Tekstil kan nu få digitalt pas

Transparens og sporbarhed er forretningsmodellens nøgleord hos lædervirksomheden SPOOR. Og dét har markedet taget godt i mod.

Foto: Industriens Fond

Mange steder i dansk erhvervsliv arbejdes der med bæredygtig produktion og ansvarligt indkøb. Det er noget kunderne i stigende grad efterspørger, og som myndigheder stiller krav om i stadigt større omfang.

Men arbejdet med bæredygtighed er svært. Og det rækker langt ud over virksomhedens egne fire vægge. Mange bæredygtighedsudfordringer findes nemlig især i Scope 3, altså ude i værdikæden hos virksomhedens leverandører. Det er dér, at mange vigtige spørgsmål kan besvares: hvem har lavet produktet, hvordan er det lavet, hvor kommer materialerne fra, og hvilke konsekvenser har produktionen haft for mennesker, dyr, planter og miljøet generelt?

”Det er den slags spørgsmål, som vi nu kan hjælpe vores kunder med at besvare. Vi har sat alle vores kompetencer i spil, så vi, med stort produktkendskab og stærke evner inden for teknologi og datahåndtering har udviklet et såkaldt digital product passport, der indeholder alle relevante oplysninger om et produkt og dets rejse fra råmateriale til slutprodukt,” siger Birgitte Holgaard Langer, der er Business Development Director i lædervirksomheden SPOOR og refererer til SPOORs nylige samarbejde med designhuset Fritz Hansen og tech-virksomheden MiCollect.

Læs resten af historien her.

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Vi skal gribe markedet for cirkulær forretning

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

21.02.2024Industriens Fond

Sponseret

Health tech skal gøres hot

06.02.2024Industriens Fond

Sponseret

Danmark mangler kvindelige investorer

16.01.2024Industriens Fond

Sponseret

Arven af fars firma: Døtre bliver forbigået

05.01.2024Industriens Fond

Sponseret

Tekstil kan nu få digitalt pas