Rederier mangler grønt skibsbrændstof
Mangel på grønne brændsler til branchens containere er en af de største udfordringer, som shippingindustrien står overfor lige nu.
Skibsfartens største udfordring i den grønne omstilling er risikoen for, at der mangler grønt brændstof i fremtiden. Det fremgår af en rundspørge fra Danske Rederier bestående af 25 topchefer i branchen.
64 procent svarer her, at tilgængeligheden af klimavenligt brændsel er den største forhindring i at nedbringe CO2-udledningen.
Det skriver Finans.
Læs også: Skibe skal kunne tanke bæredygtigt på Bornholm i 2025
”Der er stor efterspørgsel fra rederierne, og der er et stort eksportpotentiale i forhold til at levere grønt skibsbrændstof i Østersøen. Så det er ikke efterspørgslen, der er problemet – det er udbuddet, vi er bekymrede for”, siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør hos Danske Rederier, til Finans.
Ifølge en analyse fra konsulenthuset Cowi vil der først være nok grøn energi, som kan dække behovet for indenrigsskibsfart og internationale skibe, i næste årti – og det er kun, hvis regeringen lykkes med at få implementeret strategien ’Danmark kan mere II’.
”Der er slet ingen tvivl om, at vi kommer til at mangle grønt brændstof, hvis ikke regeringen lykkes med at komme igennem med sin mest ambitiøse plan for udbygningen af vedvarende energi”, fortsætter Anne H. Steffensen til Finans.
-HCL