13.03.2020 | Strategi & ledelse
Topledere skal lære at gøre bæredygtighed til god forretning
Mange topledere arbejder aktivt med FN’s verdensmål, men så længe de ikke formår at integrere dem i virksomhedsstrategien, kommer deres tiltag ikke til at række langt nok, lyder det fra kursusvirksomheden Scandinavian Executive Institute.
Hvis ambitionsniveauet skal være højt, kræver det, at topledere ser verdensmålene som en forretningsmulighed og ikke bare en udgift.
En ny undersøgelse fra kursusvirksomheden Scandinavian Executive Institute viser, at de fleste topledere tager FN’s verdensmål alvorligt og sætter dem højt op på dagsordenen, men at de sjældent gør det, fordi de ser forretningsmuligheder i det. Det skriver Børsen.
Læs også: Direktører frygter også klimaforandringerne
I undersøgelsen svarer 90 procent af de deltagende, at de arbejder konkret med verdensmålene, og 75 procent af dem svarer, at de gør det for at vise ansvarlighed.
Instituttet vil fremover bruge resultaterne fra undersøgelsen til at hjælpe virksomhederne med at få verdensmålene ind i deres forretningsmodel, fortæller Scandinavian Executive Institutes administrerende direktør, Steen Buchreitz Jensen, til Børsen.
Han understreger, at det er vigtigt, at topcheferne tænker bæredygtighed og verdensmål ind i deres strategi:
Læs også: Siemens vil belønne topledere for bæredygtighed
”Hvis ambitionsniveauet skal være højere end klimavenlig kost i kantinen og et farvel til vandflasker i plastik, kræver det, at ledelsen ikke kun opfatter verdensmålene som en omkostning, men også som et middel til at skabe unikke konkurrencemæssige fordele”, siger han til Børsen.
- SMF
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Havvind skal levere halvdelen af EU's grønne energi
Den nye Esbjerg-erklæring, der skal gøre Nordsøen til et grønt kraftcenter, er en prægtig plan, og den bakkes op af endnu større planer fra EU. Nu skal de bare udføres.
Strategi & ledelse

Ledere er afgørende for den grønne omstilling
Danmark kommer ikke i mål med grøn omstilling uden ledere, lyder det fra eksperter, ledere og politikere, der har bidraget til publikationen ”Klima kræver ledelse”, som organisationen "Lederne" sendte ud i verden i denne uge.
Klima, miljø og energi

Telia åbner for salg af brugte mobiler
I et nyt koncept kan forbrugere nu få mulighed for at aflevere og købe brugte mobiler. Konceptet er både en fordel for kunden og kloden, mener direktør.
Medarbejder

Nyt partnerskab skal gøre det sundere at gå på arbejde
Tolv organisationer har skrevet under på en forpligtende aftale, der skal fremme medarbejdernes sundhed gennem arbejdet og arbejdsopgaverne.
Klima, miljø og energi

Råd: Alle virksomheder bør lave klimaregnskaber
Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål har netop offentliggjort syv råd, der blandt andet opfordrer alle virksomheder til at opgøre og rapportere klimaaftryk. Kravet vil alligevel komme fra andre aktører, mener formand for FSR.
Samfund

Flere C25-selskaberne fortæller mere om skat
PwC’s analyse af C25-selskabernes rapportering om skat viser en stigning i selskabernes transparens på skatteområdet. Der er dog stadig et stykke vej til at alle er med.