Verdensmålene åbner for forretningsmuligheder på op mod 400 milliarder kroner
Ny rapport stiller skarpt på, hvordan Verdensmålene åbner for forretningsmuligheder for danske virksomheder frem mod 2030. Danske virksomheder opfordres til at orientere sig mere mod vækst- og udviklingslande, hvor det økonomiske potentiale er enormt.
Klodens udviklingsudfordringer er på rigtig manges læber, men hvordan skal disse fundamentale opgaver håndteres?
En ny rapport fra Udenrigsministeriet og Danida stiller skarpt på 23 vækst- og udviklingslande, hvor der er stort forretningspotentiale, og hvor ambassader kan hjælpe danske virksomheder med at komme ind på nye markeder.
Læs også: Bæredygtigt etagebyggeri får ros fra Statens Byggeforskningsinstitut
Samtidig sætter den fokus på centrale danske styrkepositioner som vand, energi, fødevarer, byer og cirkulær økonomi, hvor behovene i vækst- og udviklingslande er store og efterspørgslen stigende. Ifølge rapporten rummer Verdensmålene forretningsmuligheder på op mod 400 milliarder kr. for danske virksomheder frem mod 2030.
”Målgruppen for rapporten er faktisk især danske små- og mellemstore virksomheder. Mange af dem har stor innovationskraft, de er meget agile og mange har bæredygtighed i fokus. Det gælder både etablerede små- og mellemstore virksomheder og helt nye iværksættere”, siger udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) til Berlingske.
Udviklingen af innovative, bæredygtige løsninger er nødvendige for at realisere forretningspotentialet og samtidig levere på Verdensmålene, skriver udenrigsministeriet på deres hjemmeside.
Og det er punkter, som de danske virksomheder har som en del af deres DNA. Virksomheder skal udnytte denne frontløberposition, og flere skal bringe Verdensmålene ind i kerneforretningen, lyder det fra rapporten.
Danske virksomheder skal i front
For at bringe Verdensmålenes fulde forretningspotentiale i spil, opfordres danske virksomheder til at orientere sig mere mod vækst- og udviklingslande, hvor væksten gennemsnitligt er dobbelt så høj som på de traditionelle, danske eksportmarkeder.
”Det er helt afgørende, at vi leverer på Verdensmålene – og dermed sikrer en bæredygtig fremtid for os alle. Danske virksomheder er verdensmestre i mange af de bæredygtige løsninger, der skal til. Den økonomiske vækst og efterspørgslen stiger mest på vækst-og udviklingsmarkeder. Derfor vil vi meget gerne se danske virksomheder komme tidligt ind, udnytte mulighederne og de fordele, det giver at være i front”, siger Ulla Tørnæs, til Berlingske.
Samtidig har vækst- og udviklingslandene de største behov – og med stigende vækst forventes den reelle efterspørgsel på markederne at vokse.
Læs også: Højtflyvende initiativ: Dansk luftfart skal være CO2-neutral i 2050
Virksomhederne kan med fordel fokusere på lande, hvor der er en dansk ambassade, som har den nødvendige ekspertise og netværk, der skal til for at udforske forretningsmulighederne på nye markeder. Udviklingsmidler kan samtidig bringes i spil for at afdække risiko og udfolde partnerskaber.
- SDN