Tøver din virksomhed også, når det kommer til klimaet?
Ny rapport fra Alexandra Instituttet peger på tre argumenter, som typisk bruges for at forklare, hvorfor en virksomhed endnu ikke for alvor arbejder med klimaområdet. Læs med her.
De færreste identificerer sig i dag som klimatøvere, men alligevel er 89% af danske virksomheder endnu ikke gået i gang med at reducere deres klimaaftryk. Hvordan kan man ændre på det tal – som leder, medarbejder eller ekstern konsulent? Det dykker en ny publikation fra Alexandra Instituttet ned i.
Instituttets afdeling for digital grøn omstilling har spurgt nogle af dem, der sidder med beslutningskompetencen i danske virksomheder om, hvorfor de endnu ikke har sat klima-initiativer i gang, og de ser tre tendenser:
- DE ØKONOMISKE ARGUMENTER
”Vi har ikke råd lige nu” er et typisk argument, selv hvis man beviseligt har potentialet til at vinde ved at lave en grøn omstilling. - DE PSYKOLOGISKE BARRIERER
”Men vores indsats er jo bare en dråbe i havet, og de største konsekvenser af klimakrisen ser vi andre steder end i Danmark”, argumenter man for. Måske mest for at give sig selv lov til ikke at se alvoren i øjnene. - DE PRAKTISKE FORBEHOLD ”
Vi ser lige, hvad de andre gør først”, rationaliserer man, fordi man ikke ved, hvor man skal starte, og håber på, at nogle andre i branchen viser vejen hen til en rentabel grøn omstilling først.
Rapporten – som er forbilledligt kort – kommer med råd og ideer til at komme videre fra hvert af de tre forbehold, med råd rettet til henholdsvis beslutningstagere, medarbejdere og rådgivere/konsulenter.
Den kan hentes her.
- EHS