13.08.2015  |  Klima, miljø og energi

Udelukkende bæredygtige bananer i Lidl

Indhold fra partner Hvad er dette?

Som en del af Lidls øgede satsning på økologiske produkter og certificerede varemærker forhandler dagligvarekæden nu udelukkende bananer, der enten er Rainforest Alliance eller Fair Trade mærket. Det betyder, at man som kunde altid kan være sikker på, at bananer fra Lidl er dyrket efter bæredygtige principper.

Ud fra mantraet: ’det skal være nemt at leve sundt og handle ansvarligt’, får Lidl stadigt flere økologiske og certificerede produkter i sit sortiment. Sidste skud på stammen er det anerkendte certificerede mærke Rainforest Alliance, som sikrer kunderne en bæredygtig vare med respekt for miljø og biodiversitet. Indførelsen af Rainforest Alliance mærket betyder, at kunderne i Lidl nu kan være sikre på altid at få en bæredygtig banan i kurven. Dagligvarekæden har nemlig udskiftet sine konventionelle bananer med Rainforest Alliance, og ønsker man som kunde at købe økologisk, kan man alternativt vælge Lidls Fair Trade bananer der både er økologisk producerede og tager hensyn til farmernes arbejds- og levevilkår.

”Vi vil gerne gøre det let for kunderne at tage et ansvarligt valg, og derfor tilføjer vi løbende produkter i sortimentet, som er baseret på økologiske og bæredygtige principper,” siger indkøbschef Carsten Christensen og tilføjer at foruden bananerne bærer også Lidls ananas det lille frø-logo som Rainforest Alliance er kendt for. Lidl arbejder løbende på at omstille flere frugtvarianter til Rainforest Alliance.

Kort om Rainforest Alliance

  • Rainforest Alliance er en mærkningsordning, som er kundens garanti for, at produktet er produceret under bæredygtige hensyn. Rainforest Alliance har til formål at bevare regnskove, vildt dyreliv, sikre adgang til vand samt at beskytte bønderne, deres familier og lokalsamfundet.
  • Rainforest Alliance har stor fokus på at dyrkning af afgrøder ikke skader økosystemet såsom plante- og dyreliv. Varer certificeret med Rainforest Alliance er derfor producerede med hensyn for natur og det lokale miljø og varerene kan spores, så man sikrer en gennemsigtig leverandørkæde.
  • For at blive godkendt som certificeret Rainforest Alliance farmer, skal man ud over at følge bestemte retningslinjer for dyrkning af jorden også sikre gode forhold for plantagearbejderne og deres familier. Plantagearbejdernes børn er garanteret skolegang, og børnearbejde er ikke tilladt i en plantage certificeret af Rainforest Alliance. Bønderne er sikret deres basale menneske- og arbejdstagerrettigheder såsom, at de aflønnes og beskyttes i henhold til lokal lovgivning, undervises i sikkerhed- og sundhedskurse og har retten til at organisere sig.
  • Lidl er den eneste lavpris dagligvarekæde i Danmark som tilbyder frugt fra Rainforest Alliance.

Kort om Lidl:

  • Lidl åbnede sin første danske butik i 2005 og har i dag 98 dagligvarebutikker og flere end 2.200 medarbejdere i Danmark.
  • Lidls målsætning er at sælge kvalitetsvarer til fordelagtige priser.
  • Lidls butikker får leveret frisk frugt og grønt alle ugens 7 dage.
  • Med over 10.000 butikker i 26 europæiske lande er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
  • Lidls danske hovedkontor ligger i Kolding. Kædens to centrallagre er placeret i henholdsvis Kolding og Køge.

Tags: Lidl Danmark

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 10.500 butikker i mere end 29 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 115 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere