Tysk tryk på dieselforbud
I sidste uge bekræftede den tyske forbundsdomstol at det er lovligt for byer at indføre forbud mod dieselbiler. Hamborg er allerede på vej med forbud.
Virksomheder som Volvo, Jaguar Land Rover og Mercedes-Benz er allerede godt på vej til at vinke farvel til diesel som brændstof i deres fremtidige modeller. Ikke alene viser analyser, at det er en forretningsmæssig nødvendighed, meget snart bliver det også et konkret behov i flere tyske byer.
Læs også: London-myndighed stopper indkøb af dieselkøretøjer
Det er i hvert fald den umiddelbare udsigt, efter at forvaltningsdomstolen i Leipzig i sidste uge afsagde dom i sagen, hvor miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe (DUH) tilbage i 2015 hev byerne Düsseldorf og Stuttgart, der er hjemsted for både Mercedes-Benz og Porsche, i retten for ikke at reagere tilstrækkeligt på deres høje niveauer af luftforurening, skriver Ingeniøren.
Dommen i Leipzig bekræfter kort fortalt de lokale afgørelse i de to storbyer, der fastslår, at det er lovligt at indføre dieselforbud i tyske byer. I miljøorganisationen Det Økologiske Råd betragter man det som en stor triumf.
”Det er en historisk sejr i kampen mod luftforurening, og den markerer samtidig enden for dieselbilen. Med denne afgørelse kan dieselforbud hurtigt sprede sig til mange tyske byer, da det er den hurtigste måde at nedbringe luftforureningen til et mere acceptabelt niveau”, siger energi- og transportmedarbejder Jeppe Juul, der for nylig blev valgt som præsident for den europæiske paraplyorganisation Transport & Environment (T&E), til organisationens hjemmeside.
Lokale restriktioner
En af de byer, der ikke ligefrem lå på den lade side efter domsafsigelsen, var Hamborg, som allerede få timer efter hammeren var faldet meldte ud, at man fra april vil forbyde kørsel på en række vejstrækninger med biler, der ikke lever op til EU’s nyeste miljønormer, Euro 6. Det gælder under halvdelen af de 15 mio. dieselkøretøjer i Tyskland, skriver Ingeniøren.
”Dieselrestriktionerne i Hamborg bliver formentlig de første på landsplan. Vi kan bestille skiltene i dag og have de første på plads indenfor få uger”, udtaler Jens Kerstan, chef for byens miljøforvaltning til Süddeutsche Zeitung, ifølge Ingeniøren.
Læs også: ”Nu kan vi straffe CO2-synderne – og belønne de gode”
Ifølge Det Økologiske Råd kører der lignende sager i 16 andre byer i Tyskland, og i den forbindelse forventer man, at afgørelsen fra Leipzig vil få betydning for de øvrige søgsmål. I dommen blev det vurderet, at der ikke er behov for ensartet føderal regulering, og da den tyske regering har afvist at indføre nationale miljøkrav til dieselbiler, så skal kørselsforbud, miljøzoner osv. indføres af lokale myndigheder.
-AK