Topledere skal lære at gøre bæredygtighed til god forretning
Mange topledere arbejder aktivt med FN’s verdensmål, men så længe de ikke formår at integrere dem i virksomhedsstrategien, kommer deres tiltag ikke til at række langt nok, lyder det fra kursusvirksomheden Scandinavian Executive Institute.
En ny undersøgelse fra kursusvirksomheden Scandinavian Executive Institute viser, at de fleste topledere tager FN’s verdensmål alvorligt og sætter dem højt op på dagsordenen, men at de sjældent gør det, fordi de ser forretningsmuligheder i det. Det skriver Børsen.
I undersøgelsen svarer 90 procent af de deltagende, at de arbejder konkret med verdensmålene, og 75 procent af dem svarer, at de gør det for at vise ansvarlighed.
Instituttet vil fremover bruge resultaterne fra undersøgelsen til at hjælpe virksomhederne med at få verdensmålene ind i deres forretningsmodel, fortæller Scandinavian Executive Institutes administrerende direktør, Steen Buchreitz Jensen, til Børsen.
Han understreger, at det er vigtigt, at topcheferne tænker bæredygtighed og verdensmål ind i deres strategi:
Læs også: Siemens vil belønne topledere for bæredygtighed
”Hvis ambitionsniveauet skal være højere end klimavenlig kost i kantinen og et farvel til vandflasker i plastik, kræver det, at ledelsen ikke kun opfatter verdensmålene som en omkostning, men også som et middel til at skabe unikke konkurrencemæssige fordele”, siger han til Børsen.
- SMF