmark
- Susanne Stormer, Vice President, Corporate Sustainability, Novo Nordisk
Men samtidig er partnerskaber en kompliceret størrelse, som det tager tid at få på plads, og i særdeleshed også at få værdi ud af. For at kaste lys over den udfordring, har Carve Consulting sammen med konsulentbureauet Krydsfeldt og Isobro, der er de danske indsamlingsorganisationers brancheorganisation, undersøgt, hvordan det kan ske.
I rapporten ’Værdi fra dag 1 i partnerskaber – en indsamling af erfaringer fra krydsfeltet mellem civilsamfund og erhvervsliv’, der blev præsenteret for Isobros medlemmer i går, tirsdag d. 12. marts, har folkene bag interviewet 13 aktører fra diverse organisationer og virksomheder og talt om deres erfaringer med partnerskaber og det at skabe værdi så hurtigt, som muligt.
På den baggrund serverer rapporten ’12 anbefalinger og 12 konkrete aktivitetsforslag til dem, der vil skabe værdi fra dag 1’, som det hedder. På den måde er tanken, at den skal udgøre et redskab til at arbejde aktivt med Verdensmål 17.
Analysen præsenterer sine anbefalinger under fire overskrifter:
- Sæt mange bundlinjer i spil og øg værdiskabelsen
- Så frø med forsamarbejdsaktiviteter og skab værdi fra start
- En god, værdifuld dialog leder til et godt, værdifuldt samarbejde
- En prøveperiode kan skabe værdi samt grundlag for en god beslutning
De mange bundlinjer er noget, alle parter skal tage ansvar for, og gøre sig klart, hvilke bundlinjer man har at arbejde med, hvem der har ansvaret for dem og sørge for, at disse personer får mulighed for at tage del i dialogen.
Gode forsamarbejdsaktiviteter kan eksempelvis omfatte at man arbejder med smagsprøver, at man taler direkte til samarbejdspartnerens ildsjæle, og at man i stedet for at tænke oppefra-ned forsøger at skalere ildsjælsprojekter gennem partnerskaber.
Gennem de værdifulde dialoger er det vigtigt at registrere værdi skabt undervejs i dialogen, at skabe match på både ildsjæl-, projektleder- og direktionsniveau samt at gøre sig klart, hvordan man selv vil bidrage til en god dialog.
Endelig kan en prøveperiode give værdi for samarbejdet ved at arbejde med et såkaldt Minimum Viable Product - altså en form prototype, som man så kan arbejde videre med - ved tidligt at afprøve samarbejdets fortælling samt ved at sørge for at lukke det, der ikke virker og komme videre.
Læs også: SDG’er og bæredygtighed vinder frem hos danske virksomheder
Ved præsentationen uddelte undersøgelsens forfattere desuden spørgeskemaer til de fremmødte for at tage temperaturen værdien af anbefalingerne. Ifølge Jesper Mørk fra Krydsfeldt fik man mange gode tilbagemeldinger, og generelt var der også opbakning til de forskellige handlepunkter.
-AK