Rejseplanen - nu med CO2-beregner
Rejseplanen fås nu med en CO2-beregner. I forbindelse med søgningen indeholder svaret en lille ny knap "CO2 Miljø"....
Rejseplanen fås nu med en CO2-beregner. I forbindelse med søgningen indeholder svaret en lille ny knap "CO2 Miljø". Når man trykker på den, får man vist to søjler: En grøn, der viser CO2-udledning pr. passager for den samlede rejse med kollektiv trafik, og en rød, der viser udledningen for den samme rejse i bil. DSBs administrerende direktør Søren Eriksen er begejstret for den nye service, der matcher DSBs vision og nye grønne logo på fornemmeste vis.
"Nu kan vores kunder tydeligt se, hvor stor en positiv forskel, det gør for miljøet, at de vælger den kollektive trafik frem for bilen. Virksomhederne kan bruge redskabet aktivt i deres miljøstrategi, da det på Rejseplanen bliver meget tydeligt, hvor godt tog og bus understøtter en virksomheds grønne profil", siger Søren Eriksen.
Han understreger, at tallene er beregnet ud fra en gennemsnitsbetragtning, og at det er muligt at finde eksempler på rejser, som adskiller sig fra oplysningerne på Rejseplanen.
- I det overordnede billede er det ikke afgørende. Det vigtige er budskabet om, at rejser med tog og bus er væsentligt bedre for miljøet end rejser i bil, siger Søren Eriksen.
Et godt beslutningsværktøj
Privatbilismen står for næsten halvdelen af CO2-udledningen fra transportsektoren. Miljøberegneren er et godt beslutningsværktøj, når man ønsker at vælge den kollektive trafik frem for bilen, mener administrerende direktør i Trafikselskabet Movia, Dorthe Nøhr Pedersen.
"Nu sætter vi konkrete tal på det, som alle ved; nemlig at kollektiv trafik er den mest miljørigtige måde at rejse på. Når man kan rejse hurtigt og komfortabelt med bus og tog, og desuden få en klar miljømæssig gevinst oveni, så bliver valget af transportmiddel lidt lettere", siger Dorthe Nøhr Pedersen.
At der virkelig er tale om en CO2-bonus ved kollektiv trafik, viser Rejseplanens miljøberegner med al tydelighed. Eksempelvis udløser en bilrejse mellem DTU i Lyngby og Toftegårds Plads i Valby 4,1 kg CO2, mens udslippet ved den samme rejse i bus og tog kun er på 1,6 kg pr. passager. Kollektiv trafik er altså ud fra det valgte eksempel næsten tre gange så skånsom overfor miljøet som privatbilen.
Om CO2-beregneren
Rejseplanens miljøberegner er et værktøj, som kan give en indikation af, hvor meget mindre CO2 man udleder, hvis man rejser kollektivt i stedet for med bil. Værdierne i beregneren tager udgangspunkt i en fælles europæisk beregner, Ecopassenger.
I beregneren indgår al udledning, som er forårsaget af at køre bil, bus og tog. Der medtages udledninger fra selve driften af det pågældende transportmiddel og fra energiproduktionen, herunder energiudvindingen. Tal for DSB og Metro er fra Ecopassenger og indeholder værdier for hhv. diesel og elektriske tog og for hhv. Intercity og regional/s-tog. For busserne er CO2 udledningen beregnet ud fra Trafikselskabets Movias grønne regnskab for busserne, som angiver en CO2 udledning per personkm. For bilerne er tallene baseret på udledningen fra en nyere, mellemstørrelse bil.