04.02.2020 | Klima, miljø og energi
Store klimaambitioner kræver, at alle virksomheder er med
Indhold fra partner Hvad er dette?
Klimaengagementet er stort blandt danske virksomheder, men 30 pct. er endnu ikke kommet i gang med en klimaindsats. Det viser en ny stor undersøgelse, som Global Compact Network Denmark og Arla står bag. Stærke partnerskaber og politisk opbakning er nødvendigt for at få alle virksomheder med.
62 pct. af de danske virksomheder arbejder på at mindske deres klimaudledning. 70 pct. af disse gør det af hensyn til klimaet og for at bidrage til en bedre verden, og energiforbrug er det primære indsatsområde. Det viser en ny undersøgelse blandt 1.070 danske virksomheder på tværs af størrelse og brancher, som Advice har lavet for Global Compact Network Denmark og Arla i anledning af konferencen ”Vejen mod nul” den 29. januar.
Men ifølge undersøgelsen er der også 30 pct. af de danske virksomheder, som ikke er kommet i gang endnu. Det er navnlig SMVerne – de små og mellemstore virksomheder. Mange af dem – 40 pct. – kan slet ikke se nogen relevante fordele for virksomheden. Og manglende efterspørgsel fra kunderne opleves som den største barriere for at gøre en klimaforskel.
Store virksomheder går forrest
Arla glæder sig over det generelt store klimaengagement og er optaget af at få alle virksomheder involveret i klimaindsatsen:
”Undersøgelsen bekræfter, at danske virksomheder er optagede af at løse klimaudfordringen. Den viser dog også at det er en både svær og meget kompleks opgave. Markante CO2-reduktioner er en nødvendighed, som vi som samfund skal lykkes med i fællesskab. Så vi skal have alle med, og store virksomheder skal gå forrest og være med til at vise vejen for mindre virksomheder,” siger CEO for Arla Foods, Peder Tuborgh.
Global Compact Network Denmark er enig i, at de mindre virksomheder skal have støtte:
”De danske SMV’er vil gerne bidrage til Danmarks klimaindsats. Men mange af dem har behov for viden, værktøjer og et klart økonomisk incitament. Derfor er det vigtigt, at de får den nødvendige støtte. For vi når ikke i mål med vores fælles klimaambitioner, hvis vi ikke får de mindre virksomheder med, som udgør langt størstedelen af det danske erhvervsliv,” siger Sara Krüger Falk, der er direktør i Global Compact Network Denmark.
Der er brug for målstyring og tætte partnerskaber
Langt de fleste virksomheder prioriterer og kører klimaindsatsen uden pejlemærke og måling af CO2-udledningen. 13 pct. har sat konkrete klimamål, og kun 5 pct. kan sætte kryds ved både klimamål og beregning af deres klimaaftryk. Ifølge Arla Foods’ CEO er det afgørende at målstyre klimaindsatsen:
”Klima skal være en strategisk prioritet for hele forretningen, der styres efter på lige fod med finansielle mål. Men for at komme hele vejen til netto-nul udledning har vi alle brug for en håndsrækning. Politikere og virksomheder skal spille hinanden gode. Og der er brug for stærke partnerskaber. Ingen virksomhed, ingen sektor, intet land kan klare klimarejsen alene,” siger Peder Tuborgh.
Global Compact Network Denmark efterlyser, at alle aktører arbejder tæt sammen:
”Klimaudfordringen kræver en koordineret indsats fra politikere, investorer, offentlige indkøbere, større virksomheder, erhvervsorganisationer og ikke mindst klimapartnerskaberne, hvis vi skal løse det,” siger Sara Krüger Falk.
Undersøgelsens resultater bliver præsenteret på klimakonferencen ”Vejen mod nul” på Christiansborg den 29. januar fra kl. 13-17. På konferencen deltager bl.a. erhvervsminister Simon Kollerup, FN’s Global Compacts danske topchef Lise Kingo og CEO for Arla Foods, Peder Tuborgh. Læs mere om konferencen her: https://globalcompact.dk/vejenmodnul/
Læs mere her.
Download publikationen her.
Strategi & ledelse

Danske SMV’er: Derfor skaber det værdi at rapportere på samfundsansvar
Hvad er en god bæredygtighedsrapport? Og hvordan laver man den bedst, hvis man er en virksomhed på mindre end 250 ansatte?
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

En hyldest til Lise Kingo: Farvel til en leder i særklasse
Efter fem år i spidsen for FN’s Global Compact takker danske Lise Kingo af som direktør. Vi siger farvel til en stærk leder, som formåede at samle organisationen med lokale netværk i hele verden om et formål: at skabe en bedre verden.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Sticks’n’Sushi: Coronakrisen har været en katalysator for bæredygtighed
I en hård krise blæser der alligevel positive vinde, mener fire danske virksomheder, der deltager i Verdensmål i Værdikæden – et nyt stort projekt, der har for øje at finde løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer.
Indhold fra partner
Kommunikation

Tre gode råd til SMV’ers bæredygtighedsrapportering
Har din SMV lavet en særligt god bæredygtighedsrapport? Den 2. juni er sidste chance for at indsende din COP-rapport (Communication on Progress) til SMV COP 2020. Initiativet hylder god rapportering på samfundsansvar fra mindre virksomheder.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Indspark: Hvordan bør virksomheder bidrage til verdensmålene? Svaret findes i coronakrisen
Samfund

Vi ringede med børsklokkerne i ligestillingens tegn
Danmark sakker bagud når det gælder lighed mellem kønnene, og det skyldes blandt andet ulighed i lønninger mellem kønnene og få kvinder i topledelser og bestyrelser. I årets Global Gender Gap Report kunne det kun blive til en 14. plads for Danmark, mens vores skandinaviske naboer høstede topplaceringer.
Indhold fra partner