Nye boller på den amerikanske forretningssuppe

Det kortsigtede aktionærfokus fik en ordentlige bule i august 2019 med en ny formålserklæring fra mange af USA’s største virksomheder.

25.09.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Mandag d. 19. august 2019 har potentialet til at blive en afgørende dag i amerikansk – og måske global – forretningshistorie.

Den dag skrev 181 medlemmer af det eller notorisk business-first-fællesskab, Business Roundtable, under på, at foreningens formål ikke længere bare var at tjene mest muligt til aktionærerne. Det er ikke 181 almindelige mennesker, der har sat deres underskrift på dokumentet. Det er ledere af USA’s største virksomheder, som er de eneste der har adgang til medlemskab af lobby-organisationen Business Roundtable.

BUSINESS ROUNDTABLES NYE FORMÅLSERKLÆRING

Vi vil:

  • Skabe værdi for vores kunder. Vi vil videreføre den tradition det er, at USA’s virksomheder er førende i forhold til at møde eller overgå kunders forventninger.
  • Investere i vores medarbejdere. Det starter med at kompensere dem retfærdigt for deres arbejde og tilbyde vigtige ’benefits’ (som sundhedsforsikring, pension, ferier, uddannelse og den slags kaldes på amerikansk). Det inkluderer også at støtte dem gennem træning og uddannelse som udvikler nye færdigheder tilpasset en verden i hurtig forandring. Vi vil fremme diversitet og inklusion, værdighed og respekt.
  • Handle retfærdigt og etisk med vores leverandører. Vi er dedikerede i vores ønske om at være gode partnere for andre virksomheder, store som små, der hjælpe os med at opnå vores missioner.
  • Støtte de lokalsamfund vi arbejder i. Vi har respekt for de mennesker, som indgår i vores lokalsamfund og vi beskytter miljøet ved at omfavne bæredygtig praksis pa tværs af vores virksomhed.
  • Skabe langsigtet værdi for aktionærer, som sørger for at virksomheder har kapital til at investere, vokse og innovere. Vi forpligter os til at være transparente og effektivt være i dialog med vores aktionærer.

Hver af vores stakeholdere er centrale. Vi forpligter os til at levere værdi til dem alle, for at sikre den fremtidige succes for vores virksomheder, vores lokalsamfund og vores land.

Efter offentliggørelsen af det nye purpose, som kan ses i faktaboksen til højre, har der været meget omtale i medier. Rigtig meget. Især i USA, men også resten af verden og nogle danske medier reagerede.

De første reaktioner var stærkt begejstrede. Så kom de noget mere beherskede reaktioner, hvis fælles tema lægger sig op ad et berømt Che Guevara-citat: De ord, som ikke følges af handling, er uvæsentlige.
Som f.eks. Nancy Koehn, der er historiker ved Harvard Business School, sagde til New York Times:

“De reagerer på noget i tidsånden. De har den opfattelse, at ’business as usual’ ikke længere er acceptabelt. Det er et åbent spørgsmål om der er nogen af disse virksomheder, der kommer til at ændre deres måde at gøre business på.”

Ligner et opgør med kvartals-tyranniet
Måske er det en god idé at føje til historien, at selvom anerkendelsen af virksomheders bredere opgave er ny lige nu, så havde Business Roundtable fra 1981-1997 som udgangspunkt, at virksomheder skulle ”balancere aktionærernes interesser med andre grupperingers legitime anliggender”. Så det er kun i de seneste 12 år, at foreningens erklærede holdning blev den ensidige fokusering på aktionærer.

Ikke desto mindre er det stadig et vigtigt skift og et vigtigt signal fra nogle af verdens mest magtfulde erhvervsledere. Et skift, som kan hjælpe verden med at komme på den anden side af klimakrisen. Den nødvendige omstilling kræver nemlig ændringer i mange af det nuværende økonomiske systems grundlæggende mekanismer, og de ændringer hjælpes ikke på vej af jagten på kortsigtede økonomiske resultater hvert eneste kvartal, som aktiemarkederne skydes i skoene at afkræve virksomhederne. Resultatet siges at være, at de kortsigtede krav ofte forhindrede virksomhedsledere i at tage mere langsigtede og bæredygtige beslutninger.

Vis, at I mener det!
Kravet om handling følges i nogle tilfælde op med forslag til hvad og hvordan, de 181 administrerende direktører kan gribe sagen an.

Som f.eks. 30 højtprofilerede medlemmer af B Corp-bevægelsen i USA, som købte en helside i søndagsudgaven af New York Times og bragte et åbent brev til Business Roundtable.

