Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool
Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.
Rockwool har siden 2019 været sponsor for et dansk hold i den globale kapsejlads SailGP – også kendt som ”sejlsportens Formel 1”. Siden begyndelsen har SailGP haft ambition om at være mere end en kapsejlads. Turneringen har klimaet i fokus og belønner initiativer, der bakker op om dette.
Ved SailGP’s konkurrencer foregår i byer verden rundt, og udover de store, hurtige både er der events med fokus på bæredygtighedsemner. Og som sponsor har repræsentanter for Rockwool’s ledelse været med. Det har givet samtaler med lokale organisationer, iværksættere, politikere, virksomheder og NGO’er, som f.eks. gør en stor indsats til fordel for havene.
Læs også: Dansk kapsejladshold vil have mere fart og mindre plastik i havene
Den dybere indsigt i havets udfordringer førte til, at ROCKWOOL i februar 2022 udvidede paletten af verdensmål, virksomheden forfølger, med FN’s Verdensmål nr. 14 – Livet i havet. Det konkrete bidrag kommer til at ske gennem eksisterende indsatser inden for dekarbonisering, cirkulær økonomi og fokus på vandforbrug.
Flere virksomheder skal arbejde for havet
Indsigten fra SailGP-sponsoratet gjorde også ROCKWOOL bekendt med, at når virksomheder ignorerer havets tilstand, er det ofte fordi, de ikke har en direkte relation til verdenshavene og ikke oplever udfordringerne i den daglige drift. Det er da også kun otte procent af verdens virksomheder, der har verdensmål 14 i deres strategi.
Derfor har Rockwool som noget nyt taget på sig at øge andre virksomheders indsigt i, hvordan aktiviteter på land påvirker havenes tilstand. F.eks. ved at gøre opmærksom på det faktum, at omkring 80 procent af al forurening i havet og langs kyster stammer fra aktiviteter på land.
Opmærksomhedsindsatsen sker også gennem SailGP. I januar2023 lancerede Rockwool og NGO’en One Ocean Foundation (OOF) initiativet More Speed Less Plastic, hvor holdenes hastigheder til hver event omregnes til kg plastaffald, der bortskaffes fra kysterne. Foreløbig har SailGP-holdene i fællesskab fjernet mere end fem ton plastik. Det gør sejlerne til de første atleter i verden, der renser havene, mens de sejler om kap.
Partnerskabet med OOF har også andre elementer, f.eks. er Rockwool med til at undersøge, hvordan mennesker påvirker havenes tilstand, ved at støtte op om f.eks. OOF’s ’Ocean Disclosure Initiative’, der med udvikling af guidelines og målemetoder hjælper virksomheder med at forstå og reducere deres aftryk på vores have.
Et vinder-fokus i SailGP’s Impact League
Samarbejdet med OOF kunne nemt udvides, da NGO’en i 2022 blev udvalgt som det, der i SailGP-terminologi hedder ”purpose partner”, for det danske hold. De hjælper de ni hold i den Impact League, som SailGP lancerede i 2021, og hvor de deltagende ni hold optjener point under kapsejladserne, for deres indsats for at reducere deres miljømæssige aftryk. Det danske hold vandt endda Imapct League i den seneste sæson og kunne derfor give 100.000 dollar videre til OOF.
Læs også: Skibsscrubbere sikrer renere luft, men forurener havet i stedet
Det danske holds status som Impact League-champions er ikke kommet af ingenting. Holdet har hele sæsonen organiseret alt fra mindre videnskabelige workshops for lokale børn til større undersøgelser af havenes sundhed. Det sidste f.eks. ved at holdet har taget vandprøver i de byer, de har besøgt, med henblik på at måle havenes sundhed, kortlægge resultaterne løbende og analysere udviklingen, når de vender tilbage år efter år. Det projekt udføres i samarbejde med OOF. Målet er at etablere verdens første kort over havets sundhedstilstand på de 11 SailGP-eventsteder på fire kontinenter, som hvert år udgør den stort anlagte konkurrence.