02.11.2015  |  Samfund

Succes som social entreprenør

Indhold fra partner Hvad er dette?

Hvordan får min virksomhed succes som social entreprenør? På Responsible Entrepreneurs-konferencen d. 28. januar på Kofoeds Skole fortæller en perlerække af cases - bl.a. Thor Thorøe og Peter Nørgaard - hvordan de er lykkedes med det

Den mest basale fordel ved at dele er, at man bliver flere om det i stedet for at være få. Man kan sige, at det er grundprincippet ved inklusion: at dele – virksomheden tager folk ind i stedet for at holde dem ude. Det skaber sammenhængskraft med resten af samfundet og giver gevinst for virksomheden på adskillige bundlinjer.

Spørg for eksempel Creativ Company’s direktør Peter Nørgaard. I hans firma er de skæve størrelser en kilde til skaberglæde og afgørende for at skabe den unikke virksomhed, som Creativ Company har høstet så mange priser for at være. Eller spørg Thor Thorøe – skaberen af den banebrydende kæde Paradis Is – og nu i gang med sit næste store projekt, Social Foodies, der er grundlagt på overbevisningen om, at giver man noget til samfundet, kommer det godt igen - på adskillige bundlinjer.

Det er ikke en tilfældighed at netop de to frontløbere for et menneskeligt ansigt i erhvervslivet er inviteret til at fortælle deres historie på Responsible Entrepreneurs, fortæller Jens Prebensen, stiftende partner i CSR LINK, der står bag konferencen med Kofoed Skole som medarrangør:
 
”Formålet med Responsible Entrepreneurs er at vise, at erhvervslivet både kan og vil tage et socialt ansvar over for samfundets udsatte og svage grupper. Kald det inklusion, diversitet, socialt entreprenørskab, socialøkonomisk virksomhed – det handler om at gøre en ekstra indsats for dem, som har for lidt eller står uden for, og samtidigt styrke sin forretning på det. Og det er okay at tjene penge på det, for virksomheden er i konkurrence med alle de andre virksomheder på markedet, der gør så meget mindre.” understreger Jens Prebensen og tilføjer ”Der har jo altid været virksomheder, som har hjulpet de fattige eller værdigt trængende – det er Kofoeds Skole et levende eksempel på. Lige som ved grundlæggelsen handler det i vore dage først som sidst om at hjælpe andre, men også om en styrket markedsposition og overskud, så man kan vokse virksomheden større – og det kommer altid godt tilbage.”

Inspiration til strategi og engagement
Responsible Entrepreneurs sætter spotlys på emnet og lægger talerør til en perlerække af stærke cases, som på egen krop har erfaret, hvor meget man får tilbage, når man gør en ekstra indsats for dem, der står bagerst i jobkøen. Det er store som små virksomheder og NGO’er, og heriblandt altså også Peter Nørgaard og Thor Thorøe. Hver case har et forskelligt udgangspunkt, når det kommer til ressourcer og muligheder, men én ting har de til fælles: deres engagement for de socialt udsatte er strategisk og orienteret mod at skabe værdi for virksomheden. Og det er inspirerende og lærerigt for alle, som ønsker at gå samme vej, siger Jens Prebensen:
 
”I Erhvervsstyrelsens kortlægning af CSR i de mindre virksomheder tilbage i 2013, svarede en meget stor del af virksomhederne – fire ud af fem – ja til, at de arbejdede med CSR, men tre fjerdele af dem svarede, at de gjorde det som en moralsk forpligtelse, og ikke fordi det kunne betale sig økonomisk. Det ligger meget fjernt for de ni cases, vi har inviteret til konferencen. Som borger er det naturligvis kun godt, at så mange som muligt gør en indsats for de svage i samfundet. Men indsatsen bliver nu en gang stærkere og mere langtidsholdbar, når der ikke kun lægges timer, men også tanker i den; når virksomhederne gør det af reelt engagement og søger den viden, der er nødvendig for at påtage sig ansvaret. Og indgår i partnerskaber, der kan hjælpe dem, også når det er svært, og hjulene kører baglæns. De ni cases er alle succesfulde sociale entreprenører, og deres vej dertil og de erfaringer, de har gjort sig undervejs, det kan vi alle blive klogere af.”
 
Responsible Entrepreneurs byder på rig lejlighed for at spørge ikke bare Peter Nørgaard og Thor Thorøe, men også syv andre solide eksempler: G4S, Arriva, NCC, Allehånde, Askov Fonden og High:five for ikke at glemme Kofoeds Skole, der står som vært for arrangementet. De nævnte flankeres af gæstetalere, markedsplads og miniseminarer ved blandt andet CABI og Den Sociale Kapitalfond.
 
Konferencen finder sted d. 28. januar i Kofoeds Skoles multihal, Nyrnberggade 1 på Amager. Læs mere om konferencen og tilmelding på www.csr-link.dk

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere