Se vinderne af Sustainability Awards 2023
Der var trængsel blandt koryfæerne i dansk erhvervsliv, da Dansk Erhverv og EY i går for tredje gang udvalgte priser for at være bedst til bæredygtig forretning.
Sustainability Awards, der blev lanceret i 2021 af Dansk Erhverv og EY, er ønsket om at fremhæve virksomheder, der arbejder strategisk, innovativt og transformativt med bæredygtighed.
Mellem oplæg og debatter blev der udråbt fire vindere af årets priser, da Sustainability Awards blev afholdt af Dansk Erhverv og EY 14. september. Årets vindere er:
Grundfos i kategorien Climate Impact Award, der er målrettet virksomheder, som i deres strategiske afsæt har særligt ambitiøse mål og handlinger i arbejdet med klimaforandringer. Vinderen blev Grundfos på grund af bl.a. deres solide resultater og en komplet plan for net zero. Juryen fremhævede også Grundfos’ partnerskaber om at finde løsninger på f.eks. mere klimavenlig produktion. De øvrige finalister var Salling Group og Nykredit.
Mærsk vandt i kategorien Green Transition Award, som uddeltes for første gang i år, hvor virksomhederne tager ansvar for deres væsentlige klima- og miljøpåvirkning Mærsk fik prisen for bl.a. deres mål om net zero i 2040, og at de går forrest og er rollemodeller i en branche, der står for en anseelig del af de globale udledninger. Ved et tilfælde modtog de årets award samme dag, som verdens første metanoldrevne fartøj sluttede sig til Maersks flåde under navnet Laura Maersk. Arla og Royal Greenland var også finalister i denne kategori.
VELUX vandt årets Innovation Award, som tildeles en virksomhed, der formår at løse strategiske udfordringer på sustainability-området med en innovativ og nytænkende tilgang, som er med til at transformere, skabe forandring eller sætte nye standarder på et eller flere felter på den brede ESG-dagsorden. Velux’ trumfkort var projektet Living Places, hvor juryen lagde vægt på VELUX’ mod til at skubbe til en dagsorden og til en opfattelse af, hvordan et hjem ser ud. De andre finalister var Her var finalisterne Nemlig.com og DLF Seeds.
En særpris for bl.a. stor rækkevidde med plads til alle
Mens vinderne af Climate Impact Award, Innovation Award og Green Transition Award bliver vurderet og bestemt af en uafhængig jury, bliver Særprisen for Long Term Value Creation uddelt af Dansk Erhverv og EY.
Salling Group blev udpeget som vinder af særprisen på baggrund af bl.a. ambitionen om at være klimaneutral i 2050 samt deres rækkevidde som dagligvarekoncern.
”De har et målrettet fokus på at bidrage til den grønne omstilling. Med flere end 10 mio. kunder om ugen, 1724 butikker, 60.000 medarbejdere og 5.700 leverandører har Salling Group en kæmpe rækkevidde, og det tager de alvorligt, når de inspirerer kunder, forpligter leverandører og engagerer medarbejdere,” siger Jan C. Olsen, CEO for EY i Danmark.
”Vi har blandt andet også lagt vægt på, at Salling Group med en inkluderende virksomhedskultur som en del af deres DNA gennem årtier har vist, at der er plads til alle, og at alle kan gøre en forskel – til stor værdi for den enkelte, arbejdsmarkedet og samfundet,” siger Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv.
En jury med luksusproblemer
”Vi har i år haft det luksusproblem, at rigtig mange markante danske virksomheder tager ansvar for deres bidrag til den grønne omstilling. Så juryen har været på hårdt arbejde. Ser vi på årets vindere, er det tydeligt, at der er mange forskellige måder at tænke bæredygtighed ind i forretningen,” siger Jan C. Olsen.
Også Brian Mikkelsen er begejstret for niveauet i virksomhedernes indsats:
”Det er nu tredje gang, vi afholder Sustainability Awards. Jeg bliver for hvert år imponeret over danske virksomheders evne til at omstille sig og tilpasse sig vores verden og de udfordringer, vi møder både nu og i fremtiden. Fælles for både vindere, nominerede og finalisterne er, at de sætter ambitiøse kort- og langsigtede mål for en bedre fremtid. Det er noget, der kommer os alle til gode,” siger han.
- EHS