Optikerkæde tager de første skridt mod cirkulær værdikæde
Optikerkæden OptikTeam indfører nyt bæredygtighedskoncept, der skal mindske ressourcespild i form af millioner af brugte brillestel. Kædens 167 butikker indsamler de brugte briller, som bliver omdannet til stilfuldt butiksinventar. Målet er at differentiere sig i konkurrencen og starte en bæredygtighedsrejse sammen med kunderne.
Initiativet Bellinger House Circle er skabt som et samarbejde mellem den Aarhus-baserede brilleproducent Bellinger og optikersammenslutningen OptikTeam, der omfatter 167 selvstændige optikerbutikker over hele landet. Det ambitiøse projekt lanceres fra februar 2024.
Målet er at forlænge levetiden for brilleprodukter og minimere optikerbranchens miljøpåvirkning via cirkulært forbrug - deraf navnet. Hans Lilleør fra Bellinger er idémanden bag konceptet, som er hans hjertebarn:
”Min mission er, at vi skal gøre alt vi kan for, at råvarerne kan få nyt liv, når brillerne er udtjente - så vi forlænger et brilleprodukts livscyklus. Jeg håber meget, at butikkerne og forbrugerne sammen kan starte en bæredygtig bevægelse”, understreger han.
En bedre verden kræver samarbejde
Undersøgelser viser, at 78 procent af befolkningen lægger ansvaret for bæredygtighed over på virksomhederne. Det ansvar vil OptikTeam gerne hjælpe optikerne med at påtage sig og håber samtidig, projektet vil inspirere forbrugerne til at deltage aktivt i skabelsen af en renere verden.
”De cirka 6 millioner gamle brillestel, danskerne har liggende, hober sig op i skuffer eller ender ofte på forbrændingen. Glas, plastik, metal - hele molevitten! Det er et kæmpe spild”.
Hans Lilleør
”De cirka 6 millioner gamle brillestel, danskerne har liggende, hober sig op i skuffer eller ender ofte på forbrændingen. Glas, plastik, metal - hele molevitten! Det er et kæmpe spild. Med vores initiativ kan forbrugerne gå ind i butikken og se deres kasserede briller i en helt ny form. Ressourcerne kan bruges igen og igen - for det mest fantastiske er, at det materiale, vi har udviklet, kan smeltes om helt op til otte-ni gange uden at miste sine egenskaber”, forklarer Hans Lilleør begejstret og laver et lille regnestykke:
”En brille sidder i gennemsnit tre til fire år på forbrugerens næse. Hvis den lever videre i to år som henholdsvis bord, spejl eller andre produkter op til otte gange, får brillens materiale i alt minimum 20 års levetid i stedet for at lande på lossepladsen”.
Læs også: SMV’er har svært ved at følge med ESG-udviklingen
Fra skrald til skat
Den bæredygtige cyklus begynder i de 167 butikker, der er udstyret med indsamlingskasser. Her har butikspersonalet og kunderne mulighed for at aflevere såkaldte demolinser (plastikglas fra de stel, der udstilles i butikken) samt brugte briller, hvorefter GLS transporterer brillerne til sortering og videre bearbejdning. Disse materialer tilsættes e-waste fra elektronikaffald og omdannes derefter til et stærkt og genanvendeligt materiale, som bliver til nye brugbare produkter. Alt håndteres og bearbejdes i Danmark i samarbejde med blandt andet Københavns kommune og et socialøkonomisk værksted.
første omgang fremstiller værkstedet bøjler, skamler, brillebakker og spejle til butikkerne, men håbet er at udvide sortimentet til kaffekopper, nøgleringe og andet, som kunderne også kan få med hjem.
Obligatorisk tiltag
Helt ekstraordinært indlemmes initiativet i OptikTeams forretningsmodel og er dermed obligatorisk for alle sammenslutningens medlemmer, der ellers er selvstændige butikker med hver deres identitet, forretningsstrategi og økonomi.
”Det er første gang i OptikTeams historie, at vi gør det til et krav for vores optikere at være med. Det gør vi, fordi vi tror så meget på det sympatiske projekt, og fordi OptikTeam har brug for et nyt strategisk ben at stå på. Bellinger House Circle gør en positiv forskel for miljøet og giver samtidig butikkerne en enestående mulighed for at påtage sig rollen som lokale helte: Vi kan ikke positionere os udelukkende på faglighed og priser - men vi kan differentiere os på bæredygtighed”, siger OptikTeams CEO Morten Tornbjerg.
Fremtiden og incitamenter for butikkerne
Via et transparant online-system kan butikkerne løbende følge med i, hvor mange kilo briller, de har indsamlet. Indsamlingen måles nøje i kilo, og butikkerne får økonomiske incitamenter, hvor de modtager "buy back"-point svarende til genanvendelsesværdien af de indsamlede produkter. For disse point køber de recirkulerede designs til brug og udstilling i butikken.
”Bellinger House Circle er ikke kun en ny måde at håndtere gamle briller på. Det er et skridt mod en bæredygtig fremtid, hvor hver brille indgår i en større historie om genanvendelse, ansvar og en kollektiv forpligtelse til at skabe en renere verden”, slutter Morten Tornbjerg.