01.11.2016 | Klima, miljø og energi
Tesla på taget
I weekenden lancerede Tesla sit nye 'soltag' - tagsten med integrerede solceller. Fin idé, mener ekspert, men den er hverken ny eller nem at føre ud i livet.
I Teslas bæredygtige fremtidshjem er der solceller i og ikke på taget. Men er det nu også realistisk? Foto: Tesla.
I weekenden kunne man følge med, mens Teslas administrerende direktør, Elon Musk, fortalte og fremviste virksomhedens nyeste koncept: soltaget. Tagsten af glas, der indfanger både stilet elegance og solens stråler. I stedet for at solcellerne skal ligge som en klodset plade oven på taget, er de altså i Teslas nyeste påfund indbygget i hver enkel tagsten.
Læs også: Lastbiler med solceller – er det fremtiden?
Og målet er klart. Teslas mission om at gøre vedvarende energi attraktivt startede med transport og den hypede, luksuriøse Tesla-elbil, og er nu rykket videre til energiproduktionen, der skal gøres flottere og mere tillokkende.
Ifølge Elon Musk vil soltaget både se bedre ud end normale tagsten, generere gratis og bæredygtig strøm, isolere bedre, holde længere og ikke mindst koste mindre at installere end et normalt tag plus konventionel elektricitet.
For godt til at være sandt
Der er altså ikke meget at komme efter på Teslas nye vidunder-tagsten. Og dog. DR har talt med professor ved DTU Energi, Frederik Krebs. Han er ekspert i solceller, og det er ikke første gang, han hører om solcelle-tagsten:
”Tagsten med solceller i har været en ide, lige så længe jeg kan huske. Men i praksis er der nogle udfordringer. For et hus bevæger sig, og tagsten er designet til at give sig. Og du skal lave en elektrisk forbindelse mellem hver tagsten, der ikke må ryge”, siger han til DR.
Det er især denne forbindelse mellem tagstenene, Frederik Krebs frygter ikke vil være optimal. Han nævner store facadeelementer og vinduespartier med indbyggede solceller, som løsninger han ville spå en bedre fremtid.
Sammen med soltaget lancerede Tesla Powerwall 2 – den nyeste generation af husbatteriet, der er blevet opgraderet på kapaciteten. Denne lancering begejstrer i langt højere grad Frederik Krebs:
”Der hvor Tesla kan transformere det her felt, er med troen på batteriforskningen, så lagringsproblematikken kan overkommes. Det er Teslas store bidrag. De har gjort lagring muligt hvor det ikke var det før”, siger han og tilføjer:
”Tagstenene bliver en reklame, en branding af solenergi, mens lagringsdelen bliver succesen”.
Læs også: Solceller på hver fjerde danske tag i 2040
Prisen på Teslas solcelletag er endnu ikke offentliggjort, ligesom der ikke er noget konkret om en dansk lancering af tagsten og batteri.
-CHM
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.
Samfund

Rapport: Uinteresserede ministre er grund til manglende verdensmålsvurderinger i lovforslag
Næsten ingen lovforslag får påpeget negative konsekvenser for verdensmålene. Grunden findes hos uinteresserede politikere og embedsmænd.
Medarbejder

Jo yngre vi er, jo mere åbne er vi om vores løn
Mere end halvdelen af danskerne taler om deres løn med kollegerne. Særligt de yngre generationer på arbejdsmarkedet er åbne om deres løn. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra IDA.
Strategi & ledelse

Der er næsten 1.000 milliarder at hente i cirkulære løsninger
Et nordisk samarbejde over flere år resulterer i solid hjælp og anbefalinger til, hvordan virksomheder kan organisere den svære omstilling til cirkulær løsninger.
Strategi & ledelse

Globalt værktøj skal hjælpe virksomheder med at opgøre deres aftryk på biodiversiteten
Taskforce on Naturerelated Financial Disclosures (TNFD) har netop lanceret et nyt rapporteringsværktøj, som virksomheder kan bruge til at opgøre deres aftryk på og afhængighed af naturen. Finans Danmark og UN Global Compact Network Denmark har stået i spidsen for en Nordisk konsultationsgruppe, som har bidraget til at udbrede kendskabet til det nye værktøj.
Klima, miljø og energi

Nyt initiativ skal få børnefamilier i køkkenet og bekæmpe madspild
Et nyt samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go skal engagere og give børnefamilier værktøjer til at reducere madspild. Det skal en influencer blandt andet være med til at indfri.