På tværs af Øresundsbroen skal grøn omstilling af den tunge godstransport gøres mulig
Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbroen er gået sammen for at øge den eldrevne godstransport hen over Øresund.
CO2-udslippet fra tung transport udgør 6 procent af de samlede emissioner i EU - en fjerdedel af alle emissioner fra vejtransport.
Derfor har Øresundsbron taget initiativ til at samle en række aktører i transportkæden for at stimulere bæredygtig vejtransport på tværs af havet. Og efter dialog med Erikssons Åkeri om linjetrafik med elektriske lastbiler hen over broen på forsøgsbasis, er der kommet flere aktører med i projektet - Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON og Erikssons Åkeri.
Læs også: Topchef: Nye klimakrav til lastbilbranchen kræver bedre infrastruktur
”Øresundsbroen vil være verdens mest bæredygtige bro. Med dette pilotprojekt viser vi, at fossilfri vejgodstransport på tværs af landegrænser er muligt i dag, og at vi gennem samarbejde i transportsektoren kan komme tættere på en grønnere lastbiltrafik,” siger Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbroen.
Del-ladning tilpasset ruten
Under testturen transporterer Carlsberg Sverige mineralvand fra Ramlösa mellem Sverige og Danmark i Volvos FH Electric-lastbil. Bilen bliver lastet på Erikssons Åkeri og derefter transporteret til Carlsberg Danmark i Høje Taastrup.
Herefter bliver lastbilen ladet op hos Volvo, også i Høje Taastrup, med certificeret grøn strøm, inden den kører tilbage over Øresundsbroen.
Læs også: International alliance vil udfase fossile lastbiler fra 2035
Lastbilens rækkevidde er cirka 300 km, men takket være en del-ladning på den danske side kan lastbilen klare den samlede rute på omkring 370 km.
”Vi er glade for at være en del af dette proaktive samarbejde. Det er vigtigt for os, da det er helt i tråd med vores ambition om at bevæge os hen imod en fossilfri forsyningskæde. Vi har tidligere elektrificeret de tunge lagertransporter i Halland og ser dette samarbejde som et vigtigt næste skridt. Nu er testkørslen afsluttet, og vi ser pt på, hvordan vi kan gøre dette til en permanent løsning i den nærmeste fremtid,” siger Peter Hammarstedt, administrerende direktør, Carlsberg Sverige.
Frem til efteråret vil op til syv elektriske lastbiler være en del af projektet hver uge.
- HCL