Nyt projekt hjælper ledige og Scandic Roskilde

Et hotel kan hente store gevinster ved at ansætte ledige, der kan have det svært i et normalt job. Det har Scandic i Roskilde erfaret.

Hos Scandic Roskilde har man oplevet succes ved at ansætte ledige gennem projektets beskæftigelsesmodel. Foto: Scandic Roskilde..

15.08.2023

CSR.dk

Ifølge beregninger fra Dansk Erhverv kostede manglen på arbejdskraft danske virksomheder mindst 49 milliarder kroner i 2022. Det understreger nødvendigheden af projekter som ’Varig tilknytning til arbejdsmarkedet’, der kan medvirke til at få løfte flere mennesker over i permanente job.

På Scandic Roskilde har General Manager Nicholine Treldal gjort sig flere overvejelser om at hjælpe ledige ind på arbejdsmarkedet og sagde derfor ja til at deltage i projektet ’Varig tilknytning til arbejdsmarkedet’, der udvikler og tester en ny beskæftigelsesmodel.

"Vi er en branche, der rummer rigtig mange forskellige mennesker, og med nogle opgaver, som kan løses af de fleste. Så vi har fået to kandidater ind, hvoraf den ene er blevet fastansat, og det er jo en succeshistorie," fortæller hun.

Læs også: Nyt projekt bygger bro mellem socialt udsatte og lokale virksomheder

Opgaverne for de to er centreret om housekeeping, hvor alle ansatte er på deltid. Ifølge Nicholine Treldal har det ikke været nogen synderlig stor udfordring at få de to kandidater fra projektet ind, da man
allerede har stor erfaring med den type ansættelser.

"Det kræver, at man tager sig lidt mere tid og måske forklarer tingene et par gange mere end normalt, men når den del er klaret, så kører det fint. Og vi har oplevet nogle mennesker, som rigtig gerne vil det her arbejde, hvilket er helt afgørende for mig," siger hun.

Friske input
Projektet faciliteres af Corolab, der er et nonprofit, medlemsdrevet innovationslaboratorium. Projektet har til formål at udvikle en ny beskæftigelsesmodel og samtidig teste den ved at sikre beskæftigelse til ledige gennem småjobs.

Via projektet får en virksomhed trænet egne medarbejdere i at tage godt imod de nye gennem en buddyordning, tæt opfølgning fra jobcentret de første seks måneder af ansættelsen samt mulighed for et skræddersyet kompetenceløft til de nye medarbejdere.

Samtidig frigiver det virksomhedens fuldtidsansatte til andre arbejdsopgaver, der giver øget værdi for virksomheden.

Læs også: Carl Ras vinder inklusionspris for at tage socialt udsatte i beskæftigelse

Projektet bidrager samtidig til at styrke virksomhedens indsats inden for social bæredygtighed.

For personalegruppen på hotellet er inklusionen af de nye medarbejdere en god mulighed for at lære nogle nye mennesker at kende og få noget frisk input - også ved selv at lære fra sig.

"Man kan hurtigt blive lidt ’husblind’, så det er rigtig godt med noget perspektiv udefra, der sætter spørgsmålstegn ved nogle af vores rutiner og den måde, vi gør tingene på. Og så løser vi de praktiske ting undervejs, det er vi vant til," siger Nicholine Treldal.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia