Varme CSR-tendenser i 2013
Compliance, skat & csr, ordentlige arbejdsforhold på danske virksomheders fabrikker i udlandet og grøn økonomi i transportsektoren bliver nogle af de varme CSR-emner her i 2013, vurderer en række eksperter, som Erhvervsmagasinet CSR har talt med. Læs eksperternes bud her.
Hvilke tendenser kommer til at præge CSR-området i 2013?
Sune Skadegaard Thorsen, CEO, Global CSR
Det helt store emne er i mine øjne, at compliance, med UN Guiding Principles, er blevet en del af CSR. Det er der enighed om i FN, i OECD, i EU og i Danmark. Så nu skal virksomhederne have arbejdstøjet på og implementere de nødvendige processer. For nu kræver det noget at påstå, at man er samfundsansvarlig. Det bliver den helt store CSR-udfordring for alle virksomheder af alle størrelser i 2013.
Kravene er de samme for alle, men forventningerne til det apparat, virksomhederne skal have for at implementere retningslinjerne, er selvfølgelig større til de store virksomheder og mindre til de små virksomheder.
Der er næppe nogen store danske virksomheder, som arbejder med samfundsansvar, som ikke i øjeblikket sidder og vurderer, hvordan de skal implementere de her retningslinjer. Det er dog ikke nogen let opgave, og jeg vil vurdere, at det vil tage op til to år for en større virksomhed at få implementeret retningslinjerne fuldt ud.
Læs også: CSR skal bevise sin værdi for forretningen
Peter Neergaard, CSR-ekspert, CBS Centre for Corporate Social Responsibility
Skat og CSR bliver et tema, der får mere vægt i 2013. Diskussionen har været en smule oppe at vende i 2012, og jeg tror, der kommer mere fokus på problemstillingen i 2013. Baggrunden er, at mange virksomheder proklamerer ansvarlighed, mens de undlader at betale skat eller betaler meget lidt i skat. Det rejser selvfølgelig spørgsmålet, om man kan være samfundsansvarlig og samtidig spekulere i skatte-minimering? Og med åbningen af skattelisterne er det blevet nemt for medierne at konstatere, hvilke virksomheder, der bidrager til statskassen i Danmark og hvem, der ikke gør. Man kan også forestille sig, at enkelte NGOer vil interessere sig for området.
En anden tendens bliver, at der kommer yderligere fokus på, om CSR-rapportering skal være lovpligtig eller frivillig. I Danmark har vi, som et af de få lande i verden, et rapporteringskrav (paragraf 99a), som pålægger virksomhederne at rapportere, hvis de arbejder med samfundsansvar eller fortælle, hvis de ikke gør. I øjeblikket bliver der i EU ført diskussioner om CSR-rapportering og herunder graden af frivillighed. Hele den diskussion vil vi høre mere til i 2013.
Esben Rahbæk, CSR-ekspert, CBS Centre for Corporate Social Responsibility
På det seneste har vi set flere sager om tekstilvirksomheder som H&M og Bestseller, der benytter fabrikker i Cambodja og Bangladesh, hvor de ansatte får en løn, de reelt ikke kan leve for. Man kunne godt forestille sig, at den diskussion også kommer op i andre brancher i 2013, og jeg tror også, at den vil forsætte i tekstilbranchen. Man kan sige, at det jo ikke hjælper at give medarbejderne beskyttelsesudstyr, hvis man betaler en løn, som de ikke kan overleve for.
En anden tendens kunne være spørgsmålet om, hvorvidt skat skal inkluderes i CSR. Det har været en bobler i debatten i mange år, og nu er det med de åbne skattelister blevet offentligt, hvor meget virksomheder reelt betaler i skat. Derfor tror jeg det vil blive diskuteret, hvordan virksomhederne egentlig bidrager til samfundet. Altså er det for eksempel i orden, at man som virksomhed bygger en skole i Afrika, men ikke kunne drømme om at betale skat i lokalområdet?
Læs også: Her er de fire CSR-megatrends for 2013
Henrik Isaksen, CEO, Green Mobility
Hos Green Mobility rådgiver vi virksomheder og kommuner om, hvordan de sammensætter bilparken, så de sparer CO2 og reducerer transportomkostningerne. Vores fokus i forhold til CSR-tendenser er derfor på grøn transport. Vi oplever, at den grønne bil bestemt har interesse blandt virksomhederne, men at økonomien absolut kommer i første række. I vores virksomhed siger vi i sjov: Den grønne bil har førsteprioritet i rigtig mange virksomheder efter økonomien.
I dag er der simpelthen bare så meget fokus på, at der skal være økonomi i de ting, man foretager sig, så hvis man skal have succes med at sælge ydelser indenfor CSR-området, så skal virksomhederne have en økonomisk gevinst ud af det. Vi skal altså ud og arbejde hårdt i det kommende år og der er ikke nogen, der bare kommer og omfavner os, men vi oplever, at virksomhederne i stigende grad har fokus på, at de vælger den rette brændstoftype til et givet kørselsbehov. For cirka 60.000 af de biler, der sælges til erhvervsmarkedet i 2013, gælder det, at indkøberne har haft fokus på miljø og energi.