Undersøgelse: Danske direktører er foran med den grønne agenda
Ifølge PwC’s sidste survery har størstedelen af danske topledere ikke kun søsat CO2-reducerende initiativer, men de er også foran deres globale konkurrenter, når det gælder udviklingen af klimavenlige produkter og processer samt investeringer i bæredygtighed.
Danske topchefer ser ud til at ligge helt i top, når det kommer til at udarbejde tiltag, der kan mindske klimabelastningen fra den virksomhed, de leder.
Med svar fra 80 danske ledere viser PwC’s CEO Survey 2023 nemlig, at ni ud af ti har foretaget klimavenlige forretningsbeslutninger, og omkring halvdelen har allerede implementeret dem.
”Knap 40 procent af alle de CEO’er, der har deltaget i surveyen, svarer, at deres virksomhed ikke vil være økonomisk bæredygtig om ti år, hvis ikke der sættes en ny kurs. I det lys er det særligt opmuntrende at se, at de danske topledere investerer i den grønne omstilling for at fremtidssikre deres virksomheder. Vi befinder os i en historisk usikker tid med høj inflation og en energikrise, som påvirker alle virksomheder, og som naturligt kunne friste til at tænke mere kortsigtet,” fortæller Susanne Stormer, partner og ESG- og sustainability services leader i PwC.
Læs også: Survey: Topambitiøse topledere vil - næsten - det hele
Hun henviser desuden til, at de danske topchefer i højere grad end de globale topledere planlægger at indføre alternative energikilder i de kommende 12 måneder og investere i klimavenlige produkter og services.
Her svarer 59 procent af de danske ledere, at man planlægger at putte penge i klimainvesteringer, mens det kun gælder 31 procent af de globale respondenter. 58 procent af de danske CEO’er planlægger at indføre alternative energikilder mod 34 procent globalt.
"Skiller sig positivt ud"
De danske topledere er også længere fremme, når det gælder udviklingen af klimavenlige produkter og implementeringen af datadrevet strategi, der kan mindske virksomhedens udledning, viser spørgeskemaundersøgelsen.
79 procent af de danske topledere har således udviklet klimavenlige produkter sammenlignet med 61 procent af de globale topledere, og 83 procent har påbegyndt eller gennemført arbejdet med en datadrevet strategi mod 58 procent af de globale CEO’er.
Læs også: Brancheorganisation opstiller ti principper for fremtidens klimalederskab
“De danske virksomheder skiller sig positivt ud på den grønne agenda. Når det er sagt, må alle virksomheder fortsat i højere grad forholde sig til konsekvenserne af klimaforandringer. Det gælder både i forhold til de finansielle resultater og virksomhedens fremtidssikring, og i forhold til vores samfund og vores verden. Og med den øgede regulering bliver der stillet større krav til, at der tages ansvar på denne agenda, men der er også herigennem skabt et bedre grundlag for at dokumentere og følge udviklingen,” siger Susanne Stormer.
Årets PwC-survey er det 26. af sin slags og er baseret på interviews med 4.410 CEO’er i 105 lande.
- HCL