Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool

Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.

Foto: Rockwool.

26.05.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Rockwool har siden 2019 været sponsor for et dansk hold i den globale kapsejlads SailGP – også kendt som ”sejlsportens Formel 1”. Siden begyndelsen har SailGP haft ambition om at være mere end en kapsejlads. Turneringen har klimaet i fokus og belønner initiativer, der bakker op om dette.

Ved SailGP’s konkurrencer foregår i byer verden rundt, og udover de store, hurtige både er der events med fokus på bæredygtighedsemner. Og som sponsor har repræsentanter for Rockwool’s ledelse været med. Det har givet samtaler med lokale organisationer, iværksættere, politikere, virksomheder og NGO’er, som f.eks. gør en stor indsats til fordel for havene.

Læs også: Dansk kapsejladshold vil have mere fart og mindre plastik i havene
 
Den dybere indsigt i havets udfordringer førte til, at ROCKWOOL i februar 2022 udvidede paletten af verdensmål, virksomheden forfølger, med FN’s Verdensmål nr. 14 – Livet i havet. Det konkrete bidrag kommer til at ske gennem eksisterende indsatser inden for dekarbonisering, cirkulær økonomi og fokus på vandforbrug.

Flere virksomheder skal arbejde for havet
Indsigten fra SailGP-sponsoratet gjorde også ROCKWOOL bekendt med, at når virksomheder ignorerer havets tilstand, er det ofte fordi, de ikke har en direkte relation til verdenshavene og ikke oplever udfordringerne i den daglige drift. Det er da også kun otte procent af verdens virksomheder, der har verdensmål 14 i deres strategi.

Derfor har Rockwool som noget nyt taget på sig at øge andre virksomheders indsigt i, hvordan aktiviteter på land påvirker havenes tilstand. F.eks. ved at gøre opmærksom på det faktum, at omkring 80 procent af al forurening i havet og langs kyster stammer fra aktiviteter på land.

Opmærksomhedsindsatsen sker også gennem SailGP. I januar2023 lancerede Rockwool og NGO’en One Ocean Foundation (OOF) initiativet More Speed Less Plastic, hvor holdenes hastigheder til hver event omregnes til kg plastaffald, der bortskaffes fra kysterne. Foreløbig har SailGP-holdene i fællesskab fjernet mere end fem ton plastik. Det gør sejlerne til de første atleter i verden, der renser havene, mens de sejler om kap.

Partnerskabet med OOF har også andre elementer, f.eks. er Rockwool med til at undersøge, hvordan mennesker påvirker havenes tilstand, ved at støtte op om f.eks. OOF’s ’Ocean Disclosure Initiative’, der med udvikling af guidelines og målemetoder hjælper virksomheder med at forstå og reducere deres aftryk på vores have.

Et vinder-fokus i SailGP’s Impact League
Samarbejdet med OOF kunne nemt udvides, da NGO’en i 2022 blev udvalgt som det, der i SailGP-terminologi hedder ”purpose partner”, for det danske hold. De hjælper de ni hold i den Impact League, som SailGP lancerede i 2021, og hvor de deltagende ni hold optjener point under kapsejladserne, for deres indsats for at reducere deres miljømæssige aftryk. Det danske hold vandt endda Imapct League i den seneste sæson og kunne derfor give 100.000 dollar videre til OOF.

Læs også: Skibsscrubbere sikrer renere luft, men forurener havet i stedet

Det danske holds status som Impact League-champions er ikke kommet af ingenting. Holdet har hele sæsonen organiseret alt fra mindre videnskabelige workshops for lokale børn til større undersøgelser af havenes sundhed. Det sidste f.eks. ved at holdet har taget vandprøver i de byer, de har besøgt, med henblik på at måle havenes sundhed, kortlægge resultaterne løbende og analysere udviklingen, når de vender tilbage år efter år. Det projekt udføres i samarbejde med OOF. Målet er at etablere verdens første kort over havets sundhedstilstand på de 11 SailGP-eventsteder på fire kontinenter, som hvert år udgør den stort anlagte konkurrence. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom