01.11.2016 | Klima, miljø og energi
Tesla på taget
I weekenden lancerede Tesla sit nye 'soltag' - tagsten med integrerede solceller. Fin idé, mener ekspert, men den er hverken ny eller nem at føre ud i livet.
I Teslas bæredygtige fremtidshjem er der solceller i og ikke på taget. Men er det nu også realistisk? Foto: Tesla.
I weekenden kunne man følge med, mens Teslas administrerende direktør, Elon Musk, fortalte og fremviste virksomhedens nyeste koncept: soltaget. Tagsten af glas, der indfanger både stilet elegance og solens stråler. I stedet for at solcellerne skal ligge som en klodset plade oven på taget, er de altså i Teslas nyeste påfund indbygget i hver enkel tagsten.
Læs også: Lastbiler med solceller – er det fremtiden?
Og målet er klart. Teslas mission om at gøre vedvarende energi attraktivt startede med transport og den hypede, luksuriøse Tesla-elbil, og er nu rykket videre til energiproduktionen, der skal gøres flottere og mere tillokkende.
Ifølge Elon Musk vil soltaget både se bedre ud end normale tagsten, generere gratis og bæredygtig strøm, isolere bedre, holde længere og ikke mindst koste mindre at installere end et normalt tag plus konventionel elektricitet.
For godt til at være sandt
Der er altså ikke meget at komme efter på Teslas nye vidunder-tagsten. Og dog. DR har talt med professor ved DTU Energi, Frederik Krebs. Han er ekspert i solceller, og det er ikke første gang, han hører om solcelle-tagsten:
”Tagsten med solceller i har været en ide, lige så længe jeg kan huske. Men i praksis er der nogle udfordringer. For et hus bevæger sig, og tagsten er designet til at give sig. Og du skal lave en elektrisk forbindelse mellem hver tagsten, der ikke må ryge”, siger han til DR.
Det er især denne forbindelse mellem tagstenene, Frederik Krebs frygter ikke vil være optimal. Han nævner store facadeelementer og vinduespartier med indbyggede solceller, som løsninger han ville spå en bedre fremtid.
Sammen med soltaget lancerede Tesla Powerwall 2 – den nyeste generation af husbatteriet, der er blevet opgraderet på kapaciteten. Denne lancering begejstrer i langt højere grad Frederik Krebs:
”Der hvor Tesla kan transformere det her felt, er med troen på batteriforskningen, så lagringsproblematikken kan overkommes. Det er Teslas store bidrag. De har gjort lagring muligt hvor det ikke var det før”, siger han og tilføjer:
”Tagstenene bliver en reklame, en branding af solenergi, mens lagringsdelen bliver succesen”.
Læs også: Solceller på hver fjerde danske tag i 2040
Prisen på Teslas solcelletag er endnu ikke offentliggjort, ligesom der ikke er noget konkret om en dansk lancering af tagsten og batteri.
-CHM
Klima, miljø og energi
AP Pension vinker farvel til fossile virksomheder i investeringsporteføljen
73 virksomheder er ikke længere en del af AP Pensions investeringsaktiviteter – blandt andet Shell og Total.
Strategi & ledelse

Mærsk offentliggør nye klimatal senere i år
For første gang vil Mærsk i år fremlægge en række reduktionsformål for en del af udledningerne fra blandt andet fragtindkøb.
Kommunikation

EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
EU's udgave af regler om vildledende markedsføring med grønne påstande lbekræfter den danske tilgang - og skruer op for dokumentationskravene.
Strategi & ledelse

Nu får Danfoss hjælp til cirkulær økonomi af anerkendt netværksfond
Danfoss er i dag blevet annonceret som nyt medlem af Ellen MacArthur Foundations netværk – det skal hjælpe arbejde med cirkulær økonomi.
Supply chain

Alternativt byggemateriale: Ny teknologi skal erstatte nyopgravet sand og beton med nedrevet beton
Verdens naturlige råstoflagre af sten og sand er under pres, og kan ikke blive ved med at forsyne bygge- og anlægssektorens behov. Derfor er seks byggeaktører gået sammen om at sikre cirkulært producerede råstoffer til nye projekter – blandt andet nedrevet beton fra tidligere byggerier.
Klima, miljø og energi

Virksomheder bruger kritiserede certifikater til at skære i klimatal
Selvom de er stærkt udskældte på markedet, bruger flere danske virksomheder stadig certifikater for grøn strøm. Ifølge selskaberne findes der nemlig ikke bedre alternativer.