Tekstil kan nu få digitalt pas
Transparens og sporbarhed er forretningsmodellens nøgleord hos lædervirksomheden SPOOR. Og dét har markedet taget godt i mod.
Mange steder i dansk erhvervsliv arbejdes der med bæredygtig produktion og ansvarligt indkøb. Det er noget kunderne i stigende grad efterspørger, og som myndigheder stiller krav om i stadigt større omfang.
Men arbejdet med bæredygtighed er svært. Og det rækker langt ud over virksomhedens egne fire vægge. Mange bæredygtighedsudfordringer findes nemlig især i Scope 3, altså ude i værdikæden hos virksomhedens leverandører. Det er dér, at mange vigtige spørgsmål kan besvares: hvem har lavet produktet, hvordan er det lavet, hvor kommer materialerne fra, og hvilke konsekvenser har produktionen haft for mennesker, dyr, planter og miljøet generelt?
”Det er den slags spørgsmål, som vi nu kan hjælpe vores kunder med at besvare. Vi har sat alle vores kompetencer i spil, så vi, med stort produktkendskab og stærke evner inden for teknologi og datahåndtering har udviklet et såkaldt digital product passport, der indeholder alle relevante oplysninger om et produkt og dets rejse fra råmateriale til slutprodukt,” siger Birgitte Holgaard Langer, der er Business Development Director i lædervirksomheden SPOOR og refererer til SPOORs nylige samarbejde med designhuset Fritz Hansen og tech-virksomheden MiCollect.