Boganmeldelse: Unboss alt også CSR
Tiden er inde til Unboss, hævder Lars Kolind og Jacob Bøtter, der med bogen Unboss vil starte en ny bevægelse. CSR.dk's anmelder giver seks ud af seks stjerner, selvom bogen også får kritik.
Den vigtigste værdi, en virksomhed kan føje til samfundet, er at producere og sælge produkter og tjenesteydelser, der skaber ægte værdi for kunder og brugere, og at gøre det på den mest bæredygtige måde. Det hævder Lars Kolind og Jacob Bøtter i ny bog Unboss.
Unboss er en bevægelse – og i den bevægelse er CSR en selvfølgelighed. Bogen er skrevet sammen med en række visionære personligheder fra hele verden. Flere af skribenterne har deltaget i en skrivecamp i Budapest. Det hele er bundet sammen af den erfarne erhvervsmand Lars Kolind og den 39 år yngre Jacob Bøtter, som fra han var helt ung har gjort sig bemærket som blogger og virtuel netværksbygger.
Læs også: Lars Kolind vil starte ny bevægelse
Kolind og Bøtter har fundet sammen, da Kolind involverede sig i Bøtters konsulentvirksomhed Wemind. I februar på den stort anlagte CSR-konference i København ”Who cares wins” løftede Lars Kolind sløret for Unboss-bogen, som netop nu er til salg som både hardback, iPad og E-bog.
Fakta om bogen
”Unboss”
Jacob Bøtter og Lars Kolind
- Jyllands-Postens Forlag
- 316 sider
- 300 kroner
******
Seks stjerner ud af seks
Om CSR skriver de to forfattere i bogen: ”At give til velgørende formål er den mest udbredte form for CSR (…) Det stiller virksomheden i et godt lys, giver virksomheden et menneskeligt ansigt og kan hjælpe med at tiltrække nye medarbejdere. Foruden naturligvis, at det støtter en god sag”.
Kolind og Bøtter mener, der findes en bedre metode end at give til et godt formål, hvis man vel at mærke tænker i unbossede baner. I deres optik betyder ’bedre’ større effekt på lokalsamfundet og virksomhedens resultater.
I foråret 2011 – jubilæumsåret for Frederik W. Taylors banebrydende bog The Principles og Scientific Management – besluttede Kolind og Bøtter at invitere 46 personer til en 48 timer lang virtuel jamsession, hvor de fremlagde deres Unboss-koncept. De modtog 381 kommentarer til de overskrifter og resumeer, som de havde lagt på nettet. Mere end 100 personer har været med til at skabe bogen.
Opgør med industrisamfundet
Unboss-konceptet er et opgør med industrisamfundets tankegang om profit frem for alt. De to forfattere vil vende op og ned på begreberne. Virksomheder skal i dag være bevægelser, og formålet skal komme før profitten. Hvis formålet er tilstrækkelig godt som for eksempel Grundfos’ pumper, og hvis man agerer smart, ja så kan man tjene mange flere penge, hævder Kolind og Bøtter.
At gøre noget godt er den bedste måde at tjene penge på
Citat fra bogen Unboss af Lars Kolind og Jacob Bøtter
CSR skal – selvfølgelig kunne man næsten sige – være en integreret del af virksomhedernes hovedforretning, og essensen bør være at drive hovedforretningen på en ansvarlig måde. Hvis man for eksempel opererer i et miljø med megen ungdomskriminalitet, ja så skal man ifølge forfatterne gerne få lyst til at gøre noget også ved det problem.
De ansatte skal være partnere
Det er forfatternes iagttagelse, at de ansatte ikke erkender deres fulde potentiale, fordi de færreste bosser lader dem gøre det. Mens industriarbejdere arbejdede for ejeren, er videnarbejderne medejere i den samarbejdende organisation. De ansatte skal forvandles til partnere, lyder argumentationen.
At unbosse produktionen handler om at designe en fremstillingsproces, der er i stand til at støtte innovation og fleksibilitet samtidig med, at omkostningerne holdes nede. Kunden skal være i centrum, og når kundeservicen fungerer effektivt, kan marketingsomkostningerne sættes betydeligt ned, hævder forfatterne.
I en unbosset organisation bør enhver gøre det, de synes bedst om og er bedst til
Citat fra bogen Unboss af Lars Kolind og Jacob Bøtter
Superspændende er bogen og tillige lækker at have fat på. Godt sat op, nem at overskue og rar at røre ved. Alt bliver hejlet ned: fagforeningerne, virksomhedsstrukturen, kommunikationen, salget, og styringen af viden blandt andet.
Unboss er en ny tankegang, ikke en ny ledelsesteknik. Bogen suppleres med en hjemmeside på dansk, engelsk, fransk og kinesisk. Unboss vil være en bevægelse. De gammeldags bosser skal træde til side og give plads, så medarbejderne kan tage føringen. At skabe bevægelser, hvor medarbejdere og kunder er partnere. Det er bogens essens.
Måske lige lovlig smart
Der er masser af inspiration og provokation i bogen. Den er nem at læse og springe rundt i. Den griber meget bredt og den kritiske læser vil sige, at budskaberne er lige lovlig smarte, at der mangler dokumentation og anvisninger til, hvordan man så skal komme i gang, hvis man vil unbosse.
Bogen og dens facebook-profil, som er oprettet i samme hug giver masser af inspiration. Ét væsentlig emne springes dog behændigt over. Hvem skal høste de nye virksomhedsbevægelsers overskud? Skal medarbejderne også i bogstaveligste forstand være medejere og ha’ en del af overskuddet? Eller skal overskuddet på anden vis gives tilbage til samfundet?
Det får vi ikke svar på; men måske vi får et hint. I hvert fald har de to forfattere besluttet, at royalties fra bogsalget ikke skal tilfalde dem, men skal doneres til verdens største udviklingsprogram for unge ledere, nemlig spejderbevægelsens verdensorganisation: The World Organization of the Scout Movement.