Topansvarlig Superliga skaber glæde, men ikke overraskelse
Den danske Superliga blev for nylig kåret som den mest ansvarlige blandt en stribe af verdens bedste fodboldrækker. Det glæder folkene bag, men overraskelse er der ikke meget af – der bliver gjort et stort stykke arbejde. Pengestærke F.C. København er klassens duks.
I starten af september kom den seneste udgave af den såkaldte RESPONSIBALL Ranking på gaden. Rangeringen bedømmer 25 af verdens største fodboldligaer og rangordner dem efter, hvor godt klubberne præsterer og kommunikerer deres indsats på tre centrale ansvarlighedsområder: Governance, Community og Environment.
Læs også: Norge annoncerer ligeløn for herre- og kvindelandsholdet i fodbold
På toppen af årets liste – den syvende i rækken – finder vi den danske Superliga, der med en score på 46,88 procent snupper førstepladsen foran den engelske Premier League (41,01 procent) og den tyske Bundesliga (37,74 procent).
Alka Superligaen, som er det officielle navn i dag, var også øverst i 2014-udgaven af rangeringen, og rapporten fremhæver ”… en tradition for høj efterleven af governance-standarder sammen med en stærk forpligtelse til samfundsbaserede initiativer”, som årsagen til, at den danske liga har genindtaget førstepladsen på årets liste.
I den primære organisation bag Superligaen, Divisionsforeningen, er man selvsagt glade for anerkendelsen, der ikke mindst skal tilskrives ligaens enkelte aktører, både for deres individuelle indsatser og det fælles arbejde, de deltager i.
”Vi er selvfølgelig stolte over kåringen. Det er på mange måder en del af dansk klubfodbolds DNA at man engagerer sig i lokalsamfundene og har en stor tilknytning og betydning i de nære omgivelser. Det er noget alle klubberne arbejder med, så på den måde er vi ikke overraskede”, siger direktør for Divisionsforeningen, Claus Thomsen, og fortsætter:
”De enkelte klubbers bidrag er stort, og det giver dem helt sikkert også noget kommercielt at de løfter noget socialt, og det vil givetvis også være tilgangen fremover. Derudover arbejder vi også centralt med ligaen med en CSR-pulje, der understøtter deres aktiviteter”, forklarer han.
God balance i klubberne
Også i dansk fodbolds øverst instans, DBU, er der tilfredshed med rangeringen, og ligesom i Divisionsforeningen peger man på klubbernes egne bidrag.
”Det er flot og fortjent. Superligaen har jo ligget højt på listen i alle de år, den er blevet lavet, så det er ikke noget, der overrasker, men det viser at klubberne tager ansvar, og det er vi selvsagt glade for. Generelt har de en god balance mellem forretning og foreningsliv, som gør at de kan bruge fodboldens gennemslagskraft til at skabe positiv forandring på flere forskellige parametre, både socialt, miljømæssigt og finansielt”, siger CSR-ansvarlig i DBU, Mikkel Minor.
”I fodbolden er der fokus på mange forskellige emner; fairplay, uddannelse til unge spillere, anti-matchfixing, anti-homofobi, hjælp til udsatte osv. DBU og klubberne inspirerer hinanden i det arbejde, ligesom fans og sponsormarkedet også er med til at drive det frem”, tilføjer han.
I rangeringen er Superligaen vurderet ud fra en metode defineret af holdet bag ResponsiBall, som bliver brugt til at bedømme samtlige ligaer i undersøgelsen, således at de kan sammenlignes på et ens grundlag. Konkret har man gransket klubbernes CSR-aktiviteter via de tilgængelige oplysninger på deres respektive hjemmesider og bedømt dem kvantitativt ud fra i alt 51 indikatorer fordelt omtrent ligeligt mellem de tre ansvarlighedsområder nævnt indledningsvist.
Det forklarer Kenneth Holm Cortsen, der er Ph.d. og forsker i sportsmanagement ved University College Nordjylland, hvor han undersøger forskellige emner indenfor sportsøkonomien og har været med til at udføre gennemgangen og vurderingen af Superligaklubbernes indsatser.
CSR generelt vigtigt i dansk kontekst
Som det er tilfældet med repræsentanterne fra de to fodboldinstanser, så kommer udnævnelsen af Superligaen som ansvarlig leder på sit felt heller ikke bag på Kenneth Holm Cortsen, der via sit arbejde har et indgående kendskab til CSR i både sportsverdenen og samfundet som helhed.
”Jeg er ikke overrasket, da ligaen og forbundene arbejder målrettet på det her område, og derudover fylder CSR generelt meget i dansk kontekst, også lovmæssigt. Rettidig omhu, etik, moral etc. er vigtige områder for klubberne, og Superligaen er også at finde i toppen af andre internationale rankings, og har i det hele taget et godt ry”, forklarer han.
