SMV'er skal have mere fokus på CSR og Verdensmål
Mens 85 procent af virksomheder med flere end 250 ansatte beskæftiger sig med verdensmålene, så ser det anderledes ud for de mere end 95 procent af danske SMV-virksomheder. Derfor er det vigtigt, at sætte fokus på netop denne gruppe, mener Dansk Erhverv.
Selvom Danmark ifølge Finansministeriet er nr. to blandt FN-landene, når det kommer til at implementere Verdensmålene, så mener Malene Thiele, CSR-chef i Dansk Erhverv, at de små og mellemstore virksomheder kan gøre meget mere.
Læs også: UNGC: Lokale netværk og SMV'er er essentielle for verdensmålene
”Mere end 95 procent af virksomhederne i Danmark er små eller mellemstore virksomheder, og i denne gruppe er det ifølge en analyse fra Dansk Erhverv kun 35 procent af de adspurgte virksomheder, som har et kvalificeret kendskab til FN’s Verdensmål, og på tværs af størrelse er det 54 procent, som angiver, at de arbejder med CSR,” siger hun og fortsætter:
”Det giver rigtig god mening af to årsager. Den ene er en ressourcebetragtning – des mindre virksomhed, des færre ressourcer til at arbejde strategisk med CSR og FN’s Verdensmål. Den anden er, at størsteparten af kommunikationen om verdensmålene frem til i dag har haft de største virksomheder og eksportmuligheder som omdrejningspunkt."
Stort behov for at formidle om Verdensmålene
Ifølge Dansk Erhvervs analyse angiver hele 56 procent af de virksomheder, som oplyser, at de ikke arbejder med verdensmålene, at det er fordi, de ikke mener, det er relevant for deres virksomhed, når virksomheden primært har et nationalt fokus.
Det understreger ifølge Malene Thiele, at der er et stort behov for at formidle, hvad verdensmålene betyder for organisationer og virksomheder, der opererer i Danmark eller på vores nærmarkeder.
”Verdensmålene er ikke noget, man kun kan arbejde med, hvis man er en stor, international virksomhed. Et fokus på ligestilling eller på miljø og klima lokalt i Danmark kan sagtens bidrage overordnet set til verdensmålene”, siger hun.
Læs også: Analyse: Automatisering gør det sværere for SMV'er at tage socialt ansvar
”Derfor er det ærgerligt, når danske virksomheder ikke tror, at verdensmålene er relevante for dem, fordi de udelukkende opererer i Danmark. Den opfattelse skal vi have ændret på, for forbrugerbevidstheden vokser markant i disse år, og det bliver vigtigere og vigtigere for virksomhedernes succes og vækst at vise, at de også tager et samfundsansvar”, tilføjer Malene Thiele.
- JMA