Virksomheden er den moderne aktivist

Disciplinen at kommunikere CSR er stadig ikke nem. Udfordringen er at kommunikere god gerning og forretning på en gang. Men verden vil gerne have aktivistiske virksomheder.

Nicoline Olsen fra Märk fortæller, hvordan omverdenen generelt forventer mere af virksomhederne, som, når de tager de forventninger på sig, bliver til nutidens aktivister..

31.03.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det var en modsætningernes dag d. 28. marts 2017, da CSR Link afholdt konferencen CSR og kommunikation 2017.

Der var kommunikationsfolk, som fortalte historien om at CSR var dødt, at samfundsansvar var det nye sort, men at emner som bæredygtighed og socialt ansvar befinder sig meget lavt på internationale kommunikationsfolks dagsorden – måske fordi det økonomiske perspektiv har vundet.

Og så var der CSR-folk og rådgivere, som fortalte om hvordan CSR og bæredygtighed fylder stadigt mere i deres arbejde, og at det på mange måder handler mest om transparens, ærlighed og integration af CSR i forretningen – f.eks. ved brug af Verdensmålene.

Så transparens og troværdighed er vigtigt, og det bruger virksomhederne også deres CSR-kommunikation til. Begge disse emner er da også på dagsordenen hos de internationale kommunikationsfolk - noget højere oppe end det at kommunikere om bæredygtighed og social ansvarlighed.

Svær kombination
Forskningen var der også – i form af Anne Ellerup Nielsen, som er Professor ved Århus Universitet. Hun leverede en muligt forklaring på, hvorfor CSR stadig er så svært at kommunikere om:

”Vi ser pendulet svinge tilbage mod et mere samfundsrettet perspektiv på CSR end det forretningsdrevne, som har domineret i en årrække. Men det er stadig en svær øvelse at ville kommunikere noget god gerning som man samtidig vil kapitalisere på,” sagde hun i sit indlæg på konferencen.

Seks tips til at få positiv opmærksomhed på jeres formål og CSR

  • Fortæl om jeres forretningsdrevne formål, sociale og miljøindsatser – ikke filantropi
  • Fortæl om hvordan der skabes forretningsmuligheder gennem CSR – ikke kun om compliance og risikostyring
  • Bind din virksomheds CSR-indsats op på nationale eller globale initiativer og tendenser – f.eks. Verdensmålene
  • Vær autentisk, åben og ærlig – det er en kompliceret proces med sejre og nye erfaringer indbygget. De kan deles – alle sammen.
  • Ydmyghed er vigtigt. Tal åbent om hvordan I håndterer udfordringerne gør dig troværdig og en man kan forholde sig til. Drop det perfekte og omfavn det uperfekte og læring som en proces.
  • Fokuser på ”story-doing” og ikke ”story-telling”. Vis hvad I gør!

Kilde: Præsentation på CSR og Kommunikation af Sandja Brügmann, ejer af Refresh Agency

Det bakkede f.eks. Kim Rahbek Hansen, stifter og CEO i Sticks’n’Sushi op om, da han forklarede, at de internt i sushiimperiet løbende diskuterede, hvor meget de skulle fortælle om deres vej mod 100 pct økologiske grøntsager og det tætte samarbejde de har haft med Årstiderne som leverandør gennem mere end 10 år, og hvordan de valg påvirker prisen. Endnu er det ikke endt med end beslutning om at tale de emner op.

”For det første vil vi helst bare fokusere på maden og oplevelsen,” forklarede han. ”Men der er også en tendens til, at virksomheders gode initiativer bliver anklaget for kun at være sat i gang for at tjene penge. Og ja, der er penge i noget af det, men det er ikke derfor vi gør det.”

Kom nu med jeres historier
Flere i rådgiverfeltet, som talte på konferencen, opfordrede dog virksomhederne til at fortælle deres historier om CSR og bæredygtighed.

”Som virksomhed er det værste der kan ske ikke længere, at man blive udsat for kritik. Det værste er, hvis omverdenen er ligeglad med en, og her spiller samfundsansvar en stor rolle, ” sagde Nicoline Olesen, som er ”Sustainable Business Change Advisor & Partner” i rådgivervirksomheden Märk.

Omverdenen forventer simpelthen mere af virksomhederne, forklarede Nicoline Olesen, og fortalte hvordan forskellige undersøgelser har vist, at mere end 70 procent forventer at virksomhederne aktivt bidrager til løsninger på samfundsudfordringer og mener, at den virksomhed, de arbejder for, skal ville mere end at skabe profit. Og at 65 procent globalt set gerne vil støtte virksomheder, der er drevet med et meningsfyldt formål. Men at under halvdelen kan nævne eksempler på den slags virksomheder.

”Virksomhederne er det moderne svar på 70’ernes aktivister. Det handler ikke om at sælge, men om at give os noget at købe ind i, noget vi kan være fælles om. Vi har brug fyrtårne, fakkelbærer, der går forrest og er med til at inspirer andre til fremtidens måde at drive forretning på,” sagde hun.

Død over CSR-rapporten?

Både rådgivere og forskning var enige om, at CSR-rapporten ikke fungerer som kommunikationsredskab, og at der fokuseres alt for mange af virksomhedernes CSR-kommunikationsressourcer i at producere den publikation.

”CSR-kommunikation optræder alt for snævert og transmissionsorienteret. Det består ofte mest af årsrapportering og websites, mens der er for lidt fokus på dialog og sociale medier – selvom involvering af forbrugere, medarbejdere og leverandører er en af de mest fremtrædende trends inden for området,” sagde Anne Ellerup Nielsen.

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

22.11.2024CSR.dk

Opgøret med biomassen

22.11.2024CSR.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

13.11.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning om ESG-rapportering for koncerner

13.11.2024Valified

Sponseret

Valified lancerer frivillig ESG-rapportering for SMV’er i samarbejde med EU’s ESG-standard

11.11.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Få hjælp til den dobbelte væsentlighedsanalyse og styrk din ESG-rapportering

11.11.2024FSR - danske revisorer

Sponseret

Ny dansk oversættelse af ESRS

08.11.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Det bæredygtige rapporteringsspor fortsætter: Tilmeld dig webinarer om ESRS’erne

08.11.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V