Læs også: Ansvarlig ledelse skal få os væk fra afgrunden
Det skyldes ifølge Kenneth Cortsen i høj grad, at de danske klubber – i lighed med deres kolleger i andre lande i specielt Europa, som dominerer ResponsiBall-listen – har anerkendt betydningen af CSR, både i en samfundsmæssig sammenhæng, men også i kommercielt øjemed, hvor ansvarlighed er afgørende, når det kommer til tiltrækning af sponsorer.
”Den moderne fodboldklub er en millionforretning med meget stor bevågenhed fra medier og tilhængere, hvilket gør, at de er genstand for en lang række krav til, at de udviser good corporate citizenship. I den forbindelse er sporten en naturlig platform, som klubberne kan bruge til at vise socialt ansvar, og det har en god følelsesmæssig appel”, siger Kenneth Cortsen.
F.C. København skiller sig ud
Blandt de 14 klubber i landets bedste fodboldrække peger både Claus Thomsen, Mikkel Minor og Kenneth Cortsen på den aktuelle danske mester i spillet inden for kridtstregerne, F.C. København, som klubben, der også gør det bedst på direktionsgangen, når det gælder ansvarlig forretningsførelse.
Hovedstadsholdet – eller nærmere bestemt moderselskabet Parken Sport & Entertainment – ”skiller sig ud”, som Kenneth Cortsen formulerer det, via sin rapportering om CSR, hvilket i hans øjne også er forventeligt, fordi koncernen har de største økonomiske muskler i ligaen.
I kontorerne i Parken på Østerbro sætter man naturligvis pris på udpegningen som dansk fodbolds ansvarlige duks. Placeringen ligger helt i tråd med klubbens ambitioner på selve grønsværen, hvor guldet er den faste målsætning, forklarer pressechef Jes Mortensen.
”Vi vil være bedst til alt det vi gør, og det inkluderer socialt ansvar. Som klub mener vi, at det er vigtigt at vi tager vores position alvorligt og sørger for at bidrage positivt til vores omgivelser, ikke kun via spillet på banen, men også i hverdagen”, siger han og fortsætter:
”Vi gør en masse ting i forhold til børn og unge i København; Vi har et godt samarbejde med Københavns Kommune omkring besøg på byens skoler, hvor vi arbejder med integration, fairplay, anti-mobning, holdarbejde og fællesskab, ligesom vi har den årlige CPH Playday, hvor alle byens skolebørn bliver inviteret til en stor idrætsdag, for at få børn og unge til at motionere mere. Derudover inviterer vi udsatte børn og unge til vores hjemmekampe, og endelig har vi vores samarbejdsklubprojekt, hvor vi hjælper med at bygge gode fodboldklubber med træneruddannelser, klubbesøg og en lang række andre ting.”
Grundlæggende handler det for F.C. København om at involvere sig socialt, ikke for opmærksomheden, men fordi det giver mening, som Jes Mortensen formulerer det. Når det er sagt, medgiver han dog også, at der er en fornuftig økonomisk vinkel på arbejdet.
”Vi vil jo gerne være ’Byens hold’ på en lang række måder, og ser man kommercielt på det, så kan det selvfølgelig have en effekt i at skaffe nye tilhængere, og gøre dem vi har mere stolte af os. Ligesom der altid er store forventninger til holdet på banen, så er der det også til vores opførsel uden for, så på den måde hænger det godt sammen”, siger han.
Udover det sociale ansvar fortæller Jes Mortensen desuden, at man får al strøm til Telia Parken, som er stadions officielle navn, via E-on og at det er 100 procent vedvarende. Dermed lægger man sig op ad en klub som engelske Arsenal, der for nylig annoncerede, at man er gået over til grøn energi på hjemmebanen i London.
Inspiration fra England
Og netop den engelske Premier League, hvor Arsenal hører hjemme, kan på mange måder også være en inspiration for Superligaen på sigt. For selvom den ’kun’ indtager andenpladsen i ResponsiBalls rangering, så sker der rigtig meget i ligaen, som ikke nødvendigvis kommer med i rangeringen, forklarer Kenneth Cortsen.
”Det er jo en metodisk overvejelse, man har gjort sig, ved kun at tage udgangspunkt i materiale via klubbernes hjemmesider og direkte tilgængelig rapporter. Mange initiativer, også nogle fælles for ligaen, er således ikke med her”, siger han, og peger som eksempel på den velgørenhedsfond, som det regerende mesterhold Chelsea har drevet siden 2010 med fokus på bl.a. uddannelse, miljø og anti-diskrimination.
Læs også: Engelsk klub først til at give mandlige og kvindelige fodboldspillere ligeløn
Ligesom det er tilfældet med F.C. København i Danmark, så skal CSR-arbejdet i og omkring Premier League i høj grad også ses i lyset af de midler, klubberne har til rådighed. Alene via ligaens lukrative tv-aftale fik de 20 hold i rækken udbetalt i alt lige knap 2,4 mia. pund (godt 20 mia. kr.) i sæsonen 2016/17, hvilket gør ligaen til den med afstand mest pengestærke i verden.