06.01.2020 | Supply chain
REGA STARTER SAMARBEJDE OM BÆREDYGTIGT FØDEVAREINDKØB
Indhold fra partner Hvad er dette?
REGA-sekretariatet har igangsat et nyt samarbejde der har til formål at fremme indkøb af bæredygtige fødevarer.
Målet er helt konkret at opnå følgende:
- Fremme omstillingen til bæredygtig drift
- Højne fødevarekvaliteten
- Større fokus på dyrevelfærd
- Styrke lokale fødevareproducenter
- Reducere madspild
I erkendelse af, at man, selvom man er en stor kæderestauratør, kan have svært ved at skabe ændringer i leveringskæden alene, samler REGA sine medlemmer i dette nye initiativ. En af grundværdierne i REGA er samarbejde og fællesskab, og i medlemmernes samlede indkøbsvolumen ligger initiativets særlige potentiale – det er nemlig her vi ser, at der kan skabes en positiv udvikling, hvis man i REGA-fællesskabet opnår enighed om en række fælles principper for bæredygtigt fødevareindkøb.
Sammen med grossister og leverandører til branchen ønsker REGA-medlemmerne at opstille en række principper, som kan være med til at støtte en bæredygtig udvikling i hele værdikæden og samtidig medvirke til at styrke det generelle fokus på de bæredygtige fødevarer i restaurationsbranchen.
Som en del af opgaven vil REGA derfor i den kommende tid række ud til alle relevante interessenter med henblik på at udvikle en bæredygtig og ambitiøs samarbejdsmodel for grossister, leverandører og restauratørerne. Det er vigtigt, at initiativet løftes i en fælleskoordineret indsats, hvor udbuddet af de fødevarer som REGA-medlemmerne ønsker at fremme sker på vilkår, der sikrer, at grossister og leverandører ikke står tilbage med en række fødevarer, de ikke kan afsætte.
Initiativet er en naturlig forlængelse af REGA-virksomhedernes arbejde med samfundsansvar, og for at kunne dokumentere effekten af dette initiativ, kommer vi i REGA til at indsamle data og analysere værdien for alle samarbejdende parter og miljøet.
Indledningsvis skal samarbejdsmodellen udvikles og, efter planen, testes i første kvartal af 2020 for herved at finde sit naturlige leje. Det er målsætningen, at samarbejdet, eller dele af samarbejdet, skal være funktionsdygtigt i løbet af 2020.
Vi glæder os til at informere mere om dette, når der afholdes møde i REGA den 14. januar – (nærmere detaljer følger).
Klima, miljø og energi

BEHOVET FOR ET GRØNNERE EMBALLAGESYSTEM
"Når det kommer til bæredygtighed, er vi ikke konkurrenter. Der er det vigtigt, at vi kan arbejde sammen." siger Anders Aagaard, stifter og ejer af Madklubben, til Berlingske i en artikel om Verdensmål i Værdikæden og behovet for et grønt emballagesystem
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
KLIMAVENLIG KAFFE HOS COFOCO
I et nyt samarbejde med Ricco’s har REGA-deltager Cofoco og Cofoco Food investeret i en kaffefarm i Mexico, hvor de skal producere deres egne bæredygtige kaffebønner. Sammen vil de gøre op med ideen om kaffe som klimabelastning.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

STOP CHIKANE OG KRÆNKENDE ADFÆRD I RESTAURATIONSBRANCHEN – #SIGDETHØJT!
Flere og flere står i øjeblikket frem i medierne med oplevelser om krænkende adfærd på deres arbejdsplads - også i restaurationsbranchen.
Indhold fra partner
Samfund
KIM RAHBEK: ”KUN I ET MOTIVERET FÆLLESSKAB LØSER VI DE STORE UDFORDRINGER”
Restauratørernes Garantiordning (REGA) blev etableret som et toårigt pilotprojekt i maj 2018. Tiden er snart gået og REGA står nu med 19 medlemmer, som sammen har 280 restaurationer, 8000 medarbejdere og samlet omsætter for over 1,3 mia. kr. Brancheinitia
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

STICKS’N’SUSHI: CORONAKRISEN HAR VÆRET EN KATALYSATOR FOR BÆREDYGTIGHED
I en hård krise blæser der alligevel positive vinde, mener fire danske virksomheder, der deltager i Verdensmål i Værdikæden – et nyt stort projekt, der har for øje at finde løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

NY GENANVENDELIG TO-GO-KOP HOS ORIGINAL COFFEE
Årligt bliver der, ifølge tal fra Plastikchange solgt over 16 milliarder engangskopper på verdensplan. Engangskopper som hurtigt bliver til affald, så snart kaffen er drukket, og du blot er videre i programmet. Det er en tendens, som Original Coffee gerne
Indhold fra partner