Undersøgelse: Danskerne ser banksektoren som en relevant klimaaktør
Ny undersøgelse viser, at man i Danmark tror mere på, at bæredygtige, finansielle produkter kan bidrage til den grønne omstilling, sammenlignet med andre europæiske lande. Dette er også på trods af, at danskerne har fået øjnene op for produkternes effekt.
I Danmark er vi ikke nævneværdigt mere bæredygtige end vores europæiske naboer. Til gengæld er vi mere positive overfor de grønne muligheder, der kan være når vi skal låne i banken eller spare op til pensionen.
Det konkluderer en ny undersøgelse fra PA Consulting, der har været rundt i Danmark, Norge, Storbritannien, Holland og Sverige og interviewet i alt 6.500 mennesker om deres tanker og motivationer ved bæredygtighed.
Læs også: Banker skruer klimaambitioner op: ”Poseidon Principles var kun startstedet”
I undersøgelsen svarede 24 procent af danskerne, at de prøver at leve så bæredygtigt som muligt. Her svarede 25 procent af briterne, 29 procent af svenskerne, 32 procent af hollænderne og 20 procent af nordmændene det samme. Og det er på trods af, at 82 procent af de adspurgte danskere mener, at bæredygtighed er vigtigt.
Mange grønne muligheder
Med undersøgelsen, vurderer PA Consulting samtidig, at der ligger rigtig gode muligheder i grøn finansiering, men forbrugerne mangler viden om potentialet. Derfor vil det være oplagt for bankerne – og særligt bankrådgiverne – at informere deres kunder om, hvordan de kan gøre indsats for klimaet gennem deres pensionsordning, investeringer og billån.
I Danmark er det nemlig 53 procent af respondenterne, der ikke er informeret omkring den grønne mulighed, der ligger i at investere deres pension grønt, mod 48 procent i den samlede undersøgelse. Derimod har 62 procent af danskerne haft det at købe et grønt, finansielt produkt i tankerne.
Læs også: Bankers erhvervsrådgivere skal klædes på til grøn rådgivning
På tværs af landene er det omkring en fjerdedel af bankkunderne, der ved, at man kan gøre en klimavenlig indsats gennem valget af finansielle produkter. Udover det manglende kendskab, konkluderer undersøgelsen også, at et begrænset udvalg og manglende tillid til bankerne er de to største udfordringer.
Bankerne skal derfor uddanne danskerne og samtidig skabe et slags gruppepres omkring det at tilbyde klimavenlige, finansielle produkter. De skal derudover være innovative, hvis de skal kunne tilbyde det bredt sortiment af grønne produkter.
- HCL