Ny undersøgelse: Danskerne vil vælge mere klimavenligt, hvis de kender produktets CO2-aftryk

Med et simpelt mærkningssystem for en fødevares klimapåvirkning, vil man kunne rykke forbrugeren i en mere bæredygtig retning. Det indikerer en ny undersøgelse foretaget af Københavns Universitet.

29.03.2021

CSR.dk

Danskerne ville købe mere klimavenlige madvarer, hvis produkterne var tydeligere mærket med deres klimapåvirkning, viser ny undersøgelse fra Københavns Universitet.

Det skriver dr.dk.

Allerede i dag findes der masser af mærkningsordninger med alt fra økologi til nøglehullet. Der findes dog endnu ikke et mærke, der angiver en vares CO2-aftryk.

I undersøgelsen adspurgte man 800 personer gennem spørgeskemaer, og resultatet var ikke til at tage fejl af:

”Lige meget om forsøgspersonerne var interesserede i at kende madvarernes CO2-aftryk eller ej, ændrede klistermærkerne ofte på deres valg af produkter. Folk i begge grupper rykkede sig, så indholdet i deres indkøbskurv samlet set var mere klimavenligt”, siger Jonas Nordström, som er en af forskerne bag undersøgelsen.

Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt

Han understreger dog også, at undersøgelsen kun har givet en indikation af effekten på klimamærkerne, og at man som næste step vil skulle teste det i den virkelige verden.

Udfordringen med klimamærkning kan være kompleksiteten i at finde data på sine produkter, og det kan blive en meget omfattende og dyr proces for fødevarevirksomhederne at undersøge CO2-aftrykket på hvert enkelt produkt.

Mærkningssystemet skal derfor være simpelt og let for forbrugeren at afkode, mener Jonas Nordström. Han foreslår at indføre tre gennemgående mærker, som viser om madvaren er i kategori ét, to eller tre.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle