Sådan blev vi bedre til CSR
Gasmålerproducenten Flonidan A/S i Horsens har tidligere tabt en ordre, fordi man ikke var i stand til at opfylde de krav en kunde havde til CSR. Derfor besluttede Flonidans topledelse i 2014, at virksomheden skulle arbejde mere målrettet med forretningsdrevet samfundsansvar. Den beslutning har tjent virksomheden godt.
”Vi har blandt andet arbejdet med at sikre, at vores interne procedurer og politikker er på plads. Samtidig har vi gjort et stort stykke arbejde for at sikre sporbarheden i vores produkter, så der for eksempel ikke anvendes metaller, der kommer fra konfliktområder”, siger HSE-IS Koordinator Buggi Buch Widell fra Flonidan.
Flonidans CSR-satsning har banet vejen for en hollandsk ordre på levering af op imod halvanden mio. gasmålere frem til 2021. Der er mulighed for at kontrakten kan forlænges med fem år, så den samlede leverance kan overstige to mio. gasmålere.
Dermed vil kontraktens samlede værdi overstige en milliard kroner:
”I forbindelse med det hollandske udbud, kunne Flonidan byde ind med flere forbedringer på CSR-området, og det var afgørende,” siger Buggi Buch Widell.
Minimer produkternes fodaftryk
Kunden er et hollandsk konsortium, der består af fire forsyningsselskaber, som sidder på 70 procent af det hollandske forsyningsmarked. Holland har i de seneste par år skærpet opmærksomheden mod grøn omstilling.
Konsortiet har derfor, på baggrund af krav fra den hollandske regering, opstillet et såkaldt FAIR Meter program, som deres leverandører skal efterleve. I korte træk går det ud på at mindske produkternes fodaftryk og negative påvirkning på miljø og samfund.
For at gøre det nemmere at overskue og opfylde FAIR Meter programmets krav gennemgik to af Flonidans 55 medarbejdere strategi- og træningsforløbet ”e4” hos Green Network:
”Gennem e4-forløbet fik vi sat fokus på, hvad vi allerede havde gjort inden for de områder, som CSR dækker, hvor vil vi hen, og hvor vi skal sætte yderligere ind. Vi fik et skub i den rigtige retning,” siger Buggi Buch Widell.
Integreret i Flonidans forretningsstrategi
Flonidan fik med uddannelsen grundlaget for en CSR-strategi og et CSR-program med mål og handlingsplaner, der nu er ved at være indarbejdet i Flonidans samlede forretningsstrategi:
”Vi ved, at det hollandske konsortium først var usikre på, om vi kunne leve op til alle kravene i FAIR Meter programmet, men nu fremhæver de os som deres bedste leverandør. Det er utroligt tilfredsstillende og giver ro om orden,” fortæller Buggi Buch Widell og fortsætter:
”CSR er på vej til at blive en del af Flonidans DNA, og dermed en integreret del af vores forretning. Det bliver uden tvivl lettere for os at vinde flere udbud i fremtiden, fordi vi lettere kan imødekomme CSR-relaterede kundekrav.
Også adgangsbillet til England
I lighed med Holland har Storbritannien besluttet sig for en fuld udrulning af smart meters. Det indebærer installation af 22.2 millioner nye gasmålere, og Flonidan vandt de første ordrer herfra i slutningen af 2016:
”Der var også CSR-krav i de projekter. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at det er obligatorisk at kunne dokumentere sit arbejde med CSR i stort set alle de projekter, vi indgår i, og det ser jeg ikke ændre sig,” siger Lis Muusman, som er marketing manager i Flonidan og fortsætter:
"Udbudsrunderne i Storbritannien forventes at fortsætte helt til 2023, og Flonidan forventer, at det bliver deres hovedmarked indden længe. ”
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: certificering og uddannelse