Sådan vil Goodwings gøre rejsebranchen mere bæredygtig
Partnerskaber med NGO erstatter traditionel markedsføring, og kunderne tilbydes ekstra CSR for de samme penge. Det langsigtede mål er bæredygtige rejseprodukter som standard.
Fra 1. november 2016 kan man booke sine hoteller på en ny portal: goodwings.com. Det store spørgsmål er, hvad pointen er i endnu et rejsesite, når de eksisterende fungerer så glimrende?
Christian Honoré er medstifter af Goodwings og forklarer det sådan her:
”Meget få af de penge, der bruges på hotelovernatninger, går til at skabe bæredygtig udvikling. Det, prøver vi, at lave om på. Ideen med vores virksomhed er at bakke op om de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG’er), ved at gøre op med modellen for hvordan hotelportaler markedsføres.”
Ifølge Goodwings bruger andre portaler omkring halvdelen af fortjenesten på reklamer og betaling for en plads i f.eks. rejse- og hotelsøgemaskiner som Momondo og Trivago. Den udgift har Goodwings helt banalt sløjfet.
Partnere skal også gøre end indsats
I stedet har de etableret partnerskab med 12 forskellige NGO’er. Når man booker overnatninger, går en andel af betalingen, til den af de 12 man som rejsende vælger. Baseret på Goodwings budget for 2017 – som primært dækker firmarejser – forventer de at kunne sende 3-5 millioner kroner videre i løbet af samme år.
”Men det er ikke en donation. NGO’ernes modydelse er at skaffe trafik til vores site. Vi har sat mål op for hver af vores partnere, om hvor meget trafik der kan genereres, vi har go to market-strategier og kampagner sammen med dem. Vi er jo ikke selv en NGO, vi har investorer som skal have et afkast,” understreger Christian Honoré.
Mere for de samme penge
Goodwings synes, at det skønne i deres forretningsmodel er, at kunder ikke skal betale mere eller bruge flere penge, end hvis de f.eks. booker gennem hotels.com. Goodwings har nemlig samme leverandør af priser og indhold til deres bookinger som den portal.
”Vi kan mærke, at vores kunder godt kan lide tanken om at gøre noget godt med deres rejsebudgetter. Derfor sørger vi også for at have kommunikationsprodukter, som de kan bruge til at beregne og dokumentere, hvilken forandring deres rejsebudget har været med til at skabe,” forklarer Christian Honoré.
Indtil nu har omkring 45 virksomheder meldt sig som kunder i butikken. De bruger mellem 20.000 og 25 millioner kroner om året på rejser. Hvordan og hvor meget ens rejser kunne bidrage med, hvis man bookede dem gennem Goodwings, kan man se i donationsberegneren på portalens website.
Mod et større mål
WWF’s danske afdeling er en af de 12 NGO’er man kan donere til på goodwings.com. De gjorde sig mange overvejelser, da de blev kontaktet af den nye portal.
”WWF og Goodwings arbejder sammen målrettet for at påvirke både udbuddet og efterspørgslen af mere klima- og naturvenlige rejseløsninger og for at udbrede viden om ansvarlig turisme. Det er relevant, fordi rejse- og turismeindustrien medfører et enormt pres på klodens begrænsede ressourcer og øget udledning af CO2. Med Goodwings donationsmuligheder til NGO’er kan vi samtidig med det større formål øge finansieringen af vores arbejde for en klode i balance,” fortæller Cecilie Bjørneboe Schantz fra WWF.
Læs også: Tips og tricks til at rejse ansvarligt
Christian Honoré er ganske enig. Målet med Goodwings er nemlig ikke bare at skubbe nogle overnatninger over disken.
”Det, vi jo gerne vil på den lange bane, er at gøre mere bæredygtige rejseprodukter til et massemarked. Til standarden. Ligesom man kunne mene, at økologisk mælk bare burde hedde mælk, mens den anden model hed ”mælk med tilsætningsstoffer”. Men i dag er det ikke muligt at søge i portalerne på mere bæredygtige hoteller, vi kan ikke se hvor store CO2-udledninger forskellige rejseformer resulterer i, og fordi det er niche-produkter bliver det ofte dyrere. Det er vores langsigtede vision at lave om på det,” siger han.
”Alt handler om volumen”
Udfordringen bliver at blive store nok i markedet til at kunne lægge pres på aktørerne. Og Christian Honoré synes da også at alle – virksomheder såvel som private rejsende – skal booke deres hoteller hos ham. Den anden måde, de vil skabe volumen på, er ved geografisk ekspansion.
”Vi lancerer vores globale site til nytår og planlægger at gå live med et amerikansk site i 2017. Det skal være stort, ellers kan vi ikke forandre noget,” slutter han.