Scania præsenterer en Danmarkspremiere og bæredygtighed på et helt nyt niveau til regional buskørsel på PersonTransport i Herning

I overensstemmelse med Scanias førende position inden for biobrændstof kan den nye Euro 6-hybriddrivlinje drives med op til 100 % biodiesel. Euro 6-motoren, der udelukkende anvender SCR-teknologi, er i sig selv meget brændstoføkonomisk, og med parallelhybridsystemet spares der endnu mere brændstof (op til 25%). I modsætning til andre hybridsystemer er dette system optimeret til regionalkørsel, og det kan bruges ved hastigheder op til 100 km/t.

Scania tilbyder en fuld serie af busser med Euro 6-motorer til det bredeste udvalg af biobrændstof og således med den størst mulige fokus på miljøet.

Med det omfattende Scania Interlink-program kan kunderne få et bredt udvalg af transportløsninger med busser fra 10,9 m til 15 m med Euro 6-motorer med 250-360 hk som alle kan leveres med mulighed for kørsel på op til 100 % biodiesel (HVO).

Med den nye hybridversion af Scania Interlink LD tager Scania endnu et stort skridt hen imod at blive CO2-neutral ved at lancere en hybridbus til regional kollektiv trafik med en brændstofreduktion op til 25%.

Scanias egen hybridteknologi

Scania har gennemført testforløb af hybridteknologier i mere end to årtier. Det robuste parallelhybridkoncept, der nu er lanceret, mere end opfylder kundernes krav, og tilbagebetalingsperioden er meget attraktiv. Der vil blive produceret et stort antal motorer til både lastbiler og busser, og dermed bliver der også fuld servicedækning gennem Scanias verdensomspændende servicenetværk.

Det nye hybridsystem er en del af Scanias række af modulopbyggede drivlinjer, som anvendes i både busser og lastbiler i uendeligt mange kombinationer. Det er desuden en del af Scanias langsigtede strategi om at gøre drivlinjerne elektriske. Denne strategi omfatter både lastbiler og busser.

Indtil videre hybridbusser med to og tre aksler

Indtil videre kan hybridsystemet fås til busser på 10,9 m og 15 m (parametrisk design) med hhv. to eller tre aksler. Hydridsystemet er designet til regionalkørsel.

Hybriddrivlinjen omfatter Scanias 9,3-liters motor med 320 hk.

Motoren kombineres med Scanias manuelle 12-trins standardgearkasse med Scania Opticruise, det velkendte automatiske gearskiftesystem. Det betyder, at der benyttes standardkomponenter, som kan serviceres på alle Scania værksteder.

Mellem motoren og gearkassen er der placeret en hybridenhed med en elektrisk maskine (motor og generator) og en automatisk kobling. Den elektriske maskine yder 130 kW og 1.030 Nm. Olien afkøles via gearkassens oliekøler. Der er monteret en omformer på chassiset som forbindelsespunkt mellem vekselstrømmen fra den elektriske maskine og jævnstrømmen fra batteriet.

Et lithium-ion-batteri, som kan lagre 4,5 kWh energi, er integreret i en praktisk kasse i tagkonstruktionen forrest på bussen sammen med en DC/DC-omformer og en køleenhed.

Parallelhybriddesignet byder på en limp-home-funktion, som kan benyttes i tilfælde af fejl på hybridsystemet, så bugsering ikke bliver nødvendig.

Den samlede ekstravægt fra hybrid- og energilagringssystemerne er 600 kg. Batteriets levetid er 5-7 år, hvilket bidrager til den konkurrencedygtige tilbagebetalingsperiode.

Hybriddrift

For chaufføren er systemets brugerflade den samme som i en bus med automatgear, hvilket gør det let at skifte chauffør i store flåder. Gearvælgerknappen har positionerne D, N og R.

Bussen sætter næsten lydløst i gang ved hjælp af elmotoren, mens motoren kører i tomgang. Når bussen kommer op på en passende hastighed, skiftes der til fuldmekanisk drift.

Førerassistentsystemerne leveres af Scania Driver Support, som byder på yderligere fire hybridfunktioner og informerer chaufføren om kørestilen.

Når bussen kører ved lavt omdrejningsmoment i drivlinjen, aktiveres hybrid Eco-roll-funktionen. Den elektriske maskine driver eller bremser bussen, mens motoren kører i tomgang.

Motoren standses ved stoppesteder, når en eller flere døre åbnes, eller når gearkassen sættes i frigear og parkeringsbremsen aktiveres.

Alle Scania hybridbusser er udstyret med Scania Communicator, som forbinder bussen med flådeadministrationssystemet Scania Fleet Management. Systemets brugerflade til kontoret giver mulighed for fuld overvågning af bussens drift samt analyse af data for bussen og chaufføren.

Scania Driver Training kan tilpasses til den enkelte vognmands behov.

Høj effektivitet – brændstofbesparelse på 20-25 %

Ved at bruge Scanias hybridsystem i kombination med DC/DC-omformeren, start-stop-systemet og hybrid Eco-roll-funktionen kan man opnå en brændstofbesparelse på 20-25 %, svarende til 1,2-2,5 l pr. driftstime. Bussens hybriddrivlinje er certificeret i henhold til SORT (Standardised On-Road Test Cycles).

CO2-besparelse på 80-90 % ved kørsel på biodiesel/HVO

Den samlede CO2-besparelse kan nå op på 80-90 % ved at kombinere brændstofbesparelsen på 20-25 % med brugen af biodiesel/HVO. Det er helt enestående for en Euro 6-hybridbus.

Kom og se den nye Scania bus på stand 6346 i hal H.

05.10.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler

10.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel

07.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige

01.03.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)

20.01.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin

18.09.2020Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie