01.10.2019 | Klima, miljø og energi
Seks gode grunde til at kaffe skal være Fairtrade-certificeret
Indhold fra partner Hvad er dette?
For mange af os starter arbejdsdagen ikke rigtig før, vi har fået vores første kop kaffe. Men de færreste af os ved, at vores morgenkaffe afhænger af mere end 25 millioner småbønders hårde arbejde rundt omkring i verden.
Her får du seks gode grunde til at vælge Fairtrade-kaffe.
1. Ingen kompromiser
Tror du, at du er nødt til at ofre kvalitet for at tilvælge fair produktion, så tro om.
Ved kaffekonkurrencen Taste of Haverst sidste år, var fire Fairtrade-kaffer placeret blandt top-10 over bedste kvalitetskaffer. Desuden er mere end halvdelen af det Fairtrade-kaffe, du finder på butikshylderne økologisk.
For at skabe det bedste forretningsfundament hjælper Fairtrades producentnetværk med at uddanne kaffebønderne, så de kontinuerligt kan dygtiggøre sig og forfine kaffens kvalitet.
2. Et økonomisk sikkerhedsnet
Da den globale markedspris for arabica-kaffe faldt til under 7 DKK per halve kilo sidste år, ramte prisen et 12-årigt lavpunkt. 7 DKK er langt under mange kaffebønders produktionsomkostninger, hvilket gør overlevelse til en kamp.
En undersøgelse viser, at to tredjedele af kaffebønder i Nicaragua, Guatemala og Mexico oplever tre til otte måneder med ekstrem fødevaremangel. Ude af stand til at tjene til føden, træffer flere kaffebønder den vanskelige beslutning at migrere til større byer eller udlandet.
Fairtrades minimumspris giver kooperativerne mulighed for at tjene mindst 10 DKK per halve kilo eller 12 DKK for økologisk produceret kaffe. Desuden tjener kooperativerne en Fairtrade-bonus på 1,40 DKK per halve kilo, som de kan investere i udvikling af produktionen og lokalsamfundene. Sammenlagt betyder minimumsprisen og bonussen en stigning i indtjeningen på 65 % sammenlignet med den gennemsnitlige markedspris på 6,70 DKK per halve kilo i løbet af de første seks måneder af 2019.
Det er ikke første gang, at priserne falder. Kaffepriserne er konstant i bevægelse, hvilket gør det umuligt for bønderne at forudsige fremtiden. Fairtrades minimumspris agerer på den måde økonomisk sikkerhedsnet, når verdensmarkedsprisen dykker. Stiger verdensmarkedsprisen til over Fairtrades minimumspris, følger minimumsprisen selvfølgelig med op.
Diagrammet i billedgalleriet viser, hvordan Fairtrades minimumspris har været aktuel i cirka 20 ud af de seneste 30 år. Et sikkerhedsnet, der grundet højere landbrugsomkostninger og endnu flere økonomiske, sociale og miljømæssige udfordringer, nu er vigtigere end nogensinde.
(Se graf i billedgalleriet øverst)
3. Bedre handelsvilkår
Prisen er blot ét værktøj, der bruges til at støtte bønderne på det ustabile marked. Baseret på Fairtrades erfaring, er det også nødvendigt, at virksomheder og forhandlere vedtager politikker såsom deling af sourcing-planer og anvendelse af rimelige betalingsbetingelser.
For at opbygge langsigtede og gensidigt fordelagtige relationer mellem producenter og købere omfatter Fairtrades standard for kaffehandlere netop grundprincipper som disse, så producenterne har mulighed for at planlægge fremtiden og foretage strategiske investeringer.
4. Fairtrade kræver ligestilling
Fairtrades standarder kræver, at kvinder og mænd har lige muligheder i kooperativerne.
Et eksempel er Ketra. Hun er både kaffebonde og revisor ved kaffekooperativet ’Ankole Coffee Producers Cooperative Union i Uganda’:
"Fairtrade har styrket kvinder til at påtage sig store roller i lederskab og på ledelsesniveau. Jeg er både revisor og kaffebonde på samme tid, så det har styrket mig. Fairtrade har hjulpet os med at vokse, hjulpet vores bønder med at vokse og hjulpet vores børn med at gå i skole. Det har ændret vores liv".
5. Modstandsdygtige
Uden en seriøs klimaindsats kan din morgenkaffe blive et fjernt minde. Forskning viser, at de områder, der egner sig til dyrkning af kaffe, kan blive halveret i løbet af bare få årtier. I 2080 kan vildtvoksende kaffe endda være helt udryddet.
Fairtrade-bonussen giver kooperativer mulighed for at investere i klimatilpasning ved f.eks. at plante tørke- eller sygdomsresistente buske. Fairtrade samarbejder også med kommercielle partnere og bidragsydere om at tackle klimaforandringerne. Blandt andet har et treårigt projekt med Fairtrade Finland hjulpet næsten 5.000 kaffebønder fra Honduras til at blive mere modstandsdygtige over for det uforudsigelige klima og til at komme sig fra en ødelæggende epidemi af svampesygdommen kaffe-rust også kendt som ”la roya”.
6. En løn man kan leve af
Fairtrade arbejder for, at kaffebønderne ikke bare overlever, men også trives.
Derfor beskriver Fairtrades indkomststrategi, hvad en bonde skal betales, for at han eller hun kan dække basale leveomkostninger såsom næringsrig mad, tøj, bolig, sundhedspleje og uddannelse. En fair pris er nøglen, men der skal også tages hensyn til produktivitet, kvalitet og omkostningseffektivt landbrug. Derfor går minimum 1,50 DKK per halve kilo af Fairtrade-bonussen til forbedring af produktiviteten og kvaliteten.
Fairtrade fortsætter med at presse på for forandring og skabe forbedringer for mere end 760.000 kaffebønder verden over. Som en del af det, er der netop igangsat en gennemgang af Fairtrades kaffestandard, der skal hjælpe småbønder til at få en mere retfærdig andel af de mange milliarder kroner, som udgøre det globale kaffemarked.
Nu håber vi, at du vil snuppe dig en kop Fairtrade-kaffe og vide, at du bidrager til en mere bæredygtig verden for mennesker og miljø.
Klima, miljø og energi

Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø
Hvis verden vil lykkes med den grønne omstilling, skal små råvareproducenter som dyrker vores kaffe og kakao med ind i klimakampen. Fairtrade-mærket stiller blandt andet miljøkrav og klimauddanner småproducenterne, og det skal forbrugerne vide.
Indhold fra partner
Kommunikation

Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål med Fairtrade-mærket
Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget debatten, er verdensmålene stadig højaktuelle. Fairtrade-mærket lancerer en kampagne, der skal skrive verdensmålene ind på danskernes indkøbsliste.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig
Danske forbrugere er stadig med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

Køb Valentine's-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine's Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Indhold fra partner
Supply chain

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar
I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.
Indhold fra partner