Undersøgelse: Grøn profil tiltrækker medarbejdere
En indsats for klima og energiforbrug giver både stolte og glade medarbejdere. Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget for Go Energi.
Det er ikke kun på bundlinjen, det kan mærkes, når virksomhederne gør en indsats for at skære i energiforbruget. Også medarbejderne ranker ryggen og bliver gladere for at arbejde i virksomheden. Det viser en analyse som Userneeds har lavet for Go’ Energi. Analysebureauet har spurgt 1.000 danskere om deres holdning til arbejdspladsens aktiviteter eller mangel på samme inden for energi og klima. Hele 65 procent svarer, at det betyder noget for dem, at deres arbejdsplads gør noget i forhold til energi og klima. 54 procent af de adspurgte fortæller i undersøgelsen, at de selv går op i klima og energi.
”Danskerne bliver stadig mere bevidste om nødvendigheden af at gøre en indsats for energibesparelser og klimaet. Det er blevet en del af danskernes private hverdag at indrette sig på en måde, hvor de bruger mindre energi. Derfor er det også naturligt, at arbejdspladsen har samme fokus. Det er en positiv udvikling, og det betyder, at virksomhederne på flere måder kan vinde på en indsats for et lavere energiforbrug,” siger Thomas Drivsholm, der er projektleder i Go’ Energi.
Ifølge undersøgelsen betyder en grøn indsats, at 32 procent bedre kan identificere sig med virksomheden. 54 procent nævner, at de bliver stolte af at arbejde for en virksomhed, der gør en grøn indsats. Samtidig synes 35 procent, at en manglende indsats er decideret pinlig.
Økonomien stadig vigtigst
Men selvom en energiindsats kan give mere glade og stolte medarbejdere, der er nemmere at fastholde, er økonomien, ifølge Thomas Drivsholm, fortsat et af de vigtigste incitamenter for virksomhederne til at sætte ind mod energiforbruget.
”For mange virksomheder er en investering i energirenovering en rigtig god forretning, da afkastet i form af energibesparelser er både højt og stabilt. Men den rigtige indsats kræver vejledning, så det ikke blot bliver hensigter om at spare på energien, men rent faktisk også udmønter sig i besparelser på virksomhedens energiregning,” siger Thomas Drivsholm.
-LA