Topchefer: Bæredygtighed er virksomheders nye kerneforretning
Der er et øget fokus på bæredygtighed blandt topchefer, viser en undersøgelse fra McKinsey.
Bæredygtighed er højt placeret i topchefernes tankegang, skriver Mandag Morgen.
Når virksomheder skal rustes til den fremtidige konkurrence, er der stort fokus på bæredygtighed. Det viser en undersøgelse fra konsulent- og analysehuset McKinsey. Undersøgelsen er foretaget blandt over 3.000 ledere, der repræsenterer et bredt udvalg af brancher og virksomhedsstørrelser fra hele verden.
Læs også: Danske vækstmuligheder i omstilling til grøn transport
Bæredygtighed som topprioritet
Hos de øverste chefer, CEOerne, siger næsten halvdelen, at bæredygtighed i dag er blandt top tre på deres prioriteringsliste. Heraf peger 13 procent af cheferne på bæredygtighed som den højeste topprioritet for de kommende år. Det er næsten tre gange så mange, som sidst McKinsey foretog undersøgelsen i 2012.
Undersøgelsen viser et skift i topledernes motivation for at beskæftige sig med bæredygtighed. McKinseys tidligere undersøgelser viser, at det førhen var omdømme og omkostningsreduktion, der lå til grund for at have en bæredygtig tankegang. Nu er grunden, at toplederne ser bæredygtighed som virksomhedens fremtidige kerneforretning.
Tre kerneaktiviteter
Undersøgelsen viser, at der er tre kerneaktiviteter, der går på tværs af succesfulde virksomheder. Om virksomheder vil få succes med at gøre bæredygtighed til deres kerneforretning, vil afhænge af, hvordan virksomheden varetager disse aktiviteter.
1. Fokuser strategien
De succesfulde virksomheder har en klar og fokuseret bæredygtighedsstrategi, der er kommunikeret tydeligt ud til alle led i organisationen. Undersøgelsen viser, at over halvdelen af frontløbervirksomhederne har aggressive eksterne mål for bæredygtighed. Det gælder kun 11 procent af hele respondentgruppen.
McKinsey anbefaler, at virksomhederne skal fokusere deres strategi på højst fem indsatsområder. Indsatsområderne skal have en tydelig forbindelse til virksomhedens øvrige mål og værdier. Desuden skal virksomheden have ambitiøse mål for forbedring af bæredygtigheden.
2. Udnyt teknologien
I undersøgelsen er det kun 36 procent af virksomhederne, der systematisk udnytter mere avancerede data- og analyseværktøjer i deres indsats for at skabe bæredygtighed.
Virksomhederne bør ifølge McKinesey styrke deres ressourceforbrug og øge effektiviteten af udnyttelsen af ressourcer for at undgå ressourcemæssige begrænsninger. Det kræver, at virksomhederne skal være bedre til at udnytte nye informationsteknologier til at styre og optimere arbejdet med bæredygtighed.
3. Forlæng produkternes levetid
Et af de punkter hvor de succesfulde virksomheder skiller sig mest ud, er ved forlængelsen af produkters levetid. Derfor bør virksomhederne Ifølge McKinsey forbedre udnyttelsen af ressourcer ved at forlænge produkternes levetid. Her skal udtjente produkter bruges i produktionen af nye produkter. Virksomhederne bør investere i cirkeløkonomi, som både vil komme samfundet og virksomhedens bundlinje til gode.
?Læs også: Bæredygtighed skal sikre dansk mode
Økonomien afhænger af virksomhedens omdømme
Det omdømme, der kommer ud af virksomhedens bæredygtighed, er afgørende for økonomien.
Undersøgelsen viser, at lederne vurderer at managementtiltag, der kan forbedre virksomhedens bæredygtighedsomdømme, er den bæredygtighedsaktivitet, der vil have det største økonomiske potentiale over de næste fem år.
Dog er der ikke en formel på, hvordan virksomheder forbedrer deres bæredygtighedsomdømme, da det afhænger af hvad virksomhedens interessenter og stakeholders - kunder, leverandører, investorer, myndigheder, aktionærer, medarbejdere, fagorganisationer, medier osv. lægger vægt på.
-SSM