”Vi er et fællesskab af virksomheder, der gør ’stakeholder capitalism’ til virkelighed. Vi er succesrige forretninger som lever op til de højeste standarder for dokumenteret positiv effekt for vores medarbejdere, kunder, leverandører, lokalsamfund og miljøet,” skrev de blandt andet, og opfordrede Business Rountable til at omfavne deres måde at være virksomhed på, som bl.a. indebærer en selvpålagt juridisk forpligtelse til at gøre godt for verden.

Det mest konkrete input hidtil kommer dog fra CSR-tænkningens ”grand old man”, John Elkington og hans kollega fra organisationen Volans, i Harvard Business Review. I en artikel, som begynder med forestillingen om at

Milton Friedman i disse dage må snurre rundt i sin grav, gennemgås det, hvor virksomhederne fra Business Roundtable skal sætte ind for at deres ord bliver – nå ja – væsentlige.

Vis lederskab på i hvert fald et felt
Artiklen lægger ikke op til, at alt kan ændre sig på en gang. Men den afkræver Business Roundtable-medlemmerne, at de bliver decideret førende på minimum et af seks områder, for at være det mindste troværdige:

1. Forskellen på løn for CEOs og den gennemsnitlige medarbejder. Enten ved at sænke den ene eller forhøje den anden – eller begge dele.

2. Sikring af at mange typer af stakeholder er repræsenteret i virksomhedens governancestrukturer. Det kan være gennem etablering af medarbejderaktieprogrammer, medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen og/eller oprettelsen af en uafhængig rådgivende komite bestående af forskellige stakeholdere.

3. Holde op med at benytte sig af uetisk skattepraksis og tage deres lobbyvirksomhed op til grundig revision. Både i forhold til virksomhedsbeskatning og på områder såsom at prissætte CO2, opbrydning af oligopoler. (Markeder med kun få dominerende udbydere).

4. Begynde at købe ind lokalt – fordi det skaber positive forbindelser til det lokalsamfund, virksomheden er en del af, og udvikler den lokale økonomi.

5. Holde igen med de omfattende aktietilbagekøbsprogrammer, som mange virksomheder har dyrket de seneste årtier, og i stedet investere aktivt i f.eks. energieffektivitet og miljøbeskyttelse i deres forretning.

6. Gennemgå sine produkter og prissætning grundigt for at se om nogle af dem i virkeligheden skader kerne-stakeholder i væsentlig grad. Hvis det er tilfældet, vil en førende virksomhed enten trække dem tilbage, re-designe dem for at fjerne de negative konsekvenser og/eller ændre på sin prispraksis.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

31.01.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

Vores bæredygtighedsansvarlige guider - og giver her et par tips

31.01.2025CSR.dk

4 ud af 10 danske erhvervsledere: Det er blevet sværere at nå vores klimamål

30.01.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Hvordan kan AI og digitalisering styrke både bundlinjen og bæredygtigheden?

30.01.2025CSR.dk

Hæmmer biomassecertifikater den grønne omstilling?

30.01.2025Valified

Sponseret

Den komplette løsning til håndtering af bæredygtighedsdata

29.01.2025CSR.dk

Meyers når vigtigt klimamål, men egne CO2-reduktioner halter bagefter

28.01.2025CSR.dk

Social- og Boligminister tager et opgør med ubæredygtig byggerikultur

28.01.2025Valified

Sponseret

Få tilskud til at komme i gang med ESG

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

04.02.2025

Tid

08:00

Sted

Copenhagen Marriott Hotel

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Bæredygtige forretningsmodeller

Danske virksomheder risikerer at gå glip af betydelige konkurrencefordele ved kun at fokusere på det miljømæssige aspekt af bæredygtighed. I en tid hvor mange virksomheder arbejder intenst med at opfylde kravene fra CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og udarbejde klimaregnskaber, bliver det tydeligt, at bæredygtig forretningsudvikling handler om meget mere end overholdelse af lovkrav og cirkulær økonomi.

Dato

04.02.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dakofa
Webinar
GRATIS webinar om Biobaserede Byggematerialer - udfordringer og muligheder

Strammere klimakrav og ønske om flere fornybare ressourcer i byggeriet giver mulighed for at øge efterspørgslen efter biobaserede byggematerialer. På dette seminar vil vi få et indblik i, hvilke udfordringer og muligheder der er ved at udvikle og anvende biobaserede byggematerialer i byggeriet.

Dato

04.02.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

05.02.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus