27.01.2021  |  Klima, miljø og energi

Svensk tekstilvirksomhed sikrer en transparent leverandørkæde igennem egne fabrikker

At have sine egne fabrikker og dermed mere kontrol over sin produktion er en stor fordel, når det kommer til arbejdet med bæredygtighed.

Den svenske virksomhed Blåkläder, der producerer arbejdstøj, oplever, at det er en stor fordel at have sine egne fabrikker, når det kommer til bæredygtighed.

Familien bag Blåkläder ejer i dag selv seks fabrikker i Sri Lanka og Myanmar. Ejerskabet gør at virksomheden har et meget tæt samarbejde med deres underleverandører helt ud i de sidste led.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

“Ud over en helt gennemsigtig kontrol giver det muligheden for at føre regnskab med de ressourcer, vi bruger, og den CO2, der bliver udledt fra fabrikkerne,” fortæller han, med henvisning til at selskabet de seneste år har installeret 3669 solpaneler på fabrikkerne, hvilket ifølge Blåkläders bæredygtighedsrapport sparer dem ca. 2170 ton CO2 årligt.

Læs også: Flere store danske virksomheder erkender, at størstedelen af deres CO2-udledninger ligger udenfor direkte kontrol

Virksomheden er dog stadig afhængig af de underleverandører, der leverer råmaterialer og her har Blåkläder ikke den samme kontrol. Virksomheden estimerer, at de igennem hele deres leverandørkæde arbejder både direkte og indirekte med omkring 100 leverandører – en stor del af dem er råvareleverandører. 

I sin bæredygtighedsrapport fra 2019 fremhæver Blåkläder, at den typiske konkurrent, der ikke selv ejer fabrikker, vil have op mod ti gange flere samarbejdspartnere.

Brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte Morten Gade Steinmetz, understreger fordelene i at have få men tætte leverandører, da det kan gøre hele værdikæden mere transparent.

- MTN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere