16.11.2018 | Klima, miljø og energi
Scania Zone: Hjælper kunder til en mere bæredygtig drift
Indhold fra partner Hvad er dette?
Scania Zone er en positions baseret service, der muliggør automatisk køretøjs justering.
Den hjælper chaufføren med at overholde færdsels- og miljøreglerne. Det giver en mere bæredygtig drift og øget sikkerhed for borgerne
Med direkte justering af lastbilen i foruddefinerede zoner kan chaufførerne opnå lavere emission, færre trafikpropper og mindre støj
En oplagt mulighed for at leve op til de stigende krav om lokale hensyn og skrappere sikkerhedsforanstaltninger, når lastbiler kører i følsomme områder
“Scania Zone er det perfekte redskab til at øge accepten af lastbiler i følsomme eller tæt trafikerede områder,” siger Clara Wallin, Sustainable Solutions Manager, Scania Connected Services. “Den enkelte vognmand kan definere, hvordan og hvornår deres lastbil skal køre, ud fra hensyn til hastighed, støj og andre emissioner. Det vil helt naturligt føre til øget bæredygtighed og større sikkerhed.”
Scania Zone er en ekstrafunktion i Scanias Fleet Management services. Den giver hver enkelt kunde mulighed for at knytte en regel (f.eks. “maks. hastighed 15 km/t”) til en bestemt geofence-zone. Når køretøjet kører ind i zonen, følges reglen automatisk. Reglen kan enten være til information, så den advarer chaufføren, eller frivillig, så den ændrer køretøjets funktion, men kan tilsidesættes af chaufføren.
Zoner kan både være store geografiske områder og mere afgrænsede områder på en bestemt landevej. Der kan defineres forskellige zoner for et bestemt område, og flere zoner kan overlappe hinanden i området. De kan også defineres for bestemte tidsperioder, så de f.eks. kun gælder om natten. Når en lastbil kommer til afslutningen på en zone, kører den normalt igen.
“Mange europæiske byer er ved at definere forskellige typer zoner for at forbedre luftkvaliteten, sikkerheden eller trafikforholdene,” siger Wallin. “I flere lande reguleres støj niveauet også med en de facto-standardgrænseværdi på 72 dB i henhold til PIEK. Scania Zone gør det meget lettere at overholde disse forskellige krav.”
Følgende funktioner er tilgængelige fra starten: hastighedsgrænse, lave emissioner (f.eks. ingen udstødnings emissioner, når man kører hybridlastbil), lav støj (el drift) og opbygning generelt (f.eks. at tænde rotorblinket, når man kører i en skolegård). Disse er kun et lille udvalg af de regler, der kan blive tilgængelige til forskellige opgaver i fremtiden.
Scania Zone introduceres for nye biler produceret fra midten af 2019.
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer verdens første langdistance bus med alternativt brændstof
På IAA præsenterede Scania sin nye Scania Interlink Medium Decker-bus til LNG-drift (flydende naturgas) og med en rækkevidde på op til 1.000 km. Scania udvider hermed det brede udvalg af alternative brændstoffer til bæredygtig langtursbuskørsel.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania præsenterer en Danmarkspremiere og bæredygtighed på et helt nyt niveau til regional buskørsel på PersonTransport i Herning
I overensstemmelse med Scanias førende position inden for biobrændstof kan den nye Euro 6-hybriddrivlinje drives med op til 100 % biodiesel. Euro 6-motoren, der udelukkende anvender SCR-teknologi, er i sig selv meget brændstoføkonomisk, og med parallelhybridsystemet spares der endnu mere brændstof (op til 25%). I modsætning til andre hybridsystemer er dette system optimeret til regionalkørsel, og det kan bruges ved hastigheder op til 100 km/t.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Flere teknologier er nødvendige for en fossil-fri fremtid
Batteridrevne køretøjer vil spille en afgørende rolle i arbejdet på at opnå et forssil frit kommercielt transport system inden 2050 i overensstemmelse med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og Paris-aftalen. Men biobrændstoffer anvendt i forbrændingsmotorer, udgør dog det bedste alternativ her og nu.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scanias L-serien vinder prisen som Årets bæredygtige lastbil 2019
Det førende italienske fagblad Vado e Torno har i samarbejde med Milanos Polytekniske universitet tildelt den gasdrevne Scania L 340 prisen som Årets bæredygtige distributionslastbil. Dette er Scanias tredje årlige pris i træk i denne kategori.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Alternative løsninger til reduktion af CO2
På IAA messen i Hannover 20–27 september, vil Scania vise det fulde program af den nyeste generation lastbiler, inklusiv langturslastbiler, entreprenørlastbiler og bybiler – alle til alternative brændstoffer.
Indhold fra partner