Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser

Booking.com udgiver nu en ny undersøgelse med data indsamlet fra mere end 31.000 rejsende fra 34 lande og områder, der udforsker forbrugernes seneste holdninger, prioriteter og indflydelser i forhold til bæredygtige rejser.

Foto: 123rf.com

29.04.2024

CSR.dk

Fakta om rapporten:

  • Nye data fra Booking.coms årlige undersøgelse af bæredygtighed indenfor rejser viser, at 53% af de danske adspurgte mener, at det er vigtigt at rejse mere bæredygtigt, men at det ikke er en af deres primære overvejelser, når de planlægger eller booker rejser
     
  • 16% er af den opfattelse, at der allerede er sket uoprettelig skade, og at de valg de foretager, ikke kommer til at ændre på dette, og 15% tror ikke, at klimaforandringerne er så alvorlige som folk siger
     
  • 45% mener, at regeringer og myndigheder har størst potentiale for at modvirke de økonomiske konsekvenser af rejser, og 47% mener, at rejseudbydere har nøglen til at modvirke den miljømæssige påvirkning. Disse nye data fremhæver behovet for øget samarbejde for at håndtere den følelse af magtesløshed, der begynder at indfinde sig blandt forbrugerne, og for at sikre, at en mere bæredygtig rejsebranche fortsat er en prioritet

København, 29. APRIL 2024 – I dag udgiver Booking.com en ny undersøgelse med data indsamlet fra mere end 31.000 rejsende fra 34 lande og områder, der udforsker forbrugernes seneste holdninger, prioriteter og indflydelser i forhold til bæredygtige rejser. Den årlige undersøgelse viser, at der forsat er motivation og bevidsthed, da 65% af de danske rejsende siger at bæredygtige rejser er vigtige for dem. Men de nye data viser også, at en global træthedsfølelse kan være ved at indfinde sig, forårsaget af de fortsatte udfordringer, som de rejsende oplever i forhold til at træffe mere bæredygtige rejsevalg. 

Den nye undersøgelse viser, at over halvdelen (53%) mener, at det er vigtigt at rejse mere bæredygtigt, men at det ikke er deres primære overvejelse, når de planlægger eller booker en rejse, og 31% af de rejsende siger endda, at de er trætte af konstant at høre om klimaforandringerne. Med dette for øje er muligheden for kollektiv handling mere relevant end nogensinde for at sikre, at det fortsat er en prioritet at arbejde henimod en mere bæredygtig rejsebranche.

Gode intentioner møder nye udfordringer

Hvis man ser fremad, så siger hele 56% af de danske rejsende, at de gerne vil rejse mere bæredygtigt i løbet af de næste 12 måneder. Deres begrundelser spænder fra at ville dette, fordi de mener, det er det rigtige at gøre (44%), til at føle skyld, når de foretager mindre bæredygtige valg (33%).

Disse intentioner kan dog blive modarbejdet af en følelse af afmagt i forhold til at foretage mere bæredygtige rejsevalg. Nye områder, der er blevet undersøgt for første gang i år, viser, at nogle rejsende ikke anerkender vigtigheden af at være mere bevidste om deres indvirkning: 16% mener, at den skade der allerede er sket, er uoprettelig, og at deres rejsevalg ikke kommer til at ændre på dette. Faktisk tror 15% ikke, at klimaforandringerne er så alvorlige som folk siger. Denne afvisning af problemet kan meget vel påvirke rejseplanerne. 

Desuden føler nogle, at den tid de bruger på at rejse, er for dyrebar til at sætte bæredygtighed øverst på deres prioriteringsliste, når de skal foretage deres valg (20%). Ikke at kunne se bæredygtighed i praksis bidrager også til følelsen af magtesløshed: Mere end en fjerdedel (26%) af de rejsende siger, at det i bund og grund føles meningsløst at være mere bæredygtig på et rejsemål, hvor der ikke er indført bæredygtige tiltag. 

Fælles ansvar og vigtigheden af handling på tværs af branchen

Den rolle de rejsende oplever de kan spille i forhold til at afhjælpe de negative konsekvenser af rejser, vidner også om deres forventninger til samarbejde. Hele 63% af de danske rejsende siger, at de gerne vil efterlade de steder, de besøger, i bedre stand, end da de ankom (en stigning i forhold til 54% sidste år). Dette års mere omfattende undersøgelse viser også, at 44% tror, at de selv har mulighed for at modvirke de sociale konsekvenser af rejser. På den anden side tror 45%, at regeringer og myndigheder har de største muligheder for at modvirke de økonomiske konsekvenser, og 47% tror at rejseudbydere har nøglen til at håndtere den miljømæssige påvirkning. Desuden mener 37% af de rejsende, at regeringer og myndigheder har ansvar for at oplyse folk om konsekvenserne af rejser og turisme. 

Det er vigtigt at tage ansvar for, at forbrugerne får støtte til at opfylde deres intentioner. At støde på et overnatningssted, der er markeret som mere bæredygtigt, er mere tiltalende for næsten en tredjedel af de danske rejsende (32%), og at konsistente certificeringsstandarder er afgørende for at kunne identificere disse muligheder. 65% mener, at alle rejsebookingsider bør bruge de samme bæredygtighedscertificeringer eller -mærkater. Antallet af rejsende, der er interesserede i at vide mere om hvorfor overnatningsstedet fik denne mærkat, er dog faldet med 21 procentpoint (til 38%) sammenlignet med sidste år. Dette indikerer, at der er behov for enkel og tydelig kommunikation, som gør det nemt at tage beslutninger uanset prioriteter.

Håb for bæredygtighed

På trods af de stigende frustrationer oplever rejsende, der siger, at de foretager mere bevidste valg, at de mere bæredygtige rejseoplevelser giver deres rejser ekstra værdi. Nye dele af årets rapport viste, at 46% af de danske rejsende oplever, at de er den bedste version af sig selv, når de rejser mere bæredygtigt, og de tager derfor denne positivitet med sig hjem. Samtidig siger 49%, at bare det at se bæredygtige tiltag på deres rejser, inspirerer dem til at være mere bæredygtige til hverdag. At være mere bæredygtig på rejsen oplevedes som en forbedring af de, 94%, som tog på udflugter eller foretog aktiviteter for at få autentiske, lokale eller kulturelle oplevelser. Næsten lige så mange 90% handlede i små, selvstændige butikker, og 85% planlagde deres rejser, så de kunne gå, cykle eller benytte offentlig transport.

"Mens mange rejsende har bevaret en følelse af optimisme og et ønske om at have en mere positiv indvirkning, er der en afgørende mulighed for branchen for at fremskynde indsatsen for at gøre disse valg nemmere for alle," siger Danielle D'Silva, Head of Sustainability hos Booking.com. "Det er vigtigt, at vi fortsat sørger for, at mere bæredygtige valgmuligheder ikke kun er let tilgængelige, men at de også er nemme at stole på og forstå. Det er her, vi mener, at yderligere uddannelse, tydelige og konsekvente standarder og troværdige tredjepartscertificeringer af legitime bæredygtige tiltag for hele rejseoplevelsen virkelig kan hjælpe. Selvom signalerne på forbrugernes frustration burde vække bekymring, er det også en påmindelse om at bevare fokus på det arbejde, vi ved kan gøre en forskel, ikke kun for rejsende, men også for lokalsamfund og rejsemål overalt."

- EHS

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting Beyond CSRD

- What and How

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online