Undersøgelse: Sådan bliver bæredygtighed centralt for forretningen
Hvilke taktikker bruger verdens bæredygtige afdelingsledere, hvis der for alvor skal en grøn omstilling til i virksomheden? Dette har researchere fra Edinburgh Universitet undersøgt.
I dag varierer tilgangen og engagementet til bæredygtighed stadig fra virksomheden til virksomhed. Og i en tid, hvor det er nødvendigt at minimere CO2-udledningen, belaste jordens ressourcer, bekæmpe køb og smid væk-kulturen, er det essentielt at undersøge, i hvilken grad individer i virksomheder aktivt spiller en rolle i at opnå disse målsætninger. Det skriver Theconversation.dk.
En undersøgelse fra Edinburgh Universitet har gjort netop dette, og studeret 44 individuelle afdelingsledere inden for bæredygtighed i virksomheder flere steder i verden, med det formål at vurdere, hvorledes enkeltstående personer kan være med til at skabe forandring og gøre bæredygtighed til en kerneværdi i virksomheden.
Undersøgelsen har således opdelt ledernes tilgang til bæredygtighed i tre forskellige områder; assimilering, mobilisering og transition.
Dem, der benytter sig af assimilering har, ifølge undersøgelsen, fokuseret på at tilpasse bæredygtighed til virksomhedens eksisterende profit-orienterede mindset. Herunder, hvordan bæredygtighed kan bidrage til omkostningsbesparelser, effektivitet eller øget salg. Med denne strategi forblev bæredygtighed som et perifært område i forhold til virksomhedens kernestrategi.
Læs også: LEGO vil bæredygtigheds-certificere sine bygninger
Ved mobilisering bruger afdelingslederne i overvejende grad samme taktik som assimilering, men har samtidig bejlet flere områder virksomheden, såsom ”opvarmning” af CEO’er og igangsættelsen af bæredygtige pilotprojekter i samarbejde med f.eks. R&D. Disse har opnået en bedre integration af bæredygtighed end assimilering, ifølge undersøgelsen.
Tredje tilgang, transition, har, foruden de ovenstående metoder, fokuseret på at forme politikker, processer og attituder mod bæredygtige principper. Afdelingslederne har gjort dette gennem træning på tværs af organisationerne, kommunikation og rekruttering. Her blev en høj grad af integration opnået, hvorfor bæredygtighed er blevet et centralt element i forretningsmodellen.
Undersøgelsen fandt ultimativt frem til, at der ikke er tale om tre forskellige strategier, men nærmere bestemt et mønster af udvikling og fremgang. Her er støtte fra topledelsen den mest betydelige faktor for, at afdelingslederne kunne implementere bæredygtige principper.
- HCL