05.05.2021 | Klima, miljø og energi
Podcast: Novo Nordisk og ”Circular for zero”
Indhold fra partner Hvad er dette?
Bæredygtig Business’ vært Steffen Max Høgh går i dybden med nogle af de store, danske virksomheders ambitiøse klimastrategier. I denne episode dykker han nærmere ned i Novo Nordisk strategi ”Cicular for zero". Lyt med og læs mere her.
I sidste episode af podcasten hørte vi om Velux klimastrategi, og denne uge kan du høre om Novo Nordisk’ strategi ”Circular for zero”, når vært Steffen Max Høgh interviewer Dorethe Nielsen, som er VP for Corporate Environmental Strategy i den globale lægemiddelvirksomhed.
Dorethe Nielsen fortæller om, hvordan Novo Nordisk brugte flere måneder på at skabe strategien, hvor et af delmålene er, at Novo Nordisk bliver CO2-neutrale i 2030. Det var en god og omfattende proces, som involverede både medarbejdere og topledere på tværs af organisationen. Både dem, der var med på idéerne og dem, der var skeptiske.
Strategien har tre fokusområder:
- Novo Nordisk’ egen produktion af for eksempel insulin, der skal være mere bæredygtig og det de selv indkøber, f.eks. råvarer eller IT-udstyr, som helst skal være miljømærket
- Driften hvor Novo Nordisk blandt andet arbejder på at minimere vandforbrug og energiforbrug
- Leverandørerne som gerne skal bruge grøn strøm, når de producerer/leverer varer til Novo Nordisk – det batter, når man har 60.000 leverandører
HOLMRIS B8, hvor Steffen Max Høgh er CSR-direktør, og som leverer møbler til Novo Nordisk, har allerede taget udfordringen op:
”Der er jo mange områder, vi kunne sætte ind på, men vi har valgt at gøre en indsats for at bruge grøn strøm, blandt andet fordi I insisterer på, at jeres leverandører bruger grøn strøm”, siger Steffen til Dorethe Nielsen.
Hør mere om ”Circular for zero” i denne podcast. Og i øvrigt: Små og mellemstore virksomheder, der tror at bæredygtighed er forbeholdt store virksomheder, kan med fordel lytte med og få gode tips til, hvad man selv kan gøre for at få en mere bæredygtig virksomhed.
Samfund

Podcast: Bryd vanerne med Thomas VovemoD
Vi skal bryde vores vaner. Det er pinedød nødvendigt, for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Men hvordan gør vi det, og hvorfor er det så svært? Det ved Thomas VovemoD en masse om. Lyt med her.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: Bæredygtighed er en kæmpe ledelsesopgave
Ledere som vil forstå, hvordan de skal gribe bæredygtighed an, kan med stor fordel lytte til denne episode. Her gennemgår vi alle de udfordringer og mulige løsninger, som ledelsen står overfor, hvis de vil være en ”Klimaklar virksomhed”.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Plantemad - fra niche til allemandseje
Engang var plantemælk noget som få mennesker drak, fordi de ikke kunne tåle laktose. Men så ændrede Naturli’ strategi og gjorde plantemad hipt! Mød direktør og selvudnævnt poster boy Henrik Lund i Bæredygtig Business.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Podcast: HR og bæredygtighedstsunamien
”Bæredygtighed kommer til at rulle ind over danske virksomhederne som en tsunami de næste to år. Og de virksomheder, der ikke er med på vognen, vil få sværere og sværere ved at rekruttere de medarbejdere, de har brug for”, siger dagens gæst
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Podcast: Omstilling til fremtiden med Peter Hesseldahl
Steffen Max Høgh taler med journalist, fremtidsforsker og forfatter Peter Hesseldahl om, hvordan vi redder verden.
Indhold fra partner
Kommunikation

Podcast: Bæredygtighed og Marketing med Julie Daugaard
Vært Steffen Max Høgh går i denne sæson af podcasten Bæredygtig Business i dybden med, hvordan de forskellige kerneområder i en virksomhed bidrager til den bæredygtige omstilling. I dag handler det om marketing.
Indhold fra